به گزارش بازتاب آنلاین، امروز حوالی ظهر خبر رسید محسن برهانی دستگیر شده، اسمش هست یکی در دو سال اخیر به ویژه پس از سلسله اخراج اساتید از دانشگاه ها و البته حوادث مربوط به مرگ مهسا امینی در سال 1401 افزایش یافته است.

محسن برهانی کیست؟

طبق گزارش رسانه ها، او در هشتم به دنیا آمد آذر سال 1357 است که در سال 1375 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران (پردیس فارابی) شد و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق جزا و جرم شناسی از همان دانشگاه دریافت کرد. از آنجایی که دانشگاه تهران در آن سال برای مقطع دکتری حقوق جزا دانشجو جذب نکرد، برهانی به دانشگاه تربیت مدرس رفت و در سال 1387 با مدرک دکتری از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شد.

برهانی بر خلاف بسیاری از اساتید با سابقه حقوقی تنها به فقه و بحث اکتفا نمی کند و در علوم حقوقی نوین نیز تسلط دارد. او حتی به قوانین کشورهای غربی و منابع انگلیسی زبان نیز مسلط است و علاوه بر فقه و اصول، دروسی چون حقوق جزای عمومی و اختصاصی و فلسفه حقوق را نیز تدریس می کند.

محسن برهانی مانند پدر و اجدادش به تحصیل و بحث دروس دینی و حوزوی پرداخته و علاوه بر مدرس در دروس دانشگاهی، سابقه طولانی مدرس در دروس حوزوی را نیز دارد.

وقایع سال 1401

به گزارش عصر ایران، پس از درگذشت مهسا امینی، بسیاری از مردم از منظرهای مختلف حوادث کشور را مورد انتقاد قرار دادند و محسن برهانی نیز به عنوان استاد حقوق نیز انتقاداتی را مطرح کرد، اما تفاوت مهم برهانی با بسیاری از منتقدان این بود که او انتقاد کرد. نقدهای ایشان بر اساس زبان فقهی و ارائه قوانین و مقررات موجود است. وی بارها به تفصیل توضیح داده است که بسیاری از رفتارهای مقامات امنیتی و قضایی – صرف نظر از دیدگاه مخالفان و حقوق بشر – نادرست و نادرست است، حتی با توجه به قوانین موجود و برخی احکام صادر شده از طرف. دیدگاه فقه شیعه دارای اشکالات جدی است.

محرومیت از دانشگاه

محسن برهانی در جریان اخراج سریالی اساتید دانشگاه از دانشگاه تهران اخراج شد. بسیاری اخراج وی را مربوط به حوادث سال 1401 و حمایت وی از معترضان می دانند، اما برخی دیگر اخراج برهانی از دانشگاه را به حمایت وی از ازدواج سفید مرتبط می دانند. او درباره سابقه حمایت از ازدواج سفید گفت: «دکتر فروردین 95 در جلسه ازدواج سفید شرکت کردم و سخنرانی کردم. در سال 1377 دانشگاه تهران و وزارت علوم صلاحیت عمومی را تایید و به صورت آزمایشی رسمی درآوردند. موضوع در دادگاه ویژه روحانیت مطرح و اعلام شد که این سخنرانی جرم و تخلف نیست. “ازدواج سفید یک بهانه است.”

انتخابات 1403 و حمایت پزشکیان

محسن برهانی در زمان انتخاب مسعود در سال 1403 پزشکیان او چند روز پیش در توییتر خود درباره بازگشت به دانشگاه نوشت: «بعد از رای نهایی دادگاه تجدیدنظر، خدا را شکر محرومیت من از دانشگاه تهران رفع شد و رفع تعلیق منوط به تصمیمات اداری است. من این مقاله را به اشتراک می گذارم تا بدانید شما از دکتر پزشکیان من دفاع نمی کنم و منافع شخصی ندارم.»

محسن برهانی کیست چرا زندانی شد؟

شروع حکم زندان

محسن برهانی امروز ۱۷ تیر 1403 بازداشت شد، اواسط امروز مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: «محسن برهانی برای اجرای حکم قطعی دادگاه احضار و روانه زندان شده است. او قبلاً به عنوان بخشی از رسیدگی به پرونده قضایی محکوم شده بود.

عباس عبدی، فعال سیاسی اجتماعی در واکنش به بازداشت محسن برهانی در شبکه اجتماعی نوشت: حبس برهانی با واکنش هایی همراه شد. ارهانی نماینده پدیده ارزشمند دو سال اخیر ایران و پایتخت بزرگ ایران است. حبس کردن او به او آسیبی نمی رساند. زندان را در راس قرار می دهد. “امروز او را آزاد کن، نه حتی فردا.”

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه یک دادگستری نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «محسن برهانی وکیلی است که با دلسوزی و مسئولیت پذیری بدون تعارف از مفسدان انتقاد می کند و اغلب حقیقت را می گوید می داند که نه کینه خاصی از نظام دارد و نه از احد النسی. از جناب آقای آژه ای ریاست محترم قوه قضائیه انتظار می رود به این امر توجه نموده و انشاءالله دلایل اخلاص خود را از زندان بیان نمایند.

2333333

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما