در سال های اخیر، بسیاری از مردم به جای شیر گاو، مصرف شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر جو دوسر یا شیر بادام را آغاز کرده اند.

به گزارش یورونیوز، سازمان بهداشت جهانی اخیراً در پیامی نسبت به این جایگزینی هشدار داده و اعلام کرده است که در دسترس بودن و افزایش محبوبیت جایگزین های گیاهی به جای منابع اصلی «ید» مانند شیر، لبنیات و ماهی خطرآفرین است. کمبود ید را در منطقه کنترل می کند.

گزارش استاین بیان می کند که مصرف کافی ید در ماه های اول بارداری برای رشد مغز جنین بسیار مهم است، در حالی که مصرف لبنیات در بین نوجوانان و بزرگسالان اروپایی کاهش یافته است، در حالی که مصرف جایگزین های گیاهی مانند سویا کاهش یافته است. نوشیدنی های مبتنی بر جو و بادام در حال رایج شدن هستند و باعث می شود بسیاری از اروپایی ها ید ناکافی مصرف کنند.

خطر کمبود ید و بیماری تیروئید در زنان بیشتر است

نوشیدنی های گیاهی مقادیر کافی ید را در اختیار بدن قرار نمی دهند و ممکن است بر سلامت زنان باردار، به ویژه آنهایی که به ید بیشتری نیاز دارند، تأثیر بگذارد.

مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا، دکتر. هانس کلوگه معتقد است که مصرف ید در دوران بارداری و رشد مغز جنین بسیار مهم است. این موضوع به ویژه در کشورهایی که از شیر به عنوان منبع ید استفاده می کنند بسیار مهم است، زیرا اکثر لبنیات جایگزین ید نمی شوند.

دکتر. کلوگ همچنین اظهار داشت که زنان در حال حاضر بیشتر از مردان در معرض خطر کمبود ید و بیماری تیروئید هستند.

شیر و محصولات لبنی منبع مهمی از ید در بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه برای زنان باردار و کودکان است.

محبوبیت فزاینده جایگزین های گیاهی برای منابع اصلی ید مانند شیر، محصولات لبنی و ماهی خطر کمبود ید را در منطقه اروپا به همراه دارد. بهبود سلامت حیوانات مزرعه و تولید شیر.

به گفته متخصصان، مصرف مقادیر کافی ید در ماه های اول بارداری برای رشد مغز جنین بسیار مهم است. به طور مشخص میزان مصرف ید مورد نیاز برای یک زن باردار یا شیرده 200 میکروگرم در روز است.

ید همچنین برای سنتز هورمون های تیروئید ضروری است. این هورمون ها نقش مهمی در رشد و بلوغ سلول ها، حفظ دمای بدن و تنظیم مصرف انرژی و سنتز پروتئین دارند.

مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا می افزاید که کمبود ید همچنین اختلالات تیروئید قابل پیشگیری مانند گره های تیروئید، گواتر و پرکاری تیروئید را به ویژه در بزرگسالان و افراد مسن افزایش می دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما