باتری موتور سیکلت به عنوان قلب تپنده این سیستم نقش حیاتی در عملکرد وسیله نقلیه و عملکرد صحیح آن بر عهده دارد. اما شاید شما نیز با خرابی این قطعه مواجه شده‌اید و نیاز به تعویض آن دارید. یا اینکه می‌خواهید به بهترین نحو از باتری خود نگهداری کنید و نمی‌دانید باید به چه نکاتی در مورد باتری توجه کنید. اگر شما هم درمورد باتری اطلاعات لازم را ندارید، ما قصد داریم در این مطلب نکات باتری موتور سیکلت را توضیح دهیم.

ساختار باتری موتور سیکلت

این باتری‌ها برای ذخیره و تامین انرژی در موتور سیکلت کاربرد دارند. ساختار این باتری‌ها دارای چند قسمت مهم می‌باشد که هر بخش وظیفه خاصی را بر عهده دارد.

جعبه باتری: این بخش جعبه‌ای است که برای نگهداری و حفاظت از قطعات داخلی باتری ساخته شده است و جنس آن معمولا از پلیمر، پلاستیک یا فلز می‌باشد.

سلول‌های باتری: بخش اصلی باتری، سلول‌های الکتروشیمیایی می‌باشند. این سلول‌ها به‌صورت سری و موازی در جعبه باتری قرار گرفته‌اند و کار تولید و ذخیره انرژی الکتریکی را انجام می‌دهند. جنس آن‌ها معمولا از لیتیوم و یا سرب می‌باشد.

آند: آند باتری معمولااز جنس سرب می‌باشد که نقش آن تامین الکترون‌های مورد نیاز برای واکنش شیمیایی در سلول است.

کاتد: کاتد معمولا از جنس لیتیوم ساخته می‌شود و نقش آن دریافت الکترون‌های تولید شده توسط آند و تحریک واکنش شیمیایی در سلول می‌باشد.

الکترولیت: نوعی ماده مایع به نام الکترولیت نیز بین آند و کاتد قرار دارد که نقش آن انتقال یون‌ها و ایجاد جریان الکتریکی در باتری می‌باشد.

غشا: وظیفه جداسازی آند و کاتد بر عهده غشا می‌باشد که از جنس پلیمر یا پلی پروپیلن است.

مهم‌ترین نکات باتری موتور سیکلت

مهم‌ترین نکات باتری موتور سیکلت

در این بخش مهم‌ترین نکات مربوط به باتری موتور سیکلت برای نگهداری و تعویض آن بیان می‌کنیم.

1. انواع باتری

اولین مورد در نکات باتری موتور سیکلت این است که این باتری‌ها خود دارای انواع مختلفی هستند. باتری‌های سرب اسیدی معمولی و باتری‌های AGM که نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند. هر کدام از انواع باتری موتور سیکلت دارای مزایا و ویژگی‌های خود می‌باشند و به هنگام انتخاب این باتری‌ها لازم است که دوام، شرایط نگهداری و عملکرد آن‌ها را در نظر بگیرید.

2.ترمینال‌های باتری موتورسیکلت

از دیگر نکات باتری موتور سیکلت، ترمینال‌های آن می‌باشند که نیاز است آن‌ها را تمیز نگه دارید. ترمینال‌های باتری موتور سیکلت می‌توانند کثیف باشند یا با سولفات و بخارات اسید آسیب ببینند. پس پایانه‌های باتری را مرتبا تمیز کنید و اطمینان پیدا کنید که به صورت صحیح وصل شده‌اند. اگر می‌خواهید این ترمینال‌ها را تمیز کنید، از محلول جوش شیرین و آب کمک بگیرید. بعد از اینکه ترمینال‌ها را تمیز کردید یک لایه نازک وازلین بر روی آن‌ها بمالید تا بیشتر از این دچار خوردگی نشوند و رسانایی آن‌ها نیز بیشتر شود.

3. بررسی سطح الکترولیت باتری‌های سرب اسیدی قدیمی

اگر باتری موتور سیکلت از نوع سرب اسیدی معمولی باشد، لازم است که سطح الکترولیت آن را دائما چک کنید. این نوع باتری‌ها درپوش‌های با قابلیت جابه‌جایی دارند که به کاربران امکان دسترسی به سلول‌ها را می‌دهند. برای این کار باید به سطح الکترولیت درون سلول‌ها توجه کنید که بالاتر از سطحی باشد که بر روی سلول‌ها علامت گذاری شده است. اگر نیاز باشد باید سلول‌ها را با آب مقطر تا سطح مناسبی پر کنید.

 

4. شارژ باتری موتور سیکلت

  • یکی دیگر از نکات باتری موتور سیکلت این است که باید شارژ آن را در سطح مناسبی نگه دارید تا باتری سالم بماند. اگر در موتور سیکلت خود نشانه‌هایی مانند کم نوری چراغ‌ها و یا مشکل در استارت زدن موتور سیکلت دارید، نشانه ضعیف شدن باتری است و باید آن را شارژ کنید. در این مواقع می‌توانید از شارژرهای باتری استفاده کنید که به راحتی به موتور باتری موتور سیکلت وصل می‌شوند. دقت داشته باشید که باتری را بیش از حد شارژ نکنید، زیرا همین شارژ شدن بیش از حد می‌تواند باعث کاهش عمر آن شود.
  • اگر برای طولانی مدت از موتور سیکلت خود استفاده نمی‌کنید و خاموش مانده است، برای اینکه بتوانید سطح شارژ باتری را حفظ کنید باید از شارژرهای قطره‌ای استفاده نمایید. این شارژرها همانطور که از نامشان پیداست شارژ کم و ثابتی را به باتری تزریق کرده و از خالی شدن باتری جلوگیری می‌کنند. اما باید دقت کنید که شارژر را برای طولانی مدت به باتری وصل نکنید.
  • قبل از اینکه از موتور سیکلت استفاده کنید لازم است که باتری را بررسی کنید و اطمینان پیدا کنید که باتری به‌طور کامل شارژ شده است. یک باتری که کاملا شارژ شده باشد، برای روشن کردن موتور و دیگر عملکردهای خود می‌تواند نیروی لازم را در اختیار موتور قرار دهد. عادت کنید که قبل از استفاده از موتور سیکلت سطح شارژ باتری را چک کنید و اگر نیاز بود یک شارژر باتری مناسب تهیه کنید تا بتوانید باتری را کاملا شارژ نمایید.

5. مراقبت از باتری موتور سیکلت

مورد بعدی مربوط به نکات باتری موتور سیکلت تعمیر و نگهداری آن برای افزایش طول عمر می‌باشد. به این صورت که به‌طور دوره‌ای باید باتری را بررسی کنید تا هرگونه علائم آسیب یا نشتی بر روی آن را پیدا کنید. سیم‌کشی‌ها و اتصالات متصل شده به باتری را چک کنید تا از سالم بودن و عاری از خوردگی آن اطمینان حاصل نمایید. به‌طورکلی باید به وضعیت کلی باتری توجه کنید و اگر هرگونه خرابی در آن مشاهده کردید، باتری نیاز به تعویض خواهد داشت.

6. طول عمر مفید باتری موتور سیکلت

  • یکی از نکات باتری موتور سیکلت این است که هر نوع باتری دارای طول عمر مخصوص به خود می‌باشد، که با توجه به عوامل مختلفی مثل شرایط نگهداری، نوع استفاده و شرایط محیطی متفاوت باشد. یک باتری خوب به‌طور متوسط می‌تواند بین ۲ تا ۵ سال کار کند. عملکرد باتری خود را به‌طور پیوسته زیر نظر بگیرید تا اگر هرگونه خرابی یا عدم شارژ را در آن مشاهده کردید، برای تعویض باتری موتور سیکلت خود اقدام کنید.
  • مهم نیست که از باتری خود به چه صورتی نگهداری کرده‌اید، به هر حال زمانی فرا می‌رسد که عمر مفید باتری شما به پایان می‌رسد و نیاز به تعویض خواهد داشت. وقتی باتری‌ها فرسوده می‌شوند، در توانایی نگه داشتن شارژ و تامین انرژی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. نشانه‌هایی مانند کم شدن نور چراغ‌های موتور سیکلت، کند شدن میل لنگ و یا خالی شدن شارژ باتری بعد از شارژ مجدد می‌توانند نشان دهنده خراب شدن باتری باشند. اگر این نشانه‌ها به‌طور مکرر تکرار شدند نشان دهنده نیاز به خرید باتری جدید و تعویض آن می‌باشند.

7. توجه به عوامل تاثیرگذار بر باتری

برخی از عوامل خاص وجود دارند که باعث زودتر خراب شدن باتری می‌شوند. عواملی مانند دماهای شدید گرم یا سرد می‌توانند عملکرد باتری را با مشکل روبرو کنند و طول عمر مفید آن را کاهش دهند. اگر در مناطق زندگی می‌کنید که آب و هوای شما نوسان دمایی شدیدی دارد، می‌تواند بر عملکرد باتری موتورسیکلت تاثیر مخربی داشته باشد. زیرا هم گرمای شدید و هم سرمای شدید باعث تخلیه سریع و کاهش طول عمر مفید باتری خواهند شد. پس برای رعایت نکات باتری موتور سیکلت در فصل گرم، موتور سیکلت را در یک مکان سایه‌دار پارک کنید تا در مقابل نور مستقیم خورشید نباشد. همچنین اگر منطقه زندگی شما زمستان‌های سختی دارد در ماه‌های سرد باتری موتور سیکلت را جدا کنید و آن را در خانه نگهداری نمایید.

همچنین سیستم‌های الکتریکی موتور سیکلت که با شارژ باتری کار می‌کنند، مثلا چراغ‌ها یا دیگر لوازم جانبی اگر روشن بمانند باعث تخلیه باتری‌ها خواهند شد. پس در این شرایط باید از باتری خود بیشتر مراقبت کنید کنید.

 

جمع بندی

باتری موتور سیکلت از عناصر حیاتی برای عملکرد صحیح موتور سیکلت می‌باشد. این محصول نوعی سیستم تامین برق به سایر قطعات موتور سیکلت می‌باشد. بنابراین استفاده و مراقبت صحیح از آن برای عملکرد بهینه اهمیت بالایی دارد. برای این کار لازم است که شما نکات باتری موتور سیکلت را در نظر بگیرید. در این صفحه ما نکاتی را در این مورد بیان کردیم تا کاربران گرامی بتوانند بهترین عملکرد را از موتور سیکلت خود دریافت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما