اخبار روز

نماینده سابق مجلس: مردم به ایده «تغییر» رأی دادند/ در دوره روحانی، برخی از وزرا و استانداران مخالف وی حاضر به دفاع از دستاوردهای بزرگ دولت نبودند.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده سابق مجلس درباره پیروزی مسعود اظهار نظر کرد. پزشکیان وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیروزی دکتر پزشکیان راه حل چند جریان بود. نکته اول این است که در فضای سیاسی کشور نوعی اتحاد صورت گرفته بود و همه قوا دست به دست هم داده بودند و این اتفاق نه در فضای عمومی و سیاسی کشور و نه مجلس در جایگاه تاثیر مثبتی نداشت. که باید باشد یعنی از نظر نظارت و… و از طرفی تعادل بین دیدگاه ها و نیروهای مختلف ضروری تلقی می شد و بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران بر این نکته تاکید داشتند.

وی در گفتگو با جماران افزود: از طرفی تایید یک فرد اصلاح طلب که سابقه منفی نزد اصولگرایان نداشت و اصولگرایان قدرت تخریب او را نداشتند مهم بود ، پزشکیان او اصلاح طلبی بود که توانست بخش مهمی از نیروهای برجسته اصلاح طلب را به رای بیاورد. در نهایت نیروهای میانه رو و نیروهای مذهبی اصولگرا به او پیوستند پزشکیان برنده شد

جهان آبادی افزود: یکی دیگر از ضرورت هایی که جامعه را به سمت بازگشت به اندیشه اصلاح طلبی و اعتدال سوق داد، بحث ضرورت مذاکره است. نخبگان، فعالان اقتصادی و در مجموع جامعه معتقدند شرایط کشور باید تغییر کند، بخشی از این تغییرات باید به تنش زدایی در سیاست خارجی مرتبط شود و مذاکره صورت گیرد. تنها فردی از میان نامزدها که آشکارا به این موضوع پرداخته است، آقای بود پزشکیان بود .

نماینده ادوار با اشاره به نقش زنان و جوانان در پیروزی دکتر پزشکیان گفت: یکی یکی از عوامل مهمی که باعث پیروزی آقای پزشکیان نقش زنان و جوانان بود. اصولگرایان در سال های اخیر با توجه به برخی قوانین مانند طرح حمایت و قانون عفاف و حجاب که در مجلس یازدهم تصویب شد، مانور زیادی روی این قوانین داشته اند که تاثیرات منفی بر جامعه، طیف جوانان داشته است. و زنان به ویژه در دهه 80 نگرانی هایی در مورد فضای فرهنگی و عمومی جامعه پیدا کردند. تنها فردی که در بین نامزدها به این موضوعات پرداخته و مشکلات این افراد و زبان این افراد را بیان کرده، آقای پزشکیان بود. آقا پزشکیان او رای قابل توجهی از گروه سنی دریافت کرد. او تنها کسی بود که به مشکلات اهل سنت اشاره و تحلیل کرد و قول نفوذ به این مناطق را داد.

جهان آبادی به گفته دکتر پزشکیان وی توضیح داد و افزود: مجموع این عوامل عبارتند از: مسائل اقتصادی، مسائل سیاست خارجی، مسائل زنان و جوانان و مسائل فرهنگی، مسائل اقلیت ها. و در یک کلام نیاز جامعه به تغییر و اینکه سخنان آقای پزشکیان تنها گفتمان تغییر، پیروزی آقا بود پزشکیان در این انتخابات بود.

در خصوص چالش برچسب دولت سوم روحانی برای مسعود پزشکیان وی اظهار داشت: از زمانی که موج تبلیغات مخرب علیه آقای پزشکیان شروع شد و گفتند که دولت آقای پزشکیان دولت سوم روحانی است. اولین نکته در این زمینه این است که دولت اول و دوم روحانی دولت های ضعیفی نبودند، بلکه در حوزه سازندگی، سیاست خارجی و تنش زدایی در سیاست خارجی و به طور کلی دولت موفقی با محصولی به نام «جرگام» بودند. ما در کشور یک مشکل داریم و آن این است که گروه های خاصی مشکل را تبدیل به بحران می کنند و آن را بارها و بارها تکرار می کنند تا خودشان دروغ را باور کنند. یکی یکی از این دروغ ها این بود که دولت روحانی دولت ضعیفی بوده و بد عمل کرده است.

وی تصریح کرد: من به عنوان فردی که نماینده مجلس بودم و در حوزه های مختلف با دولت روحانی تعامل داشتم، می گویم که دولت اول و دوم آقای روحانی به هیچ وجه دولت های ضعیفی نبودند و اگر دولت سوم به روحانی نسبت داده شود عامل منفی برای نگاه کردن! دولت روحانی در بحث برجام و مقابله با آمریکا عملکرد خوبی داشت. تا جایی که خود آمریکایی ها پذیرفتند که منافعشان در برجام تامین نمی شود و از برجام خارج شدند، این نشان دهنده موفقیت دولت آقای روحانی بود.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: جهت گیری سیاسی آقای پزشکیان “متوسط ​​اصلاح طلب” است و طبیعی است که برخی از نیروهای اصلاح طلب و برخی از نیروهای دولت آقای روحانی در دولت ایشان سمت دارند. اما آنها نمی توانند یک جناح جدید، یک طیف جدید یا نیروهای جدید ایجاد کنند. اما دولت پزشکیان نه دولت سوم روحانی و نه دولت خاتمی. اما دولت پزشکیان و دولت پزشکیان با توجه به شاخص های فرهنگی، رفتارها و دیدگاه های سیاسی آقای پزشکیان این یک دولت کاملا متفاوت خواهد بود.

نماینده دوران اصلاحات تاکید کرد: الگوی دولت پزشکیان می تواند منحصر به فرد باشد. طرف مقابل این موج مخرب در زمان آقای پزشکیان شروع کردند و ادامه دادند. نگرانی دیگر رفتار مجلس در قبال آقای دکتر است پزشکیان ممکن است وزرای برجسته و مقتدر آقای پزشکیان رای ندادن و منجر به انتخاب افراد درجه دو و سه و تشکیل کابینه ضعیف می شود. آقا پزشکیان به استفاده از نیروهای قدیمی اصلاح طلب در فضای فکری و در پست هایی که حالت برنامه ریزی دارد توجه داشته باشد و از آنها در میدان استفاده نکند بلکه از نیروهای جوان و پرانرژی در عرصه های میدانی استفاده کند.

وی ادامه داد: این امر از ایجاد ذهنیت منفی در جامعه جلوگیری می کند، ایده ها و طرح های جدید به وجود می آید و خون جدیدی در ساختار رهبری کشور جاری می شود و می تواند مشکلات کشور را حل کند. ما نیروهای متخصص زیادی داریم که می توانند از دولت آقای دکتر حمایت کنند پزشکیان کمک و حتی نیروهای اصولگرای معتدل از آقای پزشکیان آنها از حضور در سازمان دولتی و به طور کلی حمایت کردند پزشکیان باید از یک نوع ظرفیت ملی استفاده کنند نه از ظرفیت جناحی. اما به گفته آقای پزشکیان نیروهای اصلی قطعا اصلاح طلبان و اعتدالیون خواهند بود.

وی در آخرین سخنرانی خود گفت: موضوع این است که ما می گوییم مردم به ایده تغییر رای دادند اما بعدا آقای … پزشکیان انتخاب وزیر از میان یک ایده رقیب که اکثریت مردم به آن رای نداده اند اشتباه است. وقتی یک نیروی قدرتمند در صف رقبا وجود دارد استفاده از آن اشکالی ندارد، اما فکری که مردم به آن رای داده اند باید حاکم شود، مردم به مجموعه ای از دیدگاه ها رای داده اند که آن دیدگاه ها باید حاکم باشد و با نظر مخالف نباشد. از مردم باید در مصدر استفاده شود.

وی افزود: اشتباه آقای روحانی این بود که برخی از وزرا و استانداران ایشان از نظر فکری با ایشان همسو نبودند و حتی آمادگی دفاع از دستاوردهای بزرگ دولت آقای روحانی را نداشتند. به طور کلی، دادن موقعیت های کلیدی به رقبا یک اشتباه است. مردم ایده اصلاح طلبی و اعتدال را انتخاب کرده اند و نیروهای اصلی به ویژه رهبران باید از همین حوزه باشند، اما در سطوح میانی می توان از نیروهای دیگری که هم نظر دولت هستند استفاده کرد. اما برای احترام به مردم، تفکری که مردم به آن رای دادند، به جای بازگشت به تفکر اصولی که مردم فکر نمی کنند تفکر درستی برای اداره کشور است، سیاست های کشور را در دست بگیرد و همین تفکر را دنبال کند.

27218

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا