به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد خزاعی در ابتدای این نشست که امروز یکشنبه 26 تیرماه در مرکز گسترش برگزار شد، گفت: سینما – قکریت ” جشنواره به دلیل تاریخ و اعتبار آن است. یکی یکی از مهمترین رویدادهای سالانه سینمای ایران است. در طول سه سال گذشته تلاش کرده ایم در سازمان سینمایی و جشنواره ها از جمله جشنواره «سینماوگتیر» عرصه ای را برای معرفی سینماگران جوان و جوانان مشتاقی که در استان ها زندگی و فعالیت می کنند فراهم کنیم.
وی ادامه داد: تمرکززدایی از پایتخت و توجه به استعدادهای استانی شاخصه رویکرد و عملکرد ما در سازمان بوده که امروز در «سینما قکریت» و جشنواره های دیگر به ثمر نشسته است چرا که در سه سال گذشته حضور جوانان در این جشنواره ها چشمگیر و ملموس بوده است.
خزایی تصریح کرد: استان ها ظرفیت توجه بیشتر و ویژه به آنها را دارند.
وی با اشاره به همفکری و پیشنهاد شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: با توجه به ظرفیت ها و جایگاه این جشنواره و رشد سینمای مستند در استان ها و شهرستان ها، برای رونق بیشتر این رویداد سینمایی، از سال آینده جشنواره های منطقه ای سینمای مستند برگزار می شود. در کشور برگزار خواهد شد. نتایج جشنواره های منطقه ای در «سینما حقیقت» رونمایی می شود.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: برای ما تعامل با خانواده سینمای مستند و مستندسازان در داخل و خارج از صنعت بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه این روند در مرکز گسترش و این نهاد تسهیل و تسریع شده است. همیشه خانه مستندسازان و محل مراجعه آنهاست.
رئیس سازمان سینمایی همچنین تاکید کرد: آثار کوتاه مستند راه یافته به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از شرط اولین نمایش برای حضور در جشنواره سینما حقیقت مستثنی شدند.
محمد خزاعی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد: مستندهای کوتاهی که موفق به حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران می شوند، محدودیتی برای درخواست حضور در جشنواره سینماحقریت نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه سینمای حقیقت یکی از رویدادهای جاری سینمای ایران و مرجعی غنی برای بازنمایی تاریخ، هویت، سبک زندگی ایرانی-اسلامی و روایت اسطوره ها است، افزود: این جشنواره می تواند بستر ارزشمندی برای شناسایی سینمای ایران باشد. فرهنگ متنوع اقوام و زبانی، مذهبی، جغرافیایی، تاریخی کشور باشد. علاوه بر این، امروز شاهد تحولات جدیدی در سینمای استان ها هستیم.

محمد حمیدی مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش، دبیر جشنواره «سینما قکریت» و عضو شورای سیاستگذاری گفت: در این سه سال حمایت سازمان و آقای خزایی از مرکز توسعه و خانواده سینمای مستند ایران قابل توجه بود. امیدوارم جشنواره «سینما-غکریت» با کمک دوستان، دست اندرکاران و بزرگان سینمای مستند روزهای پر رونقی داشته باشد و در اهداف اصلی خود که گسترش سینمای مستند است موفق باشد. جامعه مخاطب و توجه به آثار مستند.
وی ادامه داد: طبق نظر شورای محترم جشنواره آثار مستند کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران از شرط اولین نمایش برای شرکت در جشنواره سینما حقیقت مستثنی شدند.
مهدی مسعودشاهی یکی یکی از اعضای شورای سیاست گذاری با توجه به خاطرات و تجربیات خود از حضور در جشنواره ها و رویدادهای بین المللی افزود: بسیاری از فیلمسازان، تهیه کنندگان و پخش کنندگان خارجی حاضر به همکاری با تولیدکنندگان، صدا و سیما و جشنواره های ایرانی هستند. در دولت سیزدهم تلاش ها در این زمینه و ارتباط با دیگر سینماگران کشورهای همسایه تقویت شده است، امیدوارم بتوانیم از این فرصت های مشترک برای تقویت سینمای ایران، جهانی شدن و نشان دادن توانمندی های این سینما و سینماگرانش به مخاطبان بین المللی استفاده کنیم. .
مسعودشاهی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: یکی یکی از موارد مهمی که آقای حمیدی مقدم به آن اشاره کردند، گسترش مخاطبان سینمای مستند است. مهم این است که بتوانیم خانواده ها را به تماشای آثار مستند و فرهنگ سازی در این زمینه به بهانه رویدادها و جشنواره ها از جمله «سینما-غکریت» تشویق کنیم.
قادر به دانستن یکی یکی دیگر از اعضای شورا در این جلسه گفت: ما در سازمان سینمایی ارتباط را با محافل دانشگاهی و دانشجویان سینما تقویت کرده ایم، هر هفته با دانشگاه ها جلساتی داریم. ما می توانیم از این ظرفیت به نفع سینمای مستند و جشنواره «سینما – قکریت» استفاده کنیم و در جلسات مشترک راه های ارائه و نمایش این آثار را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
سید علیرضا حسینی مستندساز و تهیه کننده سینمای مستند با تشکر از محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره «سینما قکریت» گفت: به عنوان نماینده تهیه کنندگان صنفی، باید بگویم ارتباطی که در این سه سال با سازمان سینمایی برقرار شد و مرکز گسترش داشتیم، منجر به پیمودن مسیرها و ایجاد تفاهم و تعامل مثبت شد، خوشحالم که این اراده وجود دارد همراهی صنوف در مرکز گسترش نکته مهم در این سال ها تلاش جدی برای نمایان شدن آثار مستند است. اتفاق خوبی که امیدوارم ادامه داشته باشد و به گسترش فضاهای اکران و افزایش مخاطبان سینمای مستند منجر شود.
در جلسه امروز شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینما حقیقت»، علاوه بر اعضای شورا، عبدالحسین بدرالو معاون مستند و محمدرضا بهشتی منفرد، مدیر مجامع و جشنواره های توسعه، حضور داشتند. مرکز نیز حضور داشتند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند ایران «سینما وگریت» آذرماه 1303 برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما