پایان پارس - بازتاب آنلاین

پس از کش و قوس های فراوان، پژو پارس در روزهای اخیر تولید شد خرداد سال 1403 به پایان رسید. یکی یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین محصولات صنعت خودرو کشورمان برای همیشه در کتاب خاطره ها باقی خواهد ماند. به همین دلیل، نحوه تولید این خودرو و عمر مفید آن را خواهیم دید.

پس از انقلاب و پایان جنگ در سال 1369 یکی یکی از اولین قراردادهای جدید در صنعت خودرو بین خودروی ایرانی خسته از پیکان و پژو فرانسوی منعقد شد، البته این اولین بار است. نبود که این دو شرکت قصد همکاری با یکدیگر را دارند و سابقه همکاری به سال 1355 برمی گردد که ایران ناسیونال به دنبال جایگزینی مدرن برای پیکان بود و در نهایت پژو 305 در کشور ظاهر شد که در کلاس خودروهای کامپکت موفق بود. و اقتصادی بازار اروپا در آن سال ها انتخاب شد اما با انقلاب و تغییر مالکیت ایران ناسیونال همه چیز به فراموشی سپرده شد.

پایان پاریس
پایان پارس - بازتاب آنلاین

سرانجام در سال 1369 اولین پژو 405 از سری تیپ GL و موتور 1600 سی سی 92 اسب بخار XU5 به خیابان ها آمد و در طول سال ها تولید انواع و سطوح مختلف آپشن را تجربه کرد اما یکی یکی از اساسی ترین فیس لیفت ها و تغییرات اعمال شده بر روی فرشته نجات ایران خودرو در سال 1379 با نام پرشیا معرفی شد که بر خلاف تصور عموم توسط پژو در فرانسه ساخته شد نه توسط ایران خودرو یا طراحان و مهندسان ایرانی.

در واقع چند سال پس از عرضه پژو 405 در بازارهای جهانی، فیس لیفت این محصول نیز بر اساس سیاست طراحی جدید پژو آماده عرضه به بازار شد و از همین رو شباهت این خودرو با 406 است. داده‌های واحد فروش شرکت مادر، 405 همچنان از اهداف فروش از پیش تعریف‌شده فراتر رفته و نیازی به فیس لیفت اولیه‌تر نداشت و به همان پیشرفت‌های جزئی راضی بود، و اینگونه بود که این خودرو هرگز نبود. توسط خود پژو وارد بازار شد.

پایان پارس - بازتاب آنلاین
پایان پارس - بازتاب آنلاین

در دهه 70 و پس از شروع پروژه سمند در ایران خودرو، پژو این فیس لیفت 405 را نیز به ایران خودرو پیشنهاد داد تا این خودرو را به جای سمند بفروشد، البته دلیل این پیشنهاد از سوی پژو هرگز مستند و به درستی مشخص نشد. نمونه اولیه طراحی شده برای بررسی در مرکز تحقیقات ایران خودرو وارد ایران شد. در همان زمان پژو پیشنهاد دیگری برای ایران خودرو داشت و آن هم تولید 406 همزمان با 405 بود، چون محصول لوکس تر و سطح بالاتری گرفته شد، تبلیغات و بازاریابی در سطح بسیار بالایی انجام شد. . سطح محدود و دستگاه های متعددی به بازار وارد شد اما در نهایت تصمیم بر این شد که تمامی محصولات جدید ایران خودرو بر اساس یک پلت فرم یعنی 405 روانه بازار شوند و ماجرا به این صورت رقم خورد. پس از انتشار شماره محدود، از ابتدا نیمه تمام بود.

اما پیشنهاد اول در نهایت مورد تایید مدیران ارشد ایران خودرو قرار گرفت، زیرا تمرین خوبی بود که در آستانه ورود به سمند، روند توسعه یک خودروی جدید را فراگرفته و پس از بستن قراردادهای مربوطه، روند توسعه این محصول را فرا گرفت. و آماده شدن برای ورود به خط تولید ایران خودرو با تغییری در قسمت جلو و عقب پژو 405 صورت گرفت که به دلیل عدم تغییر روکش داخلی خودرو مورد تایید وزیر وقت صنعت و معدن قرار نگرفت. اما در ادامه با اعمال افکت طرح چوب در برخی از قسمت های داشبورد و استفاده از فرمانی مشابه پژو 406 مجوزهای مربوطه را اخذ و موفق به ورود به بازار شد تا علی رغم داشتن پایه مشترک با پژو 406 405، باقی مانده است. به عنوان یک محصول جدید در بازار پذیرفته شده است.

پایان پاریس
پایان پارس - بازتاب آنلاین

پس از واکنش های مثبت بازار و نظر مشتریان خواهان خودروی لوکس و مقامات دولتی، انواع مختلفی از این خودرو به وجود آمد که اولین آن ها نوع ELX بود که در سال 2002 از موتور 16 مدل 1800. DC استفاده می کرد. موتور سوپاپ با کد . ، ترمزهای دیسکی عقب و… تا سالها بعد همچنان خودرویی محبوب و پرطرفدار در سال 1990 خواهد بود، اگرچه تا سال 1990 بسیاری از آن آپشن های جذاب به تدریج حذف شدند و سپس تا سال 2015 شاهد نسخه جدیدی بودیم. با موتور XUM که اساساً نسخه بزرگتر و قدرتمندتر موتور XU7/JPL3 است. توسط مهندسان ایرانی در ایران خودرو ساخته شده است. نبود. پس از آن در سال 1393 بود که پس از آغاز طوفان نصب موتور TU5 در محصولات ایران خودرو سمند و صادرات سورن به پژو 405 تیپ SLX در بازار داخلی، این بار قرعه کشی به نام شرکت خودروسازی سمند برنده شد. پاریس قدیمی و نوع LX با امتیازاتی چون مصرف سوخت کمتر، ندیدن مشکل رایج سوختن واشر سر و یک سری آپشن دیگر در این مدل متولد شد که محبوبیت زیادی در بازار تجربه خواهد کرد. همچنین پس از عرضه پارس با این موتور، مدل پارس اتوماتیک با همان گیربکس خسته کننده و آزاردهنده پژو AL4 را داشتیم.

پایان پارس - بازتاب آنلاین
پایان پارس - بازتاب آنلاین

یکی یکی از انتقاداتی که در این سال ها به پارس یا اکس پرشیا وارد شد عدم تغییر طراحی آن بود، برخی تناسبات صحیح و دقیق آن را توجیهی برای عدم تغییر ظاهر خودرو می دانستند اما اصولا این بازار انحصاری و مشتریانش همیشه حضور داشتند. در بازار که باعث شد تولیدکننده از ایجاد هرگونه تغییر خودداری کند. اگرچه سازنده چندین بار برای نوسازی این خودرو تلاش کرد و حتی متخصصان کره ای نیز در دوره ای شروع به کار روی این پروژه کردند، اما هیچ یک از این تلاش ها رنگ خط تولید را به خود ندید و تنها به صورت پرینت نیمه و نیمه بود. یکی این تلاش ها در نمای جلوی وانت آریسان به کار گرفته شد. در اواسط سال 1392 با توجه به تغییر قوانین و مقررات ملی و لزوم نصب ایربگ سرنشینان در تمامی خودروها، شاهد نصب داشبوردهای موسوم به سوناتا در پارس بودیم و این تغییر به دلیل به روز رسانی محصولات نبود، بلکه به سادگی انجام شد. برای حفظ بقای گاوهای شیری ایران، آن هم در شرایطی که کیفیت پارس با سرعتی مثال زدنی رو به افول بود.

پایان پارس - بازتاب آنلاین
پایان پارس - بازتاب آنلاین

یکی یکی دیگر از رویدادهای مهم در عمر طولانی پارس تبدیل شدن به یک محصول صادراتی برای فروش در مصر، سنگال، آذربایجان، عراق و ازبکستان و همچنین ایران بود. در نهایت در اواخر دهه 90، انواع جدیدی از این خودرو در سیستم یکپارچه دیده شد و در کنار پژو پارس سفارشی، پارس ELX این بار با موتور XU7 که یک نمونه اصلاح شده بود، به خط تولید بازگشت موتور خارج از کلاس طبق ادعای سایر سازندگان، مشکل سیلندر سر حل شده و همراه با کاهش قدرت موتور و نسبت گیربکس، صدای تولید و مصرف سوخت کاهش یافته است. علاوه بر این، سنسور باران، مانیتور، دوربین دنده عقب و سیستم TPMS از ویژگی های جدید ELX جوان بود. انواع جدید نیز مانند دیگر محصولات خودروسازان داخلی در این بازار انحصاری به سرنوشت بازار دچار شده و به تعداد زیادی فروخته شد.

در پایان خرداد پارس در سال جاری پس از 24 سال از خط تولید خارج شد تا به فصلی پر فراز و نشیب در کتاب صنعت خودروی ایران تبدیل شود زیرا آغاز روندی بود که اگر با همان جدیت، دقت و اهمیت دنبال شود. در اوایل دهه 1980، صنعت خودروسازی ایران. در واقع او در سطحی بالاتر و جهانی تر کار می کرد.

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما