هر چند وقت یکبار باید خود را وزن کنیم؟

برخی از متخصصان از وزن کردن روزانه خود برای تشویق مسئولیت پذیری برای مدیریت وزن، به ویژه در هنگام پیروی از یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای کاهش وزن حمایت می کنند.

در همین حال، به نقل از ایتنا، برخی پیشنهاد می‌کنند که خودارزیابی را به کلی کنار بگذاریم، با این استدلال که وقتی عددی را که روی ترازو می‌بینیم دوست نداشته باشیم یا درک نکنیم، می‌تواند باعث واکنش‌های روانی منفی و رفتار ناسالم شود.

بسیاری از افراد توصیه می کنند که از یک ترازو برای وزن کردن خود به صورت هفتگی استفاده کنید، حتی زمانی که سعی در کاهش وزن ندارید.

در زیر به علل مختلف این مشکل می پردازیم.

1. وزن کردن یک بار در هفته به شما کمک می کند وزن خود را مدیریت کنید

تحقیقات تأیید می کند که خود وزن کردن منظم یک استراتژی کاهش وزن و مدیریت موثر است. در درجه اول به این دلیل که به افزایش آگاهی از وزن فعلی و هرگونه تغییر کمک می کند.

یک بررسی سیستماتیک از 12 مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که به مدت چند ماه به صورت هفتگی یا روزانه خود را وزن می کردند، یک تا سه واحد BMI (شاخص توده بدنی) را در مقایسه با شرکت کنندگانی که به طور منظم وزن نمی کردند، از دست دادند.

وزن کردن خود ابزار مهمی برای کنترل وزن با افزایش سن است. بزرگسالان تا میانسالی به آرامی وزن اضافه می کنند. اگرچه میانگین افزایش وزن معمولاً بین 0.5 تا 1 کیلوگرم در سال است، اما این تجمع وزن متوسط ​​می تواند به مرور زمان منجر به چاقی شود. وزنه زدن هفتگی خود و پیگیری نتایج به شما کمک می کند از افزایش وزن غیر ضروری جلوگیری کنید.

ردیابی وزن همچنین می تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات پزشکی کمک کند. تغییرات قابل توجه در وزن می تواند نشانه اولیه بیماری های خاصی مانند مشکلات تیروئید، گوارش و دیابت باشد.

2. وزن دهی هفتگی نوسانات عادی را محاسبه می کند

وزن بدن ما می تواند در طی یک روز و در روزهای هفته تغییر کند. مطالعات نشان می دهد که وزن بدن در طول هفته 0.35 درصد در نوسان است و معمولاً بعد از آخر هفته افزایش می یابد.

دلایل مختلفی برای نوسانات روزانه وزن بدن وجود دارد و بیشتر آنها به میزان آب بدن ما مربوط می شود. علل شایع تر عبارتند از:

نوع غذایی که مصرف می کنیم

وقتی یک شام پر کربوهیدرات می خوریم، روز بعد وزن بیشتری اضافه می کنیم. این تغییر نتیجه این است که بدن ما به طور موقت آب بیشتری را حمل می کند. به ازای هر گرم کربوهیدراتی که مصرف می کنیم، 3 تا 4 گرم آب در خود نگه می داریم تا انرژی دریافتی از کربوهیدرات ها را ذخیره کنیم.

علاوه بر این، هنگامی که ما غذاهای حاوی نمک بیشتری مصرف می کنیم، محتوای آب بدن ما افزایش می یابد. بدن ما سعی می کند تعادل سدیم و آب را حفظ کند. هنگامی که غلظت نمک در جریان خون ما افزایش می یابد، مکانیسمی برای بازگرداندن تعادل با حفظ آب برای رقیق کردن نمک اضافی ایجاد می شود.

مصرف مواد غذایی

هر چیزی که می خوریم و می نوشیم، چه 30 گرم آجیل و چه 65 گرم گوشت بدون چربی، دارای وزنی است که به طور موقت وزن بدن ما را در حین هضم و متابولیسم آنچه مصرف می کنیم، افزایش می دهد.

علاوه بر این، پس از محدود کردن مصرف غذا در شب، وزن ما در صبح کاهش می یابد و وزن ما در عصر بعد از مصرف روزانه غذا و نوشیدنی افزایش می یابد.

جهت تمرین

اگر بعد از تمرین خود را در باشگاه وزن کنیم، به دلیل از دست دادن مایعات ناشی از تعریق، احتمال کاهش وزن وجود دارد. مقدار آب از دست رفته بسته به عواملی مانند شدت و مدت ورزش، دما و رطوبت، میزان تعریق و سطح مایعات متفاوت است. به طور متوسط ​​در طول یک ساعت ورزش متوسط، یک لیتر عرق می کنیم.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی در چرخه قاعدگی نیز می تواند بر تعادل مایعات تأثیر بگذارد. زنان ممکن است احتباس مایعات را تجربه کنند و به طور موقت 0.5 تا 2 کیلوگرم وزن اضافه کنند.

حرکات روده

اجابت مزاج به دلیل دفع مواد زائد از بدن می تواند باعث کاهش وزن کم اما فوری شود. اگرچه میزان کاهش وزن متفاوت است، اما معمولاً از طریق اجابت مزاج روزانه حدود 100 گرم وزن کم می کنیم.

همه این نوسانات طبیعی هستند و نشان دهنده تغییرات قابل توجهی در چربی یا توده عضلانی بدن ما نیستند. اما دیدن این نوسانات می تواند منجر به استرس غیر ضروری و وسواس در مورد وزن ما شود.

3. وزن کشی هفتگی از وسواس کاهش وزن جلوگیری می کند

وزن بیش از حد می تواند باعث شود که روی عدد روی ترازو گیر کنید و ضرر بیشتری نسبت به فایده داشته باشد.

بیشتر اوقات، وقتی می بینیم که این عدد در جهتی که ما می خواهیم یا انتظار داریم حرکت نمی کند، واکنش ما محدود کردن بیشتر غذای خود یا شروع رژیم های غذایی مد روز است. رژیم های غذایی مد روز نه تنها لذت بخش یا پایدار نیستند، بلکه به جای معکوس کردن، افزایش وزن ما را افزایش می دهند.

آنچه باید انجام شود؟

وزن کردن هفتگی خودمان، اندازه گیری دقیق تری از روند وزن ما در طول زمان ارائه می دهد.

سعی کنید هر هفته خود را در همان روز، در همان زمان و در همان محیط وزن کنید. برای مثال، اول صبح هنگام آماده شدن برای دوش گرفتن، بعد از رفتن به توالت، اما قبل از نوشیدن یا نوشیدن. هر چیزی بخور

از ترازوی با کیفیت بالا استفاده کنید. باتری ها را مرتباً عوض کنید.

به یاد داشته باشید که عدد روی ترازو تنها بخشی از مدیریت سلامت و وزن است. تمرکز فقط بر آن می تواند سایر شاخص ها را تحت الشعاع قرار دهد. همچنین مهم است که به احساساتمان چه جسمی و چه عاطفی توجه کنیم.

به محض ایجاد استرس و اضطراب وزن خود را متوقف کنید و با یک متخصص مشورت کنید.

هشت توصیه اصلی و مهم برای یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت جسمی و روحی ذکر شده است:

* غذاهای حاوی کربوهیدرات های پر فیبر و نشاسته ای مصرف کنید

* میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

* بیشتر ماهی بخورید

* مصرف چربی اشباع شده و قند را کاهش دهید

* مصرف نمک کمتر: بزرگسالان نباید بیش از شش گرم نمک در روز مصرف کنند.

* فعالیت بدنی داشته باشید و وزن مناسبی داشته باشید

* تشنه بمانید و به اندازه کافی در روز آب بنوشید.

* صبحانه را در بین وعده های غذایی خود حذف نکنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما