سرگرمی

شرط عجیب هدیه تهرانی برای بازی در مختارنامه

بازتاب آنلاین، در پروژه عظیم «مختارنامه» نام بازیگران زیادی آمد اما خودشان نیامدند. حالا همه می دانیم که نقش مختار به فریبرز عرب نیا رسید، نقشی که میر باقری در ابتدا برای جمشید هاشم پور نوشته بود.

در پروژه عظیم «مختارنامه» نام بازیگران زیادی آمد اما خودشان نیامدند. حالا همه می دانیم که نقش مختار به فریبرز عرب نیا رسید، نقشی که میر باقری در ابتدا برای جمشید هاشم پور نوشته بود. به جز هاشم پور کدام بازیگر دیگر به مختار نیامد؟

همشهری آنلاین نوشت: اگر افراط تلویزیون در نمایش زمان و بی زمانی «مختارنامه» نبود از اولین پخش آن در سال 1388 تا کنون تقریبا هر سال از شبکه های مختلف سیما پخش می شود و اکنون نام آن با تکرار بیش از حد یکی شده است. و چهره نگاری و کارگردانی او به یادگار ماند.

تلویزیون به قدری در استفاده بی رویه از این دارایی پیگیر بوده که گویا گفتن و نوشتن درباره «مختارنامه» دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارد. واقعاً در مورد سریالی که نزدیک به 15 سال حضور مستمر در تلویزیون داشته چه می توان گفت؟ کتاب 608 صفحه ای «پرونده مختارنامه» که بهار امسال در «شرکت بین المللی انتشارات» منتشر شد، در پاسخ به این سوال می گوید که هنوز درباره «مختارنامه» حرف های زیادی می توان زد.

«پرونده مختارنامه» به قلم رضا استادی که مسئولیت روابط عمومی سریال «مختارنامه» را بر عهده داشت و به گفته خودش با توجه به مسئولیتش در این پروژه به اطلاعات و اسناد مهم و جالبی دسترسی داشته است. تصمیم گرفت به این سوال پاسخ دهد که «مختارنامه» چگونه ماندگار شد و پس از سال ها چگونه طراوت خود را حفظ کرد؟ نویسنده هدف خود را این بوده که کتابش شبیه «رمان خواندنی درباره یک سریال دیدنی» باشد.

کتاب روایت زمانی دارد، از قبل از تهیه فیلمنامه در سال 1380 تا وقایع بعد از پخش آخرین قسمت سریال و سپس بخش هایی با عنوان خلاصه، ضعف، درباره داود میرباقری، درباره عظیم جوانروح، درباره محمود فلاح، پیوست ها و آلبوم تصاویر

در بخشی از کتاب درباره مراحل انتخاب بازیگری می خوانیم، درباره بازیگرانی که اسمشان آمده اما خودشان نیامده اند. در این بخش ماجرای رسیدن نقش مختار به فریبرز عرب نیا روایت می شود، نقشی که میر باقری در ابتدا برای جمشید هاشم پور نوشته است. به جز هاشم پور کدام بازیگر دیگر به مختار نیامد؟ طبق کتاب «پرونده وکالتنامه» هر یک از این اسامی به دلایل زیر نیامده است:

جمشید هاشم پور

در صفحه 81 کتاب می خوانیم: «میرباقری طبق عادت همیشگی اش در نقش نویسی بر اساس بازیگران، فیلمنامه مختارنامه را نیز بر اساس شخصیت جمشید هاشم پور… د. بازیگری که به گفته روایت افراد مختلف، از زمان فیلمبرداری «مسافر ری» توسط میر باقری خطاب شده بود که قرار است نقش سلمان را بازی کند و حالا با جایگزینی مختار به جای سلمان، هاشم پور می تواند مختار میر باقری را بازی کند نقش، هاشم پور درخواست دستمزد 140 میلیون تومانی (تقریباً 15 میلیون تومان در ماه) می کند که به گفته نویسنده رقم بسیار بالایی بوده و تلویزیون با پرداخت این رقم نخواسته دستمزد بازیگران را افزایش دهد.

میر باقری دستمزد بالای درخواستی هاشم پور را به سنگ بزرگی تعبیر می کند که به پای گروه می اندازد و می رود. به گفته میر باقری، هاشم پور به خاطر حجم بالای فیلمنامه و زمان طولانی تولید مظلوم واقع شده و با درخواست دستمزد بالا باعث می شود که تهیه کنندگان سراغ او نروند. عرب نیا تقریباً نیمی از دستمزد هاشم پور را برای این نقش دریافت می کند، چیزی حدود 6.5 میلیون تومان در ماه.

هدیه تهرانی

هادیه تهرانی سوپراستار زن سینمای ایران از نیمه دوم دهه 1370 تا پایان دهه 1380 بود. گروه کارگردانی «مختارنامه» برای بازی در نقش جاریه، همسر عمر سعد با او تماس گرفتند و طبق کتاب، تهرانی بدون خواندن فیلمنامه، تنها به شرطی که محمدرضا شریفی نیا در فیلم حضور نداشته باشد، نقش جاریه را پذیرفت. سلسله. به گفته نویسنده کتاب «پرونده مختارنامه»، تهرانی تهرانی برای کل نقش دستمزد معقول 75 میلیون تومانی ارائه می دهد و حتی پس از چک و معاوضه، 2 میلیون تومان تخفیف می دهد. اما شریفی نیا این ذهنیت را به میر باقری داد که بازیگری مثل تهرانی باید مجانی در «مختارنامه» بازی کند و حتی گویا به میر باقری گفته بود که اگر خودش با تهرانی تماس بگیرد، تهرانی مجانی می آید. در نهایت این همکاری میسر نمی شود و نقش به ماهچهرا خلیلی می رسد که با مبلغی در حدود 37 میلیون تومان این نقش را بازی می کند.

حمید فرخ نژاد

حمید فرخ نژاد برای نقش عمر سعد در نظر گرفته شده بود اما پس از خواندن فیلمنامه به او پیشنهاد داد که نقش مختار را بازی کند. میر باقری موافق است و حتی توافقاتی انجام می شود اما فرخ نژاد که اسفند 1382 ابراهیم حاتمی کیا در حال بازی در فیلم «به رنگ ارغوان» است، از لوکیشن «به رنگ ارغوان» واقع در روستای سنگده شهرستان پل صفید، 50 کیلومتری قائم شهر، نمی تواند با گروه سازنده «مختارنامه» مذاکره کند. به دلیل شرایط بد جوی و عدم اجازه حاتمی کیا از او بخواهید که به تهران برود تا لوکیشن را ترک کند و در واقع نقش مختار را از دست خواهد داد.

علیرضا شجاعی

علیرضا شجاعنوری که برای همیشه با بازی عبدالله جوان مسیحی در فیلم «روز حکه» به یادگار می ماند، گزینه دیگر نقش مختار است که به دلیل مشغله و مشغله کاری طولانی نمی تواند در این پروژه حضور داشته باشد. او این روزها در پروژه عظیم «سلمان فارسی» میر باقری نقش سلمان را بازی می کند.

نزدیک مرز

فرامرز خروکان بازیگر نقش قیس بن مشعر در فیلم سفیر در سال 1362 یکی گزینه دیگر نقش مختار است که به دلیل کهولت سن و اسب سواری طولانی مدت از گزینه ها کنار گذاشته شده است.

عزت الله تعظمی

عزت الله تزمامی قرار بود نقش خواهر شوهر مختار را بازی کند، اما سن او – 80 ساله در آن زمان – اجازه این کار را به او نداد و جمشید شاه محمدی این نقش را بازی کرد.

سیاوش طهمورت

نقش فرمانده شهربانی کوفه به او پیشنهاد شد، اما او با این استدلال که همان نقش را در «معصومیت از دست رفته» بازی کرده است، نپذیرفت. او نقش طولانی‌تری می‌خواست و در نهایت حسین خانی‌بیک به این نقش رسید.

رضا بابک

برای نقش میشم تمار تست گریم انجام داد و حتی جلوی دوربین رفت اما به دلیل بیماری قلبی پرویز پورحسینی جایگزین او شد.

فرج الله سلحشور

نقش نجده بن عامر رهبر خوارج را به فرج الله سلحشور پیشنهاد کردند که نپذیرفت و مسعود ولدبیگی این نقش را بازی کرد.

شهاب عسکری

اگرچه شهاب عسگری از سال 1344 شروع به کار در سینما کرد، اما صدایش بیشتر از تصویرش آشناست. صدای خش دار و خشن که در دوبله نقش منفی نداشت. او در سریال «کوچه اقاقیه» به کارگردانی رضا عطاران نقش برادر بزرگتر زودجوش عطاران را بازی کرد. نقش عمر سعد قرار بود بر عهده عسگری باشد اما به دلیل ممنوعیت با وجود تست گریم و تایید کارگردان از پروژه انصراف داد و این نقش به مهدی فخیم زاده رسید.

محمود پاک نیت، جمشید گرگین و چنگیز وثوقی

انتخاب اولیه برای نقش برادران زبیر محمود پاک نیت، جمشید گرگین و چنگیز وثوقی و در نهایت جعفر دهقان، صالح میرزا آقایی و مجید علی الاسلام برای این سه نقش مقابل دوربین رفت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا