اخبار روز سینما

مشکلات عفاف و روسری با شعار حل نمی شود

در سال های اخیر شاهد رواج سبکی جدید و عجیب در پوشش زنان ایرانی بوده ایم که با تاریخ، فرهنگ و مذهب ایرانیان همخوانی ندارد.

به گزارش خبر پی ام آپ به نقل از تسنیم، مد جدید روسری که در چند ماه اخیر در نقاط مختلف کشور دیده می شود، پوششی نکبت بار است که به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی نمی خورد. در حالی که منحصربه‌فرد بودن ذاتی پوشش اصیل ایرانی به جامعه ما به‌ویژه بانوان ما معرفی نشده است، نمی‌توان با نگرش منفی، حوزه پوشاک را در کشور کنترل کرد، بلکه جوانان کشور باید آن را باور کنند. روسری از غنای فرهنگی ذاتی پوشش ایرانی است.

از سوی دیگر، با نگاهی به پوشش زنان ایرانی پیش از اسلام، اسنادی مانند مجسمه ها، پارچه ها و نقش برجسته های به دست آمده از دوره هخامنشی و یا نوشته های برخی از مورخان می توان به این نتیجه رسید که روسری امری ذاتی در اسلام است. . پوشش ایرانی هر از گاهی متفاوت بوده است، صرف نظر از ابعاد اسلامی آن، به عنوان مثال، در هیچ کتیبه ای سنگی نمی توانید یک تصویر از روسری پیدا کنید.

انحطاط ایران و صنعت پوشاک اسلامی به دلیل عدم حمایت و اعتقاد فرهنگی

زنان در پیشرفت یا انحطاط یک جامعه تاثیر بسزایی دارند اما متاسفانه در سال های اخیر شاهدیم که هر روز سبک جدیدی از حجاب در بین دختران و بانوان کشورمان رواج پیدا می کند.

این پوشش زشت در دختران و زنان گاهی خود را به گونه ای نشان می دهد که زن و مرد از روی کنجکاوی بی اختیار به بدن دختران نگاه می کنند. بلکه استفاده از چنین پوشش های تنگ و گشادی بر روی بدن آسیب های فراوانی را برای زنان جامعه به همراه دارد و آثار آن گاه در درازمدت و بدون توجه به علت و علت ظاهر می شود. افراد جامعه شگفت زده می شوند.

استفاده از لباس های تنگ و زننده، جدای از عوارض جسمی ناخوشایند و ناخوشایند، بر عفت عمومی جامعه نیز اثر گذاشته است. امروزه بسیاری از افراد سعی می کنند با استفاده از این نوع پوشش به آنچه مد روز است برسند و از آنچه در ماهواره ها، شبکه های آنلاین و مجازی می بینند، جلوه زشتی در خیابان های شهر ایجاد کنند. دانستن اینکه حجاب و عفاف برای چیست امری شخصی نیست که زن یا مرد بخواهد به هر نحوی از آن بهره برداری کند، بلکه فلسفه حفظ حجاب و عفاف، تامین امنیت اخلاقی در جامعه است.

در جامعه ای که حتی کوچکترین نشانه ای از روسری را نادیده می گیرد، چگونه می توان احساس امنیت و آرامش کرد؟ بی شک در چنین جامعه ای افراد پاکدامن و پاکدامن از آسیب های اجتماعی ناشی از طمع افراد شهوتران که به دنبال شکار انسان های فرومایه هستند در امان نخواهند بود.

اما یافتن پاسخ این سوال که چگونه چنین لباسی وارد بازار پوشاک ایرانی اسلامی شد را می توان به راحتی با غوطه ور شدن در ردیف تولیدکنندگان پوشاک در بازار و با کمی کند و کاو و دقت در بازار تولید یافت. تولید انبوه لباس های جلو باز، شیشه ای و انواع لباس های جین را دنبال می کند. او این را غیرعادی و خارج از هنجارهای اجتماعی می دانست که برخی از سودجویان لباس هایی تولید می کنند که به وفور در بازار موجود است.

با توجه به پیشرفت آهسته و رشد سریع اپیدمی مانتوهای جلو باز در بین جوانان، اخباری مبنی بر اینکه این بیماری در سال های اخیر متحمل تهاجم فرهنگی گسترده در بین خانواده ها شده است، منتشر شده است.

در زیر با محمدرضا کرم پور، رئیس هیئت مدیره شرکت لباس سنتی مکران گفتگو کرده ایم و نتیجه را با هم می خوانیم:

دو نهاد مسئول حجاب از عرصه پوشاک خارج شدند

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود برنامه های متعدد در حوزه پوشاک، شاهد هرج و مرج در عرصه مد و تولید لباس های شرم آور در جامعه هستیم، گفت: مشکل اصلی ما در بحث شرایط تنظیم پوشاک، مشکل جامعه است. عدم فرهنگ سازی متأسفانه دو نهاد مسئول در حوزه فرهنگ یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمامی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرتبط هستند. ، در این منطقه فعالیتی از خود نشان نداده و حتی قسمت پوشاک متروکه شده است.

کرم پور خاطرنشان کرد: در جامعه امروزی متأسفانه پوشاک اقوام پیشینه ای ندارد، هرچند از نظر تاریخی می توان پوشاک را جزو صنایع دستی دانست.

اتحادیه های پوشاک، لباس های وارداتی را به طراحان داخلی ارج می نهند

این تولید کننده پوشاک در پاسخ به این سوال که حمایت اتحادیه های مختلف پوشاک چقدر در تولید پوشاک ایرانی و اسلامی موثر است، گفت: متاسفانه اتحادیه های پوشاک به جای حمایت از طراحان داخلی، برای منافع خود از واردات پوشاک استقبال می کنند. خرید پوشاک اصیل ایرانی برای مردم به صرفه نیست.

کرم پور افزود: به نظر من اگر جلوی ورود پوشاک غربی و چینی گرفته شود قطعا شرایط تولید برای طراحان داخلی و تولیدکنندگان پوشاک بهتر خواهد شد. یکی یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور این است که در تولید پارچه عقب هستیم، بنابراین واردات در این بخش باعث افزایش قیمت محصول نهایی می شود.

مشکل دیگری که در جامعه وجود دارد این است که متأسفانه نتوانسته ایم فرهنگ غنی ایرانی در حوزه پوشاک را به نسل های جدید معرفی کنیم و همه چیز در این زمینه به سمت غرب زدگی می رود.

شکایت مدیر کل ارشاد همدان در خصوص کمبود بودجه عفاف و حجاب

مدیرکل ارشاد همدان با بیان اینکه مشکلات مربوط به عفاف و حجاب با شعار حل نمی شود گفت: تاکنون هیچ اعتباری از سوی اداره کل و سازمان برنامه استان به ارشاد اختصاص نیافته است.

مسعود در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: کارگروه عفاف و حجاب در استان داریم و هر ساله جشنواره ای را در استان برگزار می کنیم و امسال ششمین جشنواره استانی مد و لباس در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ارشاد همدان از مجموعه های خودجوش در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی حمایت می کند، افزود: اتحادیه پوشاک همدان به صورت غیر رسمی فروشگاه بزرگ ایرانی اسلامی را در خیابان مهدیه همدان افتتاح کرده است و این مرکز در روز عفاف و حجاب ساماندهی شده است. افتتاحیه و خدمات رسمی اعلام خواهد شد.

ایرشاد همدان با اشاره به اینکه مطالعات در حوزه عفاف و حجاب کار یک نهاد نیست، تصریح کرد: باید منابعی را به این موضوع اختصاص دهند و مانند همه صندوق ها و نهادها تا زمانی که این مشکل حل نشود هیچ اتفاقی نمی افتد. . برای حل معضل کرونا بسیج شدیم.

وی با تاکید بر اینکه با شعار دادن نمی توان مشکلات مربوط به عفاف و حجاب را حل کرد، افزود: تا زمانی که در حوزه فرهنگی هزینه نشود نتیجه ای حاصل نمی شود و همچنین اجرای طرح نور توسط نیروی انتظامی کار ارزشمندی است. عمل در زمینه منفی و همچنین در زمینه مثبت لازم است. در این زمینه نیز اقدامات و وام هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اعتبارات در قالب ملی و استانی به حوزه فرهنگ اختصاص یافت، گفت: اکنون چندین اعتبار ملی در قالب جشنواره های مد و لباس تخصیص یافته است اما در سطح استان اقدامی صورت نگرفته است. ما در اردوگاه عفاف و حجاب برنامه ها و پیشنهادات زیادی ارائه کردیم و درخواست وام کردیم اما تاکنون هیچ وامی از سوی اداره کل و سازمان برنامه استان به ارشاد اختصاص نیافته است.

مدیرکل ارشاد همدان در تشریح رویداد ششمین جشنواره استانی مد و لباس آمادای گفت: این جشنواره با هدف طراحی و دوخت لباس های عفیف و عفیف با شعار اصالت، اصالت و زیبایی برنامه ریزی شده است و به همین منظور جشنواره، نمایشگاه برگزار می شود. شهریور ما ماهي را برگزار مي كنيم كه صنعت را با طراحان مد مرتبط مي كند.

وی تصریح کرد: این جشنواره در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود. بخش رقابتی شامل دو بخش طراحی لباس، خیاطی و اجرا و بخش غیر رقابتی شامل حضور چشم اندازان فعال در صنعت پوشاک در جشنواره خواهد بود. استان، گنجینه لباس، لباس های اعیاد گذشته و لباس های عفیف جوانان، نمایش های زنده و کارگاه های آموزشی.

به گزارش تسنیم، حوزه عفاف و حجاب با روند موجود و ادامه دار نتیجه ای نخواهد داشت، نمونه آن وضعیت کنونی پوشش در جامعه است و با ادامه روند گذشته، حرکت به سمت افول ایرانیان. -لباس اسلامی، هیئت امنا باید برای این حوزه ارزش قائل شود و کارهای مهمی انجام شود.

انتهای پیام/

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا