اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

درهای دولت به روی مدیران جدید گشوده می‌شود؟

  عصر ایران- دکتر گودرز رَشتیانی استاد تاریخ دانشگاه تهران در استقبال از ورود مدیران جوان و جدید به دولت در دوران مسعود پزشکیان این یادداشت را در اختیار عصر ایران قرا داده است:
 
در گراماگرم تابستان و به دنبال امیدی که از هفته پیش در فضای اجتماعی کشور در حال گشایش است،  این جمله محمد جواد ظریف که «۶۰ درصد کابینه مسعود پزشکیان از جوانان زیر پنجاه سال و وزیر اولی خواهند بود » به قدری دلچسب و روح‌نواز بود که به قول صوفی هروی: 
 
فسرده کرد جهان را و یخ پدید آورد  
برای شربت و آب خنک به تابستان
 
این گفتار ظریف که برآمده از عملکرد و موضع مسئولانه رئیس جمهور منتخب است امید برخاسته در چندهفته اخیر را قوت بخشیده، ایرانیان را دلگرم تر ساخته و برای نیمه دیگری که در سرنوشت سیاسی مشارکت نکردند روزنه‌های امیدوار کننده‌ای خواهد گشود. 

تردیدی نیست که جوان‌گرایی ضرورت  اجتناب ناپذیر جامعه جوان و میان‌سال ایرانی است و این بار با پرهیز از شعارزدگی‌های سابق تعریف نقش‌های واقعی برای جوانان گریزناپذیر است که به قول فردوسی جوانان ما خردمند و بیدار و روشن روان‌اند.
 
 تردیدی نیست که مشی جوان‌گرایانه به معنای حذف و نادیده گرفتن تجربیات مدیریتی پیشین نیست بلکه بیش از هر چیز رو به آینده دارد، آینده‌ی که باید آن را پی‌ریزی و طراحی کرد. امید است تا  افراد نزدیک به رئيس‌جمهور منتخب که تاکنون بدون چشم‌داشت در شکل‌گیری فضای جدید نقش داشتند در تحقق این آرمان نیز پیش‌قدم شده و تلاشی نکنند که به سهم‌‌خواهی تعبیر شود. 

همگان باور دارند اگر قرار بر تقسیم سهم بود خود محمد جواد ظریف که نقش اساسی و خستگی‌ناپذیر در ایجاد موج حمایتی از پزشکیان داشت می‌بایست به کمتر از نفر دوم قوه مجریه راضی نمی‌شد. چاره کار در راندن مدیران پیشین نیست که نه ممکن است و نه معقول. دولت پزشکیان با تاسیس شبکه مشورتی چابک و بهره‌مندی از تجارب موفق بین المللی می‌تواند از ظرفیت‌های مدیران موفق سال‌های پیش به خوبی بهره گیرد و نوید‌بخش نظام اداری کارآمدی در چشم‌انداز پیش رو باشد. باز به قول فرزانه طوس:  

بشد با تنی چند برنا و پیر 
چنان چون بود راه را ناگزیر
 
باز امید است که مراد از جوان در این رویکرد، تعبیری مردانه نباشد و فارغ از جنسیت، سهم بایسته و شایسته‌ای به زنان به عنوان نیمه جامعه ایرانی واگذار گردد که پشتوانه اجتماعی ماندگاری برای دولت چهاردهم فراهم خواهد ساخت. 

در پایان مایلم  در کنار کارنامه موفق جوانانی چون آذری جهرمی در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم، چند تجربه ارزنده از کارنامه درخشان جوانانی که بر صندلی مدیریت‌های میانی تکیه زدند یادآوری کنم. 

رسول جعفریان در دوره مدیریت بر کتابخانه مجلس در دهه نود به معنای واقعی کلمه انقلابی در خدمات کتابخانه‌ای به اصحاب علم و فرهنگ به وجود آورد که در افواه نخبگان این حوزه به سبک مدیریتی ویژه‌ای تعبیر می‌شود و ایران را در تجربه دیجیتال سازی منابع ملی زبانزد شرق‌شناسان جهان کرد. 

سمیه توحیدلو در قامت معاونت پژوهش کتابخانه ملی در دولت دوازدهم نیز کارنامه درخشانی در دیجیتال‌سازی منابع میراث ملی برجای گذاشت و  عقب‌ماندگی‌های چند ساله را جبران کرد. نادره رضایی نیز در انتشارات علمی فرهنگی علیرغم بضاعت اندکی که در اختیار داشت چنان کارنامه درخشانی برجای گذاشت که جانشینی هر مدیر دیگری را با چالش اساسی مواجه کرد. 

به این بیت حکیم طوس دل بسپاریم که: 

بدو باشد ایرانیان را امید 
ازو پهلوان را خرام و نوید

—————————————-

*استاد تاریخ دانشگاه تهران

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا