دانستنی ها

این غذاهای خوشمزه باعث افسردگی می شود

یک مطالعه جدید شامل اسکن مغزی 30 داوطلب نشان می دهد که سوء تغذیه می تواند منجر به تغییرات مغزی از جمله تغییر در انتقال دهنده های عصبی و کاهش ماده خاکستری مغز شود. این تغییرات مستقیماً با مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است.

به گزارش همشهری آنلاین، بررسی ها نشان می دهد که تغذیه نامناسب باعث تغییراتی در ساختار مغز می شود و بر سلامت روان تاثیر می گذارد. بنابراین، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به حفظ تعادل انتقال دهنده های عصبی و حجم ماده خاکستری در مغز کمک کند و در نتیجه بهزیستی ذهنی را بهبود بخشد.

اسکن مغز تغییرات قابل توجهی را در انتقال دهنده های عصبی و حجم ماده خاکستری در افرادی که از رژیم غذایی ضعیف پیروی می کنند در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، نشان می دهد.

محققان همچنین دریافتند که این تغییرات با نشخوار فکری مرتبط است که بخشی از معیارهای تشخیصی تأثیر بر سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب است.

اثرات عصبی شیمیایی رژیم غذایی

هنگامی که فرد از رژیم غذایی با کیفیت پایین پیروی می کند، گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) کاهش می یابد و گلوتامات افزایش می یابد. این دو انتقال دهنده عصبی، همراه با کاهش حجم ماده خاکستری در قشر جلوی مغز، ارتباط خوبی بین آنچه می خوریم و احساسمان برقرار می کنند. .

از دانشگاه ریدینگ، دکتر. پیریل هپسمالی می‌گوید: ما می‌بینیم که در افرادی که رژیم غذایی ناسالم، سرشار از قند و چربی اشباع شده دارند، عدم تعادل در انتقال عصبی تحریکی و مهاری و همچنین کاهش حجم ماده خاکستری در قسمت جلویی مغز وجود دارد. این قسمت از مغز با مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است.

بررسی اثرات رژیم غذایی بر انتقال عصبی

علت و دلیل تاثیر رژیم غذایی بر مغز هنوز در حال بررسی است. همانطور که مطالعات اخیر نشان داده است، اضافه وزن و عادات غذایی سرشار از چربی های اشباع شده می تواند باعث تغییر در متابولیسم گلوتامات و GABA و انتقال عصبی شود. رژیم غذایی غنی از چربی اشباع شده و قند همچنین نشان داده است که تعداد نورون های پاروالبومین را کاهش می دهد که اسید گاما آمینوبوتیریک را به جایی که در بدن مورد نیاز است می رساند.

اثرات طولانی مدت رژیم غذایی بر ساختار مغز

رژیم غذایی ناسالم باعث افزایش قند خون و انسولین نیز می شود. این باعث افزایش گلوتامات در مغز و پلاسما می شود. در نتیجه باعث کاهش تولید و انتشار GABA می شود. رژیم غذایی سرشار از چربی و کلسترول می تواند باعث تغییراتی در غشای سلولی شود. همانطور که در این مطالعه مشاهده شد، این تغییرات در شیمی مغز نیز می تواند منجر به تغییر در حجم ماده خاکستری در مغز شود.

این مطالعه توسط دانشگاه ریدینگ، دانشگاه روهمپتون، دانشگاه فریزلند کامپینا (هلند) و کینگز کالج لندن انجام شد و نتایج آن اخیرا در مجله علوم اعصاب تغذیه منتشر شده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا