اخبار روز سینما

فیلم شنای پروانه ها را ارائه می دهیم. سایت بازتاب آنلاین

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

  • نام فیلم: شنای پروانه
  • تاریخ انتشار: 4 تیر 1399
  • دوره زمانی: 121 دقیقه
  • جنسیت: نمایش
  • کارگردان: محمد کارت
  • نویسنده: محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پور امیری
  • فروش باکس آفیس: 3,316,226,000 تومان

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، علی شادمان، مه لقا باقری، مهدی حسینی نیا، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نادر شهسواری. آبان عسکری و پانته آ بهرام

خلاصه

پروانه (طناز طباطبایی) به کارگاه صیقل کاری برادر همسرش حجت (جواد عزتی) می رود و از او می خواهد که جلوی شوهرش هاشم (امیر آقایی) را بگیرد. هاشم به خاطر فیلم شنای پروانه در استخر که در اینترنت پخش شد برای انتقام به همراه فرزندانش به استخر رفته و مشغول تخریب آن است. هاشم پس از بازگشت از حوض، پروانه را تا حد مرگ کتک می زند.

دادگاه حکم اعدام هاشم را صادر می کند. حجت و پدرش (نادر شهسواری) برای رضایت نزد پدر پروانه (علیرضا داودنژاد) می روند. پدر پروانه می گوید تنها در صورتی رضایت می دهد که قهرمان فیلم پیدا شود.

شنای پروانه

در مورد سریال

فیلم پرطرفدار ایرانی شنای پروانه به کارگردانی و نویسندگی محمد کارت در سال 2019 در سرویس تماشای آنلاین منتشر شد.این فیلم با تحسین گسترده منتقدان مواجه شد و از نظر کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری مورد تحسین قرار گرفت. شانای پر در جریان جشنواره فیلم فجر در 14 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و در 6 رشته از جمله بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این جایزه را از آن خود کرد.

محمد کارت در فیلم خود بدون هیچ مقدمه ای مخاطب را به عمق ماجرا می برد. اتفاقی که باعث شروع فیلم می شود در ابتدای فیلم رخ می دهد و همه را به تلاش و کوشش ترغیب می کند.

شنای پروانه

یکی یکی از نقاط قوت فیلم این است که سرعت خود را حفظ می کند و برای این کار نقاط عطف متعددی در فیلم قرار داده شده است. اولین نقطه عطف فیلم در ده دقیقه ابتدایی فیلم رخ می دهد که همان لحظه کشتن پروانه است.

مهدی حسینی نیا در نمای پروانه در حال شنا

بسیاری از پلان های فیلم در شب یا در لوکیشن های تاریک گرفته شده اند که دلیل داستان فیلم نیز همین است. داستان سیاهی که هر چه جلوتر می رویم تیره تر می شود.

محمد کارت در فیلم «شنای پروانه» به آثار قبلی خود، مستند «آوانتاژ» و فیلم کوتاه «بچه خوار» نیز اشاره کرده است.

در کل باید گفت: کارگردان می خواست بگوید این 3 فیلم حلقه زنجیر هستند. چرا که هر کدام در رابطه با مردم جنوب شهر یک دوگانگی نشان می دهند. اما چیزی که باعث می شود این فیلم چندان قدرتمند نباشد این است که شباهت زیادی به فیلم بسیار خوب «مغزهای کوچک زنگ زده» دارد. شباهت های زیادی بین این دو فیلم وجود دارد و در همه این موارد Human Siddhi بهتر عمل کرده است.

آخرین کلمه

محمد کارت با آثارش نشان داده که کارگردانی دغدغه مند است و دغدغه اش بیان مشکلات اقشار پایین شهر است. در مجموع باید گفت که «شنای پروانه» به عنوان اولین فیلم محمد کارت فیلم قابل قبولی است و اینکه او در اولین فیلمشان خیلی بهتر از برخی کارگردانان معروف بازی کرد، انتظارات را از او بالا می برد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا