خطر “بلع” در موتور اکنون یکی از بزرگترین خطرات هنگام کار در نزدیکی موتور جت در حال سوختن است. خطری که تنها با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی، به‌کارگیری «اقدامات احتیاطی» و آگاهی از «مناطق خطرناک» فهرست‌شده در فصل ۷۱ «راهنمای تعمیر و نگهداری هواپیما» AMM (راهنمای تعمیر و نگهداری هواپیما) قابل اجتناب است.

به گزارش کن نیوز، شایان ذکر است که بر روی بدنه موتور نیز علائم هشدار دهنده وجود دارد تا افرادی که در نزدیکی موتور در حال کار هستند همیشه مطلع باشند. اگرچه مقاله زیر عمدتاً در مورد سری هواپیماهای بوئینگ 737 نوشته شده است، اما خطر “بلعیده شدن” در هواپیماهای دیگر نیز وجود دارد.

امروزه کارکنان خطوط هوایی و فرودگاهی در سراسر جهان هر روز با هواپیماهای مختلف و در شرایط متفاوت کار می کنند. در همین حال، بی توجهی به “مناطق خطر” موتور هواپیما می تواند منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شود.

در این راستا از سال 1969 که با معرفی سری های 300، 400 و 500 و “NG” ادامه یافت، تنها 33 مورد از بلعیده شدن پرسنل توسط موتور هواپیماهای بوئینگ 737 سری 100 و 200 گزارش شده است. سری (تعداد قربانیان نسل بعدی نیز افزایش یافته و منجر به قربانیان بیشتر شده است.

هنگامی که موتور جت روشن می شود، یک ناحیه “کم فشار” هوا در “ورودی” ایجاد می شود که در نهایت باعث می شود مقدار قابل توجهی هوا به داخل موتور کشیده شود. به دلیل این اثر مکش خطرناک، برای پرسنل زمینی که در نزدیکی موتور جت در حال کار کار می کنند بسیار مهم است که از حفظ فاصله ایمن از آن اطمینان حاصل کنند. بنابراین قسمت جلویی موتور هواپیما و نسبتاً طرفین آن باید عاری از افراد یا تجهیزات دیگر باشد.

این مشکل به ویژه در هواپیماهایی مانند بوئینگ 737 که درگاه های موتور آن در فاصله کمی از زمین قرار دارند، اهمیت بیشتری دارد. با این حال، از آنجایی که موتور CFM56 نصب شده در بوئینگ 737 به اصطلاح “پره های راهنمای ورودی” را ندارد، آسیب ناشی از “بلع” به خود موتور به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود.

در این مورد، به عنوان مثال، موتور JT8D که معمولاً روی هواپیماهای MD80 نصب می شود، دارای 19 پره راهنمای ورودی است که قبل از رسیدن اجسام خارجی به فن اصلی به عنوان محافظ عمل می کنند.

چرا موتور بوئینگ 737 خدمه پرواز و مسافران را می بلعد؟

در نهایت لازم است بدانید که علاوه بر قسمت جلویی موتور، قسمت عقب نیز می تواند خطرناک باشد و باعث تصادف شود. به دلیل خروج گازهای داغ با سرعت قابل توجه از قسمت انتهایی موتور به نام اگزوز، ممکن است تحت تأثیر نیروی حاصله قرار گرفته و حتی پرتاب شود. بر این اساس، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که در ناحیه پشت خروجی موتور، افراد یا وسایل دیگری وجود ندارند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما