اخبار روز سینما

بازیگرانی که قرار بود در «مختارنامه» بازی کنند اما نشد

به گزارش پی ام آپ به نقل از بازتاب آنلاین، نام بسیاری از بازیگران پروژه غول پیکر «مختارنامه» آمد اما نیامدند. حالا همه می دانیم که نقش مختار به فریبرز عرب نیا رسید، نقشی که میر باقری برای جمشید هاشم پور نوشت. کدام بازیگران غیر از هاشم پور به محتار آمدند؟

همشهری آنلاین نوشت: افراط تلویزیون در نشان دادن به موقع و بی زمانی «مختارنامه» نبود این سریال که از اولین پخشش در سال 2009 تقریبا هر سال از شبکه های مختلف تلویزیونی پخش می شد، حالا با نامش مترادف شده و با چهره پردازی و کارگردانی آن گره خورده است.

تلویزیون آنقدر بر استفاده بی رویه از این سرمایه اصرار دارد که دیگر حرف زدن و نوشتن درباره «مختارنامه» برای بینندگان جذابیتی ندارد. واقعاً در مورد سریالی که تقریباً 15 سال است در تلویزیون وجود دارد، چه می توان گفت؟ در پاسخ به این پرسش، در کتاب 608 صفحه ای «پرونده محتارنامه» که در نشریه «شرکت بین المللی انتشارات» بهار امسال منتشر شده، آمده است که درباره «محترمنامه» هنوز حرف های زیادی می توان زد.

«پرونده مختارنامه» را رضا استادی، مدیر روابط عمومی سریال «مختارنامه» نوشته و به گفته خودش به دلیل مسئولیتش در این پروژه، به اطلاعات و اسناد مهم و جالبی دسترسی داشته و خودش تصمیم گرفته تا به سوال “مختارنامه” پاسخ دهید. چگونه طراوت خود را در طول سال ها حفظ کرده و حفظ کرده است؟ نویسنده هدف کتابش را شبیه «رمان خواندنی درباره یک سریال تلویزیونی عالی» قرار داده است.

این کتاب شامل روایتی زمانی از قبل از سال 1380، زمانی که فیلمنامه آماده شد، تا آنچه پس از پخش آخرین قسمت سریال رخ داد، به دنبال آن خلاصه، ضعف، درباره داود میرباقری، درباره عظیم جوانروح، درباره محمود فلاح، ضمائم یک آلبوم عکس

در بخشی از کتاب درباره مراحل انتخاب بازیگران و بازیگرانی می خوانیم که نامشان در دستور کار بود اما نیامده بود. این قسمت داستان نقش مختار را روایت می کند، نقشی که میر باقری برای جمشید هاشم پور نوشته و به فریبرز عرب نیا رسید. کدام بازیگران غیر از هاشم پور به محتار آمدند؟ طبق کتاب «پرونده وکالتنامه» هر یک از این اسامی به دلایل زیر نیامده است:

جمشید هاشم پور

در صفحه 81 کتاب می خوانیم: «میرباقری طبق عادت همیشگی اش که بر اساس بازیگران نقش می نویسد، فیلمنامه «مختارنامه» را بر اساس شخصیت جمشید هاشم پور نوشته است… د. به گفته افراد مختلف، فیلم سینمایی «مسافر ری» ساخته میر باقری فیلمبرداری شد گفته می شود که وی درخواست کرده که نقش سلمان را بازی کند و حالا هاشم پور می تواند نقش مختار را به جای سلمان بازی کند در هر ماه) برای ایفای این نقش به گفته نویسنده رقم بسیار بالایی بوده و تلویزیون نمی خواست با پرداخت این رقم دستمزد بازیگران را افزایش دهد.

میر باقری حقوق بالای مطالبه شده هاشم پور را سنگ بزرگی تعبیر می کند که گروه به پای آنها انداخته است. به گفته میر باقری، هاشم پور به دلیل وفور فیلمنامه و طولانی بودن زمان تولید دچار افسردگی شد و با مطالبه دستمزد بالا مانع از مراجعه تهیه کنندگان به سمت او شد. عرب نیا برای این نقش نزدیک به نیمی از دستمزد هاشم پور را دریافت می کند. این حدود 6.5 میلیون تومان در ماه است.

هدیه تهران

حدیث تهرانی از نیمه دوم دهه 1370 تا پایان دهه 1380 سوپراستار زن سینمای ایران بود. گروه کارگردانی فیلم «مختارنامه» برای ایفای نقش جاریه، همسر عمر سعد با او تماس گرفتند و طبق کتاب، تهرانی بدون خواندن فیلمنامه، تنها به شرطی که محمدرضا شریفی نیا در فیلم حضور نداشته باشد، نقش جاریه را پذیرفت. فیلم شراب شیرین یا تلخ اسپانیولی. به گفته نویسنده کتاب «پرونده محتارنامه»، تهرانی تهرانی برای کل نقش دستمزد معقول 75 میلیون تومانی ارائه می دهد و حتی پس از چک و ارز هم 2 میلیون تومان تخفیف می دهد. اما شریفی نیا این ذهنیت را به میر باقری داد که بازیگری مثل تهرانی باید مجانی در «مختارنامه» بازی کند و حتی گویا به میر باقری گفته بود که اگر خودش با تهرانی تماس بگیرد، تهرانی مجانی می آید. در نهایت این همکاری میسر نمی شود و نقش به ماهچهرا خلیلی می رسد که با مبلغی در حدود 37 میلیون تومان این نقش را بازی می کند.

حمید فرخ نژاد

حمید فرخ نژاد برای نقش عمر سعد در نظر گرفته شده بود اما پس از خواندن فیلمنامه به او پیشنهاد داد که نقش مختار را بازی کند. میر باقری موافق است و حتی توافقاتی هم انجام می شود اما فرخ نژاد اسفند 1382 ابراهیم حاتمی کیا در فیلم «به رنگ ارغوان» بازی می کند، او نمی تواند با گروه سازنده «مختارنامه» از لوکیشن «به رنگ ارغوان» روستای سنگده شهرستان پل صفید در 50 کیلومتری قائم شهر مذاکره کند. از او بخواهید به دلیل شرایط نامساعد جوی و امتناع حاتمی کیا به تهران برود و برود تا او سمت ریاست خود را از دست بدهد.

علیرضا شجاعی

علیرضا شجاعنوری که با بازی در نقش عبدالله جوان مسیحی در فیلم «روز حکه» برای همیشه در یادها می ماند، گزینه دیگری برای نقش مختار است که به دلیل برنامه کاری فشرده و طولانی نتوانست در این پروژه حضور داشته باشد. او این روزها در پروژه عظیم میر باقری به نام «سلمان فارسی» نقش سلمان را بازی می کند.

نزدیک به مرز

فرامرز خروکان بازیگر نقش کیس بن مشار در فیلم رسول در سال 1362 یکی گزینه دیگر Nakş Muhtar است که به دلیل سن بالا و عدم توانایی طولانی مدت در اسب سواری از گزینه های خارج شده است.

عزت الله تعظمی

عزت الله تزمامی قرار بود نقش خواهر شوهر مختار را بازی کند اما سن او – آن زمان 80 ساله بود – اجازه این کار را نداد و جمشید شاه محمدی این نقش را بازی کرد.

سیاوش طهمورت

نقش فرمانده شهربانی کوفه را به او پیشنهاد کردند، اما او به دلیل بازی در همان نقش در «معصومیت از دست رفته» نپذیرفت. او نقش طولانی‌تری می‌خواست و در نهایت حسین هانی بیک نقش را بر عهده گرفت.

رضا بابک

میشم برای نقش تمار تست گریم کرد و حتی جلوی دوربین رفت اما به دلیل بیماری قلبی جایگزین پرویز پورحسینی شد.

فرج الله سلحشور

نقش نجده بن عامر رهبر خوارج به فرج الله سلحشور پیشنهاد شد، اما او نپذیرفت و مسعود ولدبیگی این نقش را بازی کرد.

شهاب عسکری

اگرچه شهاب عسگری از سال 1344 شروع به کار در سینما کرد، اما صدایش بیشتر از تصویرش آشناست. صدای خش دار و خشن نقش منفی در دوبله نداشت. او در سریال کوچه آقاکیه به کارگردانی رضا عطاران نقش برادر بزرگتر زودجوش عطاران را بازی کرد. عسگری قرار بود نقش عمر سعد را بازی کند که به دلیل ممنوعیت با وجود تست گریم و تایید کارگردان از پروژه انصراف داد و این نقش به مهدی فخیم زاده رسید.

محمود پاک نیت، جمشید گرگین و چنگیز وثینکی

برادران زبیر محمود پاک نیت، جمشید گرگین و چنگیز وثینکی اولین گزینه های این نقش بودند و در نهایت جعفر دهقان، صالح میرزا آقایی و مجید علی الاسلام برای این سه نقش جلوی دوربین رفتند.

22055

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا