مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ضمن بیان مطالبی درباره پرمصرف ترین مکمل ها و ویتامین ها در کشور، نسبت به مصرف خودسرانه و بی رویه مکمل ها به ویژه در برخی بیماران هشدار داد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، دکتر علیرضا رستمی درباره پرمصرف ترین مکمل ها و ویتامین ها در کشور گفت: محصولات مکمل طیف وسیعی را شامل می شود. ویتامین ها و املاح معدنی که در مراکز بهداشتی درمانی به صورت رایگان به مخاطبان ارائه می شود، از جمله ویتامین های مورد استفاده در نوزادان، مادران باردار و شیرده و مواد مغذی مورد استفاده برای حفظ سلامت عمومی بدن است. عملکرد ورزشی افراد و ورزشکاران را افزایش می دهد.

وی در این باره افزود: گروه دیگری از مکمل ها و ویتامین ها در «حفاظت از سلامت پوست، مو و ناخن»، «بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن»، کنترل وزن و کاهش یا افزایش وزن استفاده می شود. “، “پیشگیری و حمایت از شرایط خاص” “آنتی اکسیدان ها” و “امگا 3” به دلایل بهداشتی مانند پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و غیره تجویز و مصرف می شوند.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، متعارف و مکمل سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به شرایط تجویز و مصرف مکمل ها و ویتامین ها خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز اولیه بدن به ریزمغذی ها و نگاه به سبد غذایی در منزل و در نظر گرفتن کاهش احتمالی برخی از آنها. مواد مهم حاوی ریزمغذی‌ها سرانه مصرف و تجویز فرم دارویی فرآورده مکمل توسط کارشناسان مربوطه با توجه به بار بیماری، نتایج آزمایش‌های بالینی و پاراکلینیکی انجام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی تحریک مصرف مکمل ها و ویتامین ها گفت: در برخی موارد با توجه به چشم انداز سودآوری و اقتصادی شرکت تولیدی در بازار مصرف رقابتی، تحریک مصرف نیز اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

رستمی با بیان اینکه استفاده نادرست از مکمل ها و ویتامین ها می تواند عوارض احتمالی و بر این اساس مشکلات جسمی را به همراه داشته باشد، بیان کرد: در این زمینه باید گفت که مصرف انواع عناصر، غذاها و داروها به طور طبیعی از حد مجاز تعیین شده فراتر می رود. در منابع بین المللی برای عموم مردم و به ویژه برای کودکان، سالمندان، مادران باردار و شیرده، بیماران غیرقابل درمان یا نقص سیستم ایمنی بدن و… آمده است. منجر به عوارض حاد مختلفی می شود که ممکن است در گروه های در معرض خطر مانند. مصرف انواع مکمل ها و ویتامین ها اعم از کوتاه مدت یا آهسته و بلندمدت باید با نظر و تجویز پزشک مربوطه انجام شود و از مصرف خودسرانه این مواد خودداری شود.

وی با تشریح عوارض مصرف خودسرانه بدون تجویز پزشک و مصرف بی رویه مکمل ها، افزود: در این زمینه می توان گفت خطر مسمومیت ناشی از مصرف بی رویه ویتامین های محلول در چربی وجود دارد. برخی از مکمل ها خطر تداخل با امگا و برخی داروها مانند وارفارین در افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند بیماران کلیوی و کبدی دارند.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مجوزهای صادر شده توسط این سازمان و آمار کشف مکمل های داخلی گفت: این امر نشان دهنده افزایش نوع و تعداد مکمل های تولیدی در کشور و در نتیجه پذیرش این محصولات توسط پزشکان و بیماران در برابر مصرف. به طور کلی توصیه می شود افراد با نظر و تجویز پزشک مربوطه انواع مکمل ها و ویتامین ها را مصرف کنند و از مصرف خودسرانه آنها خودداری کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما