کمپانی چینی شیائوپنگ مدعی ساخت آیرودینامیک‌ ترین خودروی جهان شد

شرکت چینی Xiaopeng (Xpeng) اخیرا ادعای بزرگی کرد و ادعا کرد که سدان جدید مونا M03 دارای بیشترین بدنه آیرودینامیک در بین تمام خودروهای جهان است. این شرکت ضریب آیرودینامیک سدان برقی خود را 0.194 اعلام کرده است. برای مقایسه، مرسدس بنز EQS را باید گفت یکی یکی از آیرودینامیک ترین خودروهای جهان است که ضریب درگ آن 0.20 است.

شیائوپنگ برای اثبات ادعای خود تصاویری را منتشر کرده و در آن به ویژگی های مختلفی پرداخته است که Mona M03 را به این عنوان رساند. این شرکت چینی جدید تاکید می کند که آیرودینامیک پیشرفته نقش کلیدی در افزایش استقلال خودرو داشته است.

به گفته شیائوپنگ، توجه به مسائل آیرودینامیکی ضریب درگ مونا M03 را 0.085 واحد کاهش داده است. این امر به نوبه خود باعث کاهش 15 درصدی مصرف انرژی در هر 100 کیلومتر و افزایش 60 کیلومتری برد خودرو شده است.

مهم ترین عامل در کاهش ضریب درگ به میزان 0.085 واحد، استفاده از جلو پنجره فعال با عرض حدود یک متر است که به تنهایی 0.023 Cd به کاهش ضریب درگ کمک می کند. اگر بخواهیم وارد جزئیات بیشتری شویم باید بگوییم که استفاده از این نوع جلوپنجره ها باعث شده است که خودمختاری مونا M03 به 15.6 کیلومتر برسد. از دیگر اقداماتی که برای کاهش ضریب درگ انجام شده است می توان به نصب صفحه مخصوص در انتهای بدنه، استفاده از چرخ های مخصوص آیرودینامیک و طراحی خاص لبه صندوق عقب اشاره کرد.

شرکت چینی شیائوپنگ ادعا کرد که آیرودینامیک ترین خودروی جهان را ساخته است
کمپانی چینی شیائوپنگ مدعی ساخت آیرودینامیک‌ ترین خودروی جهان شد

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، می دانیم که Xiaopeng Mona M03 در نسخه های مختلف خود به ترتیب 1631، 1661 و 1739 کیلوگرم وزن دارد. این ارقام برای یک سدان الکتریکی پایین است.

Mona M03 هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده و مشخصات آن به طور کامل در دسترس نیست. برخی اطلاعات اولیه حاکی از آن است که برد این خودرو در حدود 550 کیلومتر است، البته طبق استاندارد چینی CLTC.

ابعاد Xiaopeng Mona M03

محصول جدید شیائوپنگ دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4780، 1896 و 1445 میلی متر است و فاصله بین دو محور آن به 2815 میلی متر می رسد. با چنین ابعادی، مونا M03 کوچکترین محصول این شرکت است و هم اندازه تسلا مدل 3 است.

مشخصات Xiaopeng Mona M03

مونا M03 در دو نسخه با موتورهای 188 و 215 اسب بخاری راهی بازار خواهد شد. انرژی این موتورها توسط یک باتری فسفات آهن لیتیوم تولید شده توسط FinDreams تامین می شود. شاید بدانید که این شرکت یکی از زیرمجموعه های شرکت بزرگ BY می باشد دی Es پیش بینی می شود این سدان برقی از سه ماهه سوم سال جاری با قیمتی در حدود 150 هزار یوان معادل حدود 1.25 میلیارد تومان وارد بازار چین شود.

شرکت چینی شیائوپنگ ادعا کرد که آیرودینامیک ترین خودروی جهان را ساخته است
کمپانی چینی شیائوپنگ مدعی ساخت آیرودینامیک‌ ترین خودروی جهان شد

نیازی به گفتن نیست که سری Mona با همکاری Xiaopeng و Didi تأسیس شد. نام این سری از عبارت Made of New AI گرفته شده است. با در نظر گرفتن این موضوع می توان دریافت که هوش مصنوعی و قابلیت های مبتنی بر آن جزو اولویت های سری مونا است.

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :