در سریال‌ها و فیلم‌های کمدی مختلف به زوج‌های کمدی زیادی برخورد کرده‌ایم، اما چیزی که پژمان و سام را از زوج‌های دیگر جدا می‌کند این است که با توجه به الگوی «گنگ و احمق» در زوج کمدی، هیچ‌کدام از آن‌ها برتری ندارند مقررات. از حماقت گویی با زوجی «احمق و احمقتر» روبرو هستیم و بنابراین رفتار هر دو منجر به شکل گیری موقعیت جذابی می شود. آنها تاکنون هفت همکاری داشته اند و احتمالا همکاری آنها در «تگزاس» ادامه خواهد داشت.

به گزارش بازتاب آنلاین، «تگزاس 3» به کارگردانی مسعود اطیابی پس از گذشت سه هفته از اکران خود از مرز 100 میلیارد تومب عبور کرد. این فیلم 1.7 میلیون بیننده را روانه سینماها کرده است. بخش عمده ای از جذابیت فیلم به زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی برمی گردد. به این بهانه جفت شدن این دو بازیگر را در آثار مختلف مرور می کنیم.

پژمان | سروش صحیح 2012

سریال «پژمان» اولین همکاری و تقابل پژمان و سام است.

برای اولین بار در سال 1391 با زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی در سریال پژمان آشنا شدیم. ماجرا از این قرار بود که پژمان جمشیدی بازیکن سابق تیم پرسپولیس بدون تیم ماند و سام درخشانی مربی او نتوانست کاری برای او انجام دهد. این دو نفر مدام در جستجوی تیم بودند و هر بار به سنگ برخورد می کردند. «پژمان» اولین تجربه جمشیدی در بازیگری بود و بخش عمده ای از موفقیت آن به خاطر فیلمنامه پیمان قاسم خانی و طراحی شخصیتی بود که برای این دو شخصیت انجام داده بود. این دو شخصیت ظاهراً آدم های عاقل بودند، اما در عمل رفتار و بیان آنها از نوعی توهم و حماقت نشأت می گرفت و همین تقابل دلیل اصلی محبوبیت آنها شد. ناتمام بودن همه چیز بین آنها یکی دیگر از دلایل موفقیت این زوج است. سروش صحت به‌عنوان کارگردان می‌دانست چگونه این دو شخصیت را زنده کند تا جایی که محبوبیت آنها تا سال‌ها ادامه پیدا کند.

خوب بد جلف | میثاق قاسمخانی ۱۳۹۳

سام درخشانی و پژمان جمشیدی زوج ثروتمندی هستند که در حال حاضر مشغول به کار هستند
«خوب بد جلف» اولین فیلم پژمان و سام است.

دو سال پس از موفقیت «پژمان»، پیمان قاسم خانی در اولین تجربه کارگردانی خود با «خوب، بد، جلف» به جنبه دیگری از جذابیت زوج جمشیدی و درخشانی پرداخت. این بار داستان فیلم مستقیماً به سریال «پژمان» و بحث در مورد جایگاه او به عنوان یک فوتبالیست ارتباطی نداشت. این موضوع باعث شد تا مخاطبان شاهد داستان جدیدی از این زوج باشند و رابطه آنها برایشان خسته کننده نباشد. در این فیلم پژمان و سام قرار است بازیگر یک فیلم باشند. ماجرا از این قرار بود که یک کارگردان فیلم هنری توسط تهیه کننده مجبور می شود دو بازیگر تجاری را برای فروش بیشتر فیلم استخدام کند و به این ترتیب باید سعی کند آنها را به نقش هایشان نزدیک کند. این فیلم هم در جشنواره و هم در اکران عمومی با استقبال تماشاگران مواجه شد. بنابراین «خوب، بد، جلف» پس از یک هفته بیش از یک میلیون اکران شد و آن زمان هیچ شگفتی ایجاد نکرد. این فیلم در مجموع 11 هزار تومان بلیت فروخت و 16 میلیارد بلیت فروخت و 1.5 میلیون تماشاگر را به سینماها جذب کرد.

تگزاس | مسعود اطیابی 1395

سام درخشانی و پژمان جمشیدی زوج ثروتمندی هستند که در حال حاضر مشغول به کار هستند
پژمان و سام پس از «خوب بد جلف» در فیلم «تگزاس» همبازی شدند.

پس از اینکه زوج پژمان و سام با بازی در فیلم های «پژمان» و «خوب، بد، جلف» به شهرت رسیدند، مسعود اطیابی دست به کار شد و از نها برای بازی در فیلم «تگزاس» دعوت کرد. «تگزاس» درباره مهاجرت دو دوست به برزیل بود. یکی آنها در برزیل زندگی می کردند یکی من هم می خواستم در برزیل زندگی کنم. به همین دلیل تصمیم گرفتند سرپرستی یک کودک برزیلی را بپذیرند. اما از جایی به بعد ماجرا پیچیده شد و یک گانگستر بزرگ درگیر شد. «تگزاس» فیلمنامه محکمی نداشت و بر اساس یک سری اتفاقات و موقعیت های کمیک ساخته شد. نبود چیزی که سرسخت می تواند متوجه آن شود. علاوه بر این، بازی این زوج تقلیدی از تجربیات قبلی بود، بنابراین با وجود جذابیت بازی پژمان و سام با هم، تگزاس به خوبی دو اثر قبلی بود. نبود اما مهم ترین دلیل موفقیت آن اجرای پژمان و سام بود. «تگزاس 1» در سال 1997 در نسخه دوم اکران شد، این فیلم 14 میلیارد و 500 میلیون تومب فروخت که رقم معقولی است.

کاشی 2 | مسعود اطیابی 2017

سام درخشانی و پژمان جمشیدی زوج ثروتمندی هستند که در حال حاضر مشغول به کار هستند
پژمان جمشیدی و سام درخشانی در نمایی از فیلم تگزاس 2

مسعود اطیابی بلافاصله بعد از «تگزاس 1» تصمیم گرفت قسمت دوم را بسازد و باز هم با جذابیت های این زوج و همچنین ماجراهای قسمت اول این فیلم همراه شد. «تگزاس 2» یکی از معدود فیلم هایی بود که قسمت دوم آن بسیار قوی تر از اولی به نظر می رسید. اگرچه نمی توان آن را جزو کمدی های درخشان سال های اخیر دانست، اما موقعیت های خنده دار زیادی داشت و باورپذیرتر از قسمت اول بود. کار پژمان و سام اگرچه شباهت هایی به «تگزاس 1» داشت، اما بیشتر با ماجراهای فصل دوم همخوانی داشت، به ویژه اینکه با همراهی ژاله صامتی، مهدی هاشمی و زن برزیلی فیلم، موقعیت های جذاب تری ایجاد می شود. . ماجرا در تهران روایت می‌شود و ماجرا به سمتی می‌رود که زندگی آن‌ها به قاچاق مواد مخدر گره می‌خورد. «تگزاس 2» بیش از 25 میلیارد تومان در تهران و شهرستان ها فروخت و در سال 1396 بعد از فیلم «مطرب» دومین پرفروش بود.

خوب، بد، جلف: ارتش مخفی قاسم خانی پیمان 2018

سام درخشانی و پژمان جمشیدی زوج ثروتمندی هستند که در حال حاضر مشغول به کار هستند
همزمان با اکران قسمت دوم «خوب بد جلف» با شیوع ویروس کرونا باعث شکست تجاری این فیلم شد.

تیر در ماه ۱۳۹۷ در حالی که پژمان و سام چهار همکاری مشترک را به پایان رسانده بودند، پیمان قاسم خانی تصمیم گرفت قسمت دوم «خوب، بد، جلف» را با نام «ارتش اسرار» کارگردانی کند. این بار حامد کمیلی به این جمع پیوست و ملاقات او با این زوج موقعیت های خنده داری را رقم زد. ماجرا از این قرار بود که یک گروه ضدانقلاب زیر نظر دونالد ترامپ قصد داشت به بهانه فیلمبرداری یک نمایش تاریخی، عملیات هسته ای ایران را تصرف کند. حالا کارگردانی را به ایران فرستادند تا از این زوج برای ساخت فیلمی درباره جنگ جهانی دوم دعوت کند. پژمان و سام به خرابکاری ادامه دادند تا اینکه در نهایت با تصور اینکه هنوز مشغول فیلمبرداری هستند، وارد دفتر مرکزی آنها شدند. ابتدا قرار بود «خوب، بد، جلف ۲» به صورت سریال تولید شود که به دلیل افزایش هزینه ها تصمیم گرفتند آن را به صورت فیلم سینمایی تولید کنند. بعداً به دلیل طولانی بودن فیلم تصمیم گرفته شد که آن را به صورت سریالی ادامه دهیم. این فیلم به دلیل تصادفی بودن ویروس کرونا آنطور که باید در سینماها مورد استقبال قرار نگرفت و کمتر از «خوب، بد، جلف» فروخت.

خوب، بد، جلف: رادیواکتیو | محسن چگینی 2019

سام درخشانی و پژمان جمشیدی زوج ثروتمندی هستند که در حال حاضر مشغول به کار هستند
قسمت سوم «خوب بد جلف» به صورت سریال خانگی با عنوان «رادیو اکتیو» تولید شد.

«خوب، بد، جلف: رادیواکتیو» در واقع ادامه ماجراهای «ارتش مخفی» بود. در پایان فیلم توسط چچنی ها ربوده شدند و در ابتدای سریال به عنوان زندانی از قطار پیاده شدند تا تبعید شوند. بخش قابل توجهی از مخاطبان معتقد بودند «خوب، بد، بچه گربه: رادیواکتیو» آنقدر خوب نیست که به سریال تبدیل شود و شاید اگر مینی سریال یا حتی یک فیلم سینمایی بود، اتفاقات مهم تری در انتظار آن بود. با این حال، سریال قابل قبولی بود و بخش عمده ای از موفقیت آن به جذابیت پژمان و سام بستگی داشت. اما در مقایسه با قسمت اول این سه گانه چندان موفق نبود و جزو آثار محبوب شبکه خانگی به حساب نمی آمد. همانطور که خود مهراب قاسم خانی تاکید کرد بهتر است این فصل ادامه پیدا نکند.

کاشی 3 مسعود اطیابی 1402

سام درخشانی و پژمان جمشیدی زوج ثروتمندی هستند که در حال حاضر مشغول به کار هستند
موفقیت در گیشه قسمت سوم «تگزاس» موفقیت دیگری را برای زوج سام و پژمان رقم زد.

در حالی که پیمان قاسم خانی از پایان سه گانه «خوب، بد، جلف» با حضور سام و پژمان خبر داد، اطیابی همچنان بر ادامه موفقیت این زوج تاکید کرد و به همین دلیل، «تگزاس 3» باز هم با حضور این زوج. و البته با بازی مهدی هاشمی توسط ژاله صامتی و گابریلا پتری انجام شد. ماجراهای «تگزاس 3» در قسمت دوم ادامه دارد و این زوج همچنان درگیر مجسمه پله و مواد مخدر و ماجرای گروگان گیری و… هستند. و آنها باید وضعیت را به نحوی اصلاح کنند. در این فصل برگ برنده اصلی جذابیت زوج پژمان و سام است و البته از نظر فیلمنامه و منطق روایی عوامل نیز قابل قبول به نظر می رسد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما