اخبار تهران

خرید مسکن در تهران به آرزو بدل می‌شود

عرفان حاجی پروانه، بازار; بانک مرکزی روز گذشته گزارشی از توسعه بازار املاک تهران پس از بیش از دو ماه تاخیر منتشر کرد. گزارش ها حاکی از گران شدن مسکن است. اسفند در سال 1402 کارشناسان مسکن اعتراف کردند که مدت انتظار برای داشتن خانه به حدود 100 سال رسیده است.

در سه سال گذشته علیرغم افزایش قیمت مسکن، گرایش به رکود داشت و هر چقدر هم که بود، مدت انتظار مذکور کنترل شد. حال باید دید آینده چگونه خواهد بود. آیا مسکن روز به روز تبدیل به یک رویا می شود؟ مطالعه آخرین آمار بانک مرکزی می تواند بخشی از پاسخ به سوالات فوق باشد.

قیمت های متوسط

فروردین در این ماه متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در تهران 81 میلیون و 630 هزار تومان بوده است. فعالان اقتصادی فروردین آنها ماه ها منتظر انتشار داده های جدید بودند تا ببینند قیمت ها و تعداد معاملات چگونه رشد خواهد کرد. بانک مرکزی، اما داده های روز قبل اردیبهشت ماه ماه و خرداد همزمان ماه را آزاد کرد. بر اساس این داده ها میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران است اردیبهشت ماه ماه 84 میلیون و 750 هزار تومان بود. قیمت هر متر مسکن در خرداد ماه به 85 میلیون و 910 هزار تومان رسید.

بر اساس این گزارش و طبق معمول گران ترین املاک تهران متعلق به مناطق یک، دو و سه است. میانگین قیمت مسکن در منطقه یک تهران خرداد در طول ماه 160 میلیون و 950 هزار تومان احتساب شده است که در مقایسه با فروردین قیمت کنتور ماهیانه 10 میلیون تومان افزایش یافته است. اقتصادی ترین مناطق به مناطق 18، 19 و 20 اختصاص دارد. مناطق 18 و 19 در خرداد ماه با میانگین قیمت 44 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد و منطقه 20 به 50 میلیون و 900 هزار تومان رسید.

گزارش بانک مرکزی اردیبهشت ماه در این ماه در مجموع 4875 معامله در تهران انجام شده است. رشد بیش از سه برابر در مقایسه با فروردین ماهی که در آن تنها 1508 تراکنش انجام شده است. که در خرداد ماه، اما روند صعودی معاملات ادامه پیدا نکرد زیرا 3872 تراکنش انجام شد. البته این ارقام حداقل کمترین تعداد معاملات نسبت به 6 سال گذشته است.

رکوردهایی که شکسته شد

فروردین در این ماه رکورد کمترین تعداد معاملات از سال 1997 شکسته شد. بادهای تجاری اردیبهشت ماه این ماه نسبت به اردیبهشت ماه سال های 1402 و 1400 افزایش یافته است، اما هنوز فاصله قابل توجهی با تعداد معاملات در سال های 97 و 99 وجود دارد. بر اساس آمار بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه 99 و 97 به ترتیب 11310 و 19107 بوده است.

در جدول زیر آمار مقایسه ای تعداد معاملات مسکن در سه ماهه اول سال 1396 تا کنون را مشاهده می کنید:

خرید خانه در تهران تبدیل به یک رویا می شود

خرید خانه در تهران تبدیل به یک رویا می شود

وضعیت بازار اجاره

چندی پیش گزارشی از اجاره بهای بالای مسکن در تهران منتشر شد که طی هفته های اخیر اجاره آپارتمان در پنج محله تهران رواج یافته است. شهر قدس، شهرک اندیشه فاز 1، نازی آباد، نسیم شهر و تهرانسر از جمله این محله ها هستند که اگرچه بازار اجاره گران است اما می توان واحدهایی را یافت که 100 میلیون تومان پیش پرداخت و ماهانه 10 میلیون تومان اجاره بها دارند. . دارند.

دلیل گرایش تهرانی ها به سمت محله های پایین تر، افزایش نرخ اجاره بها است که گزارش بانک مرکزی نیز به آن اذعان دارد. با توجه خرداد ماه، بررسی شاخص اجاره مسکن استیجاری در شهر تهران و تمامی مناطق شهری خرداد ماه 1403 در شاخص های مذکور نسبت به ماه قبل به ترتیب 3.5 و 3.8 درصد رشد نشان می دهد. رشد نقطه به نقطه شاخص مذکور در خرداد 1403 در تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 0.47 و 6.51 درصد است.

منبع:تحلیل بخش تهران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا