بهروز وثوقی با فیلم «قیصر» به کارگردانی مسعود کیمیایی مورد توجه بسیاری قرار گرفت و در سال 1349 برنده جایزه بهترین بازی از جشنواره فیلم های ایرانی جشنواره فرهنگ و هنر شد. فیلمی که در آن زمان هیچ کس فکر نمی کرد مورد توجه قرار گیرد و برای مدت طولانی باقی بماند.

به گزارش بازتاب آنلاین، 13 تیر در سال 1349، پس از برگزاری اولین جشنواره فیلم ایرانی به ابتکار وزارت فرهنگ و هنر، مجله «ذن روز» گفت‌وگوی مفصلی با بهروز ووشقی انجام داد. بازتاب آنلاین پس از 54 سال این مصاحبه را منتشر کرده است. بخش هایی از این مصاحبه را مرور می کنیم.

بهروز ووشوقی درباره قبول ساخت فیلم «قیصر» گفت: قیصر دومین فیلم مسعود کیمیایی بود، زمانی که او داستان را می نوشت بسیاری از تهیه کنندگان آن را نپذیرفتند چون فکر می کردند مثل فیلم «بیگانه بیا» با شکست مواجه می شود. دیدم هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر نیست این کار را انجام دهد، تصمیم گرفتم روی آن سرمایه‌گذاری کنم، در همین حال، «شاباویز» گفت که من هم حاضرم در این فیلم شریک شوم و هر دو به طور مشترک روی این فیلم سرمایه‌گذاری کردیم و دعوت کردیم برخی از کارگردانان، بازیگران و تهیه کنندگان برای دیدن کپی فیلم، همه مخالفت کردند و گفتند که این فیلم کار نمی کند مورد تشویق قرار گرفت و در مرحله نخست موفقیتی بزرگتر از آن چیزی بود که تصور می کردم.”

مسعود کیمیایی سر صحنه فیلمبرداری فیلم «قیصر» به کارگردانی بهروز وشوقی.

وی دلیل عدم توجه تهیه کنندگان به این فیلم را خشونت آن دانست و گفت: به این دلیل که فکر می کردند صحنه های قتل و قتل زیاد در آن برای مخاطب جالب نخواهد بود.

واسوقی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد، توضیح داد که در زمان دریافت جایزه چه فضایی وجود داشت: «وزارت فرهنگ و هنر تصمیم گرفته بود کسانی را که کار خود را جدی می‌گرفتند تشویق کند و این موضوع مهم بود. توجه مسئولین به سینمای فارسی، من شخصاً می گویم قبل از برگزاری این جشنواره، همیشه در یک حالت رکود به سر می بردم و این جشن در تاریکی های ناامیدی بود که من ده سال در سینما کار کرده بودم اشکال متفاوتی نسبت به آنچه قبلاً مردم به آن عادت کرده بودند و به آن غذا داده بودند، به همین دلیل نه تنها مورد تشویق تماشاگران قرار نگرفتم، بلکه از پاداش مادی و معنوی نیز بی بهره ماندم.

مصاحبه بهروز ووشقی با مجله را بازخوانی کنید
خشونت مداوم در فیلم «سزار» باعث شد کمتر کسی به موفقیت آن خوش بین شود.

وی در خصوص شرایط انتخابش پس از دریافت این جایزه گفت: برای من همیشه مردم مهمتر از پول بوده اند و به همین دلیل ترجیح می دهم با یک کارگردان خیلی خوب با پول کمتر کار کنم تا با یک کارگردان متوسط ​​و بیشتر. پول.» بر اساس این اصل، درصد حقوق من در این مدت عملکرد بسیار کمی افزایش یافته است.

وثوقی در بخشی از این گفت و گو در پاسخ به این سوال که بهترین نقشی که بازی کرده چه بوده است، گفت: من همیشه بیشتر از بقیه به نقش آخرم علاقه دارم، چون به آن نزدیکترم، حالا بعد از “قیصر” و “رضا موتوری” به نقشم در فیلم “پنجره” بسیار علاقه مند هستم، اما هر کدام از آنها برای من چیزی متفاوت است جایگاه من هنوز در سینمای محدود ماست.

مصاحبه بهروز ووشقی با مجله را بازخوانی کنید
بهروز ووشوقی در کنار زنده یاد جمشید مشایخی در نمایی از فیلم قیصر

وی در پاسخ به این سوال که می خواهد جایگزین کدام شخصیت شود، توضیح داد: “بیگانه” آلبر کامو را خوانده اید؟ من همیشه تحت تاثیر مورسو بوده ام، مورسو برای من یک قهرمان است و از آنجایی که من یک درون گرا هستم. من واقعاً چنین افرادی را دوست دارم.”

فیلم سینمایی «قیصر» دومین ساخته مسعود کیمیایی است که با بازی بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، جلال پیشواییان، پوری بنایی و جمشید مشایخی از پیشگامان موج نو سینمای ایران به شمار می رفت.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما