دانستنی ها

آدس چه تفاوتی با سایر پشه ها دارد؟

سعیدی خاطرنشان کرد: پشه آئدس در طول روز فعال است، دوره های فعالیت آن از طلوع تا غروب آفتاب و حداکثر دوره چرخه فعالیت این پشه در طلوع آفتاب است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: آئدس برخلاف سایر پشه ها مانند زنبور عسل، تهاجمی است. پشه‌های دیگر منتظر می‌مانند تا فضا تاریک شود و فرد قبل از نیش زدن به خواب برود، اما Aedes اینطور نیست.

سعیدی ادامه داد: علاوه بر این، ظاهر پشه آئدس با سایر پشه ها متفاوت است و دارای نوارهای تیره و روشن است.

به گفته وی، آئدس توانایی سازگاری با محیط خود را دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه افزایش سفر، تغییر اقلیم، افزایش دمای هوا، تغییر فصول و تغییر سبک زندگی باعث گسترش زیستگاه این پشه می شود، گفت: آئدس در زبان یونانی واژه ای به معنای ناخوشایند و ناپسند است. در گذشته در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کردند، اما از طریق تجارت اقلامی مانند تایرهای مستعمل یا برخی گیاهان زینتی گسترش یافتند.

سعیدی تصریح کرد: این پشه عاشق آب های راکد، آب ته گلدان ها، آبخوری ها و کولرها است. این پشه ها تعداد زیادی تخم می گذارند و تخم های آنها در برابر گرما و سرما کاملاً مقاوم است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی از سال 90 پیگیری شده و محل های کسب و کار مانند فرودگاه ها و کارخانه ها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: تاکنون نمونه های مثبتی یافت نشده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا