به گزارش مانیبان، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی همزمان با ساخت و اجرای طرح ملی نهضت مسکن، برای تنظیم بازار اجاره، سقف اجاره بها را در برنامه تعیین کرد. ، پس هم حقوق مستاجر و هم حقوق موجر باید رعایت شود.

ابوالفضل نوروزی گفت: قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره حدود یک ماه پیش تصویب شد و بر اساس ماده 7 این قانون، دولت موظف است نرخ رشد اجاره بها را در استان هایی که تورم بیش از 30 است تعیین کند. ٪. . قیمت اجاره بها بعد از جلسه امروز شورای عالی مسکن مشخص می شود که در استان تهران بین 25 تا 30 درصد است.

وی در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن که امروز چهارشنبه ششم برگزار شد، جزئیات افتتاح و تحویل را تشریح کرد. تیر با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در ساختمان دادمان برگزار و توضیحاتی ارائه کرد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: با عزمی که در دولت سیزدهم شکل گرفت، امروز بیش از 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف ساخت و ساز وجود دارد که بخش بزرگی از این واحدها هستند. هر ماه به متقاضیان واجد شرایط ارائه می شود. امروز قرار است حدود 66791 خانه افتتاح شود و بیش از 50000 قطعه زمین به متقاضیان تحویل داده شود.

نوروزی ادامه داد: پیش از این حدود 420 هزار قطعه زمین در شهرها و 80 هزار متقاضی در روستاها دریافت کردند. با واگذاری زمین به متقاضیان، مدیریت ساخت به دست خود مردم سپرده می شود و این مدیریت ساخت توسط پیمانکاران داخلی و سایر پیمانکاران انجام می شود. علاوه بر این، در این واگذاری ها، دولت به عنوان متصدی راه آهن بر نظام مهندسی ساخت و ساز نظارت دارد و شهرداری ها نیز فرآیند تعیین نقشه و سایر فرآیندها را کنترل می کنند و در این بخش، دولت واقعاً توانایی بالای خود را اعمال می کند. زمین و گاهی اوقات آماده سازی.

وی تصریح کرد: بیش از 50 درصد هزینه ساخت یک واحد مسکونی بهای زمین است که در قالب اجاره نامه 99 ساله در اختیار مردم قرار می گیرد. علاوه بر این، دولت علاوه بر تهیه و واگذاری زمین، به آماده سازی و نظارت بر روند ساخت و ساز نیز می پردازد.

مدیرکل دفتر اقتصاد و مسکن ادامه داد: تقریباً همه استان ها به جز تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی مشمول افتتاحیه و تخصیص امروز ۱۵ تیر هستند.

نوروزی با تاکید بر اینکه روند ساخت بیش از 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی کشور را به کارگاه مسکن تبدیل کرده است، گفت: برنامه ریزی ما چهار ساله بود و امیدوار بودیم در سال سوم مردم طعم خانه دار شدن را واقعا بچشند. برنامه این بود که تا پایان چهار سال دولت سیزدهم به بیش از یک میلیون متقاضی در شهرستان ها زمین واگذار شود. علاوه بر این، تا پایان سه سال دولت سیزدهم، بیش از یک میلیون متقاضی در روستاها زمین دریافت کردند.

وی افزود: در روزهای باقی مانده از دولت سیزدهم تا روی کار آمدن دولت چهاردهم، همکاران ما در سراسر کشور تلاش مضاعفی برای انجام تعهدات این دولت انجام می دهند.

نوروزی در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم گفت یکی وی تصریح کرد: در کنار ساخت و اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای تنظیم بازار اجاره، وزارت راه و شهرسازی تعیین سقف اجاره بها را از جمله مواردی است که در حال بررسی است. تا حقوق مستاجر و موجر رعایت شود.

وی ادامه داد: قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره حدود یک ماه پیش تصویب شد و بر اساس ماده 7 این قانون، دولت موظف است نرخ رشد اجاره بها را در استان هایی که تورم بیش از 30 درصد است تعیین کند. . قیمت اجاره بها بعد از جلسه امروز شورای عالی مسکن مشخص می شود که در استان تهران بین 25 تا 30 درصد است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن افزود: در قانون در صورت عدم رعایت حداکثر سقف اجاره توسط مالکان ضمانت اجرایی پیش بینی شده است. مثلا یکی یکی از ضمانت های لازم الاجرا این است که در صورت دریافت اجاره بهای بیش از حد مقرر از مستاجر، مستاجر می تواند تا 5 سال از موجر شکایت کند و موجر موظف است مازاد بر آن را به مستاجر مسترد کند. علاوه بر این، بیش از سه برابر اجاره بها در یک ماه، برای صاحبخانه جریمه خواهد شد و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

نوروزی گفت: در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، مشکل مشاوران املاک جدی است. بر اساس این قانون مشاوران املاک موظفند قراردادهای اجاره یک واحد مسکونی را طی دو سال گذشته بررسی کنند و از قیمت تعیین شده تجاوز نکنند.

وی تصریح کرد: در قانون مدیریت بازار زمین، مسکن و اجاره تلاش شده است که هم منافع مالکان و هم منافع مستاجران در نظر گرفته شود. در قانون مشوق هایی برای مالکانی که قانون را رعایت می کنند در نظر گرفته شده است.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :