اسفناج گیاهی گلدار یک ساله از خانواده تاجخور است که شامل چغندر، چغندر و کینوا نیز می شود. این گیاه بومی ایران است و اسفناج به دلیل خواص و مواد مغذی بالا به تدریج جای خود را در سراسر جهان باز کرده است. اسفناج که از اوایل قرن اول بعد از میلاد در سرتاسر جهان کشت می شد و امروزه نیز کشت می شود، در سراسر جهان رایج است.

به گزارش فارس، اسفناج به سرمای زمستانه مقاوم است و در دو نوع پاییزه و بهاره کاشته می شود. از نظر طب سنتی برگ های اسفناج کمی سردتر است.

از خواص اسفناج می توان گفت که برای سلامت قلب، مغز و چشم مفید است و یبوست، کم خونی، فشار خون و دیابت را درمان می کند. اسفناج از آسم و پوکی استخوان پیشگیری می کند.

اسفناج سرشار از ویتامین B3 است. درمان خوبی برای پلاگر است که ناشی از کمبود ویتامین 3B است و علائم آن ضعف بدن، تشنج، اختلالات دستگاه گوارش و پیدایش لکه های قرمز روی بدن است. علاوه بر این، برگ های اسفناج منبع غنی ویتامین های A، B3، C، آهن و پتاسیم است.

مریم تقوی کارشناس پزشکی ایرانی در خصوص انتخاب و شست و شوی صحیح این سبزی به منشاء ایرانی و مناطق مصرف اسفناج در جدول اشاره کرد و گفت: یکی سبزی سرد مزاج مناسب برای مصرف در تابستان است. در انتخاب اسفناج باید به تازگی، جوانی و ساقه های کوتاه آن توجه کرد. شستن صحیح سبزیجات به خصوص اسفناج بسیار مهم است. ابتدا سبزی را در آب قرار دهید تا گل و لای آن گرفته شود سپس با محلول شوینده ظرفشویی و محلول ضدعفونی کننده شسته شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما