پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم: نگهبان شب

ژانر: درام، اجتماعی

تاریخ انتشار: 18 بهمن 1400 (فجر)
17 خرداد 1402
6 اردیبهشت ماه 1403 (نسخه آنلاین)

کارگردان: رضا میرکریمی

تهیه کننده: رضا میرکریمی

فیلمنامه نویس: رضا میرکریمی

امتیاز (imdb): 6.3

بازیگران:

محسن کیایی
تورات الوند
لاله مرزبان
علی اکبر اسانلو
سافورا خوشحال است
فهیمه هرمزی

زهرا اسلامی

پرهام غلاملو
محمدصادق مالک
علی قبشی
مهراد اکبرآبادی
ایمان سلگی
نوید بانی
راحتی ویشکا
کیومرث پوراحمد

خلاصه

داستان زندگی پسر ساده‌ای به نام رسول که برای نگهبانی شیفت شب یک ساختمان استخدام می‌شود، کم کم متوجه می‌شود که پشت این ساختمان داستان‌هایی نهفته است و بهنام، پیمانکار ساخت‌وساز، به دنبال سرپوش گذاشتن بر آنهاست. کمبودها و اجتناب از بار مسئولیت ها.

در مورد فیلم

نگهبان شب داستان زندگی پسر ساده‌ای به نام رسول است که برای تماشای شیفت شب یک ساختمان استخدام می‌شود، کم کم متوجه می‌شود که پشت این ساختمان داستان‌هایی نهفته است و بهنام، پیمانکار ساختمانی، به دنبال سرپوشی برای آن‌ها می‌گردد. بر کمبودها غلبه کرده و از مسئولیت های خود دوری می کند. این در حالی است که رسول این فرصت را دارد تا راهی را در دوراهی خطوط قرمز مادی و اخلاقی خود بازتاب آنلاین کند. رسول به جای اینکه پیشنهاد رشوه و همکاری بهنام را بپذیرد، برای ادامه زندگی و خوشبختی همسرش، زمین پدر و اجدادش را بفروشد، اما زیر بار رفتارهای غیراخلاقی نرود.

به جای خلاصه داستان فیلم، گروه تولید نگهبان شب این متن را در اختیار رسانه ها قرار دادند: پیرمرد پرسید: چرا پسر عمویت را نبردی؟ ثابت نکردی؟ جوان سرش را پایین انداخت و با صدای آهسته پاسخ داد: آقا پسرعموهایم به من گفتند که سهمم از زمین پدرم را به نام تو بدهم. پیرمرد متعجب: خوب مگه نگفتی آب نیست؟ جوان آرام سرش را بلند کرد و به چشمان خسته پیرمرد نگاه کرد و گفت: آقا ما رفتیم زن پیدا کنیم، نرفتیم معامله کنیم…

فیلم را تماشا کنید "دید در شب"|  روایت مقاومت نجابت در هزارتوی فقر و فریب

از جمله مهم‌ترین پلتفرم‌هایی که نایت‌نگار را به‌خاطر ارزش‌های سینمایی‌اش مهم و معتبر کرد، «فیلمنامه»، «کارگردانی» و «بازیگری» است. تدابیر ارائه شده در فیلمنامه علاوه بر وجوه معمول و بارز، در توجه به ظرافت ها و ریزه کاری های سمعی و بصری دقیق است. استفاده بهینه و مناسب از عناصر زمان و مکان در ترکیب با پیرنگ و به طور کلی روایتی است که حاصل این روند است. به همین دلیل با فیلمی با سرعت خوب و جذاب روبرو هستیم. در حالی که هیچ عنصر یا زائده یا جذابیت مبتذلی وجود ندارد که غرایز پست مخاطب را قلقلک دهد.

سینما، سینما، سینمای ایران، نقد فیلم،

چه چیزی ساده تر – و البته ثروتمندتر – از یک کارگر روزمزد روستایی در آوارگی، فقر و سختی هایی که این شهر وحشتناک بر او تحمیل کرده است؟ و اتفاقاً ارزش و اعتبار اصلی «نگهبان شب» به دلیل همین تغییر و دگرگونی است که آن موقعیت زیبایی شناختی را فراهم می کند و از این پس زمینه شخصیت ها و داستان به اثر غنا می بخشد.

سینما، سینما، سینمای ایران، نقد فیلم،

نگهبان شب علاوه بر کسب سیمرغ بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۴ بازتاب آنلاین شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما