تینا مزدکی: شاهزاده سعودی که “چشم انداز 2030” را برای کاهش وابستگی اقتصاد کشورش به نفت طراحی کرد. اکنون این شرکت برنامه های خود را برای پروژه عظیم Neom، که در مرکز Vision 2030 قرار دارد، کاهش داده است. علاوه بر نئوم، عربستان سعودی در حال توسعه 13 پروژه ساختمانی بزرگ دیگر به ارزش هزاران میلیارد دلار است که آنها را “پروژه های گیگا” می نامد. این پروژه ها شامل یک استراحتگاه در حومه ریاض، پایتخت عربستان سعودی، استراحتگاه های جزیره ای مجلل متعدد در دریای سرخ و انواع دیگر مقاصد گردشگری و فرهنگی است.

با این حال، قیمت پایین نفت به درآمدهای دولت عربستان ضربه زده است و ریاض را مجبور به ارزیابی مجدد این پروژه ها و بررسی استراتژی های تامین مالی جدید کرده است. یکی یکی از مشاوران دولت عربستان که نخواست نامش فاش شود، گفت که این پروژه ها در حال حاضر در دست بررسی هستند و انتظار می رود به زودی تصمیم گیری شود. او می‌گوید: «این تصمیم بر اساس عوامل متعددی خواهد بود. اما شکی نیست که کالیبراسیون مجدد صورت خواهد گرفت. برخی از پروژه‌ها طبق برنامه پیش می‌روند، اما برخی دیگر ممکن است به تعویق بیفتند یا کاهش پیدا کنند.»

پروژه نئوم که در سال 2017 راه اندازی شد، یک طرح 500 میلیارد دلاری برای ساخت 10 شهر آینده نگر در منطقه ای بیابانی در شمال غربی عربستان سعودی است. بلندپروازانه ترین آنها که در همه مجلات و روزنامه ها تیتر یک شد، “خط” است، شهری خطی متشکل از دو دیوار آسمان خراش موازی که ارتفاع آنها 500 متر و عرض آن فقط 200 متر است. طرح اولیه توسعه پروژه مسیر به 170 کیلومتر و ایجاد خانه ای برای 9 میلیون نفر بود.

اما به گفته افرادی که با جزئیات آشنا هستند و همانطور که قبلاً در مطبوعات گزارش شده بود، توسعه دهندگان پروژه اکنون بخشی از اولین ماژول هستند که تنها 2.4 کیلومتر از آن تا سال 2030 تکمیل می شود. زمانی که The Line برای اولین بار معرفی شد، به عنوان شهری خطی و بدون کربن معرفی شد که زندگی شهری را با امکاناتی مانند پارک ها، آبشارها، تاکسی های پرنده و خدمتکاران روباتی بازتعریف می کند. همچنین گفته شد که این شهر فاقد جاده و خودرو خواهد بود و از اجتماعات به هم پیوسته و دوستانه برای عابر پیاده تشکیل خواهد شد. شاید چشمگیرترین قطار سریع السیر بود که حداکثر زمان سفر بین هر نقطه در محدوده شهر را به 20 دقیقه محدود می کرد. پروژه لاین همچنین شامل یک شهر صنعتی شناور هشت ضلعی و یک پیست اسکی کوهستانی است که میزبان بازی های زمستانی آسیایی 2029 خواهد بود.

مشخص نیست که چه تعداد از این ویژگی ها بخشی از فاز اول پروژه خواهند بود. علی شهابی، یک بانکدار سابق و اکنون عضو هیئت مشاوران نئوم، می گوید که اهداف پروژه های Vision 2030 عمداً بیش از حد بلندپروازانه هستند.

کاهش اندازه نئوم و چالش های مالی پیش روی دولت عربستان سعودی کانون توجه جهانی بوده است. نئوم توسط دولت عربستان سعودی از طریق صندوق سرمایه گذاری مستقل و صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) تامین می شود. هزینه رسمی ساخت نئوم 500 میلیارد دلار است که 50 درصد بیشتر از کل بودجه سالانه کشور است. اما تحلیلگران تخمین می زنند که اجرای کامل این پروژه در نهایت بیش از 2 تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

بودجه ملی عربستان سعودی از اواخر سال 2022، زمانی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان شروع به کاهش تولید برای تثبیت قیمت های جهانی کرد، با کسری مواجه بوده است. دولت امسال کسری 21 میلیارد دلاری را پیش بینی کرده است، در حالی که در ماه سپتامبر تنها 15 میلیارد دلار ذخیره نقدی داشته است. تیم کالن، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول در عربستان سعودی که اکنون در مؤسسه عربی خلیج‌فارس کار می‌کند، گفت: افزایش سرمایه برای نئوم و سایر پروژه‌های بزرگ یک چالش کلیدی در آینده است.

عربستان سعودی در حال بررسی راه های دیگری برای افزایش سرمایه است

در اوایل ماه جاری، حدود 11.2 میلیارد دلار از سهام شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان سعودی فروخته شد. انتظار می‌رود که اکثر این درآمدها به PIF، که بزرگترین ذینفع این شرکت در عرضه اولیه اولیه سهام آن در سال 2019 نیز بود، اختصاص یابد. این فروش در بحبوحه نوسانات قیمت نفت انجام می شود. به منظور تثبیت قیمت ها، گروه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی تولید خود را در جولای سال گذشته کاهش دادند.

ریاض به طور داوطلبانه عرضه خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش داد. با این حال، اوپک پلاس در این ماه تصمیم خود برای افزایش تدریجی تولید از اکتبر را تغییر داد. طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، قیمت هر بشکه نفت برای عربستان سعودی باید 96 دلار و 20 سنت باشد تا بودجه خود را متعادل کند. برنت، یکی یکی از معیارهای اصلی نفت خام حدود 80 دلار در هر بشکه بود.

بن سلمان در بن بست گیر کرده است/ تکلیف این همه پروژه لوکس چه می شود؟

این کشور همچنین به فروش اوراق قرضه دولتی برای حفظ جریان نقدی برای PIF متکی است. چالش دیگر این است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی بسیار کمتر از اهداف است و این امر بر تلاش های ریاض برای جذب سرمایه از شرکت های خصوصی و سرمایه گذاران بین المللی تاکید دارد. کالن می‌گوید: «متقاعد کردن سرمایه‌گذاران برای شرکت در پروژه‌هایی که برای آنها بیش از حد بلندپروازانه است، بسیار دشوار خواهد بود. چون معلوم نیست آخرش چی میشه.

عربستان سعودی همچنین در بخش گردشگری، معدن، سرگرمی و ورزش به عنوان بخشی از استراتژی تنوع اقتصادی خود سرمایه گذاری می کند. در سال های اخیر، عربستان سعودی حق میزبانی چندین رویداد مهم بین المللی مانند جام ملت های آسیا 2027، بازی های آسیایی زمستانی 2029 و نمایشگاه جهانی 2030 را به دست آورده است. این پروژه ها نیاز به سرمایه گذاری عظیم در سال های آینده دارد. شهابی معتقد است با نزدیک شدن به این رویدادهای بین‌المللی، دولت باید پروژه‌هایی را که باید مهلت‌های مشخصی را رعایت کنند، اولویت‌بندی کند.

در ماه آوریل، محمد الجدان، وزیر دارایی این کشور در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت که دولت برنامه چشم انداز 2030 خود را در صورت لزوم برای تغییر اقتصاد تعدیل خواهد کرد. وی گفت: ما در حال تغییر مسیر برخی پروژه ها، تمدید آنها، کاهش برخی پروژه ها و تسریع در برخی پروژه ها هستیم.

منبع: بی بی سی

54323

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :