به گزارش بازتاب آنلاین، وب سایت یو اس ای تودی در گزارشی از انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی دکتر. مسعود پزشکیان وی نوشت: یک جراح قلب ناشناس که طرفدار روابط محدود و نزدیکتر با غرب و برخی اصلاحات در قوانین ایران بود، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

این رسانه آمریکایی افزود: مسعود پزشکیان اصلاح طلب 69 ساله محافظه کار سعید جلیلی 58 ساله، اصولگرای سرسخت و مذاکره کننده سابق هسته ای را شکست داد.

به گزارش ایرنا، این رسانه های آمریکایی گفتند «پیروزی». پزشکیان وی مدعی شد: این یک ضربه به جناح‌های سیاسی محافظه‌کار (بنیادگرا) در ایران است و در سال‌های اخیر صدای میانه‌روها در ایران کنار گذاشته شده است.

با این حال، این قابل انتظار است پزشکیان او نفوذ مستقیم چندانی بر سیاست جمهوری اسلامی ندارد و از آنجا که عملیات روزمره دولت را اداره می کند، می تواند بر لحن کلی سیاست داخلی و خارجی ایران تأثیر بگذارد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: پزشکیان وزیر سابق بهداشت در مبارزات انتخاباتی خواستار «مذاکرات سازنده» با غرب در مورد توافق هسته ای ایران شد.

USA TODAY توضیح داد: این انتخابات ریاست جمهوری ایران در بحبوحه تنش های داخلی و خارجی برگزار می شود. این انتخابات همزمان با تشدید تنش ها در خاورمیانه به دلیل جنگ اسرائیل با حماس متحد ایران در نوار غزه و حزب الله لبنان است. غرب همچنین با فشار فزاینده ای بر ایران بر سر برنامه هسته ای اش مواجه است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: در دور اول انتخابات، ایران رکورد کم مشارکت ۴۰ درصدی را ثبت کرد، اما بر اساس اعلام وزارت کشور ایران، مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ۵۰ درصد بود. پزشکیان وی با 53 درصد از بیش از 30 میلیون رای شمارش شده برنده اعلام شد و جلیلی نیز 44 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

علی واعظ، کارشناس مسائل ایران در گروه بین المللی بحران، یک اندیشکده مستقر در بلژیک، به یو اس ای تودی گفت که پیروزی پزشکیان این بدان معنا نیست که غرب به چشم انداز تعامل دیپلماتیک با ایران خوش بین خواهد بود. چالش ها زیاد است و راه حل های این چالش ها مشخص نیست.

او این را ادامه داد یکی یکی از عوامل کلیدی تعیین‌کننده تجدید دیپلماسی ایران با غرب، از جمله تلاش‌های جدید برای راه‌اندازی مجدد برجام، نه تحولات انتخابات ایران، بلکه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر است.آبان) است.

واعظ در رابطه با برجام گفت که حتی اگر دولت بایدن جلو برود، حل این موضوع بسیار دشوار خواهد بود. برنامه هسته ای ایران اکنون «آنقدر پیشرفته است که مهار و کنترل آن دشوار است. تحریم‌ها بسیار پیچیده‌تر از آن هستند که به راحتی برداشته شوند و قدرت‌های جهانی اکنون در تضاد هستند.»

او از طریق انتخابات نیز این ادعا را کرد پزشکیان می توان از بحران جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه پانزدهم برگزار می شود تیر در ماه 1403 در سراسر کیشور و مسعود اتفاق افتاد پزشکیان وی با 16 میلیون و 384 هزار و 403 رای در مقابل 13 میلیون و 538 هزار و 179 رای سعید جلیلی به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران از سوی مردم انتخاب شد.

310310

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما