اخبار روز

هشدار: شمار مبتلایان به تب دنگی به بیش از 140 نفر رسید :: بازتاب آنلاین

آمار دقیقی از تعداد افراد مبتلا به تب دنگی در کشور وجود ندارد/ وجود پشه آئدس در هر شهری می‌تواند بین ۶ تا ۱۰ نفر را مبتلا کند.

به گرارش بازتاب آنلاین، طبق آخرین آمار غیررسمی شمار مبتلایان به تب دنگی به بیش از 140 نفر رسیده و این در حالی است که این بیماری هنوز نه درمان مشخصی دارد و نه استفاده از واکسن برای کسانی که تابه‌حال مبتلا نشده‌اند، امکان‌پذیر است.

بر اساس اظهارنظر کارشناسان حوزه درمان انتقال پشه‌های ناقل بیماری تب دنگی از طریق لاستیک و تایر ماشین‌ها اتفاق می‌افتد. از آنجا که این پشه‌ها بیش از 500 متر نمی‌توانند پرواز کنند، احتمال اینکه از شهری به شهر دیگر منتقل شوند تقریباً صفر است؛ اما آنها می‌توانند با تخم‌گذاری در جاهای تاریک و نمور عامل گسترش این بیماری باشند.

فرد مبتلا در هر شهری می‌تواند ناقل بیماری باشد

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، دراین‌باره می‌گوید: «متأسفانه هنوز هیچ آمار دقیقی در مورد تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور نداریم. اما با در نظر گرفتن پراکندگی افراد مبتلا به این بیماری و مسئله انکارناپذیر وجود پشه در تمام شهرها، اینکه دچار همه‌گیری در زمینه تب دنگی شویم دور از ذهن نیست. در واقع با وجود پشه فرد ناقل در هر شهری می‌تواند بین 6 تا 10 نفر را مبتلا کند.»

او می‌افزاید: «این بیماری تازه شروع شده و هنوز گستردگی آن به طور دقیق معلوم نیست. طی روزهای آینده قرار است جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت و درمان در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم ابعاد انتشار این بیماری را بررسی کنیم.»

استفاده از واکسن برای تب دنگی خطرناک است

محرز در پاسخ به این سؤال که آیا تب دنگی واکسن دارد یا نه، توضیح می‌دهد: «واکسن وجود دارد اما مسئله اینجاست که متخصصان می‌گویند این واکسن‌ها تنها برای افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌اند تجویز می‌شود و کسانی که تابه‌حال مبتلا نشده‌اند استفاده از این واکسن برایشان خطرناک است.»

تب دنگی درمان خاصی ندارد

او اظهار می‌کند: «متأسفانه تب دنگی درمان خاصی هم ندارد. مسئله مهم در این زمینه پیشگیری است که باید در دستور کار قرار بگیرد. ضمن اینکه افراد مبتلا باید به محض بروز علائم هرچند خفیف به مراکز درمانی مراجعه کنند. از طرف دیگر یک بار ابتلا به این بیماری نمی‌تواند باعث مصونیت شود و هر فرد ممکن است بیش از سه بار به این بیماری مبتلا شود.»

آثار تب دنگی تا مدت‌ها در بدن باقی می‌ماند

رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره میزان مرگ‌ومیر این بیماری می‌گوید: «خوشبختانه آمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری بسیار کم است اما مسئله اینجاست که آثار بیماری تا مدت‌ها در بدن فرد باقی می‌ماند و باعث درد و ضعف‌های طولانی‌مدت می‌شود.»

سهم وزارت بهداشت برای مبارزه با تب دنگی 20 درصد است

در این شرایط اما معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با تب دنگی، با بیان اینکه تمام معاونت‌های وزارت بهداشت برای مبارزه با پشه آئدس به عنوان عامل بروز این بیماری درگیر هستند، گفت: «سهم وزارت بهداشت برای مبارزه با پشه آئدس حدود ۲۰ درصد است و تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها باید وزارت بهداشت را در این زمینه یاری کنند.»

حسین فرشیدی در نشست خبری‌ای با موضوع «تب دنگی» اظهار کرد: «نظام مراقبت پشه آئدس در سال ۹۵ در کشور تشکیل شد؛ در حالی که این پشه در ایران وجود نداشت. نظام مراقبت در سال ۹۸ توانست تخم پشه آئدس را در بندر لنگه کشف کند. نظام مراقبت زمانی که تشکیل شد دستورالعمل‌های درمانی مربوط به تب دنگی را مطرح کرد و این موضوع در کانون توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.»

ایران اولین بار پشه آئدس را کشف کرد

به گفته او، ایران نخستین کشوری بود که توانست پشه آئدس را کشف کند؛ در حالی که بیماری تب دنگی در ایران وجود نداشت.

فرشیدی اظهار کرد: «تعداد هفت مورد ابتلای داخلی بیانگر این است که بیماری را به‌خوبی کنترل کرده‌ایم. پشه آئدس در بندر خمیر و شهرستان سیریک در استان بوشهر شناسایی شد اما در حال حاضر پشه در این شهرها وجود ندارد. وضعیت تب دنگی در کشور امارات مساعد نیست به نحوی که بیمارستان ایرانیان در این کشور هیچ تخت خالی ندارد.»

او با اشاره به ضرورت به‌سازی محیط برای مقابله با پشه آئدس گفت: «باید از جمع شدن آب در محل زندگی خودداری کرد؛ چراکه این پشه قابلیت تخم‌گذاری در یک قاشق آب را هم دارد؛ در حالی که آب خروجی از کولرها در مناطق جنوبی زیاد است. میزان بارش باران نیز در افزایش این پشه بسیار اثرگذار است و میزان ماندگاری آن زیاد است.»

وجود سالانه 400 میلیون عفونت دنگی در سراسر جهان

تب دنگی یک بیماری پشه‌ای دردناک و ناتوان‌کننده است که ناشی از هر یک از چهار ویروس دنگ است که به هم نزدیک هستند. این ویروس‌ها مربوط به ویروس‌هایی هستند که باعث عفونت نیل غربی و تب زرد می‌شوند. تخمین زده می‌شود سالانه ۴۰۰ میلیون عفونت دنگی در سراسر جهان اتفاق می‌افتد که حدود ۹۶ میلیون آن به بیماری منجر می‌شود. بیشتر موارد در مناطق گرمسیری جهان رخ می‌دهد.

در حال حاضر درمانی برای تب دنگی وجود ندارد و دارو‌ها تنها برای تسکین درد تجویز می‌شوند. تب دنگی انتقال فرد به فرد ندارد. علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است و در صورت تشخیص به‌موقع کاملاً قابل درمان است.

حالا با افزایش موارد ابتلا به بیماری در کشور و همچنین شناسایی بیماران بومی بدون سابقه سفر به کشور‌های همسایه که نشان‌دهنده پشه آلوده در یک منطقه است، نگرانی‌ها درباره این بیماری نیز افزایش پیدا کرده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا