درد یا ناراحتی معده مرتبط با دارو یک مشکل رایج است. برخی از داروهای تجویزی یا بدون نسخه (OTC) ممکن است این عارضه جانبی را برای برخی افراد داشته باشند.

با توجه به مورد 24، اگر به بیماری التهابی روده (IBD) مبتلا هستید، مهم است که از مصرف داروهایی که می توانند باعث چنین مشکلات معده شوند، اجتناب کنید. این امر به ویژه اگر سابقه مصرف داروهایی را داشته باشید که سیستم گوارشی را تحریک می کنند صادق است.

این مقاله برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه را که به احتمال زیاد باعث درد و ناراحتی معده می شوند، مورد بحث قرار می دهد.

داروهای مسکن و تب بر

برخی از انواع مسکن ها در صورت مصرف مکرر یا در دوزهای بالا باعث تحریک معده می شوند.

داروهای NSAID

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای دردهای روزمره استفاده می شوند و می توان آنها را بدون نسخه خریداری کرد. در دسترس بودن و محبوبیت آنها احتمالاً به همین دلیل است که آنها همچنین شایع ترین علت تحریک معده ناشی از دارو هستند. NSAID ها بر پوشش معده به نام موکوس تأثیر می گذارند و با از بین بردن ترکیباتی به نام پروستاگلاندین، درد و التهاب را کاهش می دهند. پروستاگلاندین ها در فرآیند التهابی نقش دارند. بدون آن، سطح درد و التهاب کاهش می یابد. اما پروستاگلاندین ها همچنین کلید فرآیند مهم دیگری در معده هستند: ایجاد و حفظ مخاط محافظ.

مخاط حاوی سلول هایی است که مخاط تولید می کنند، ماده ای زرد مایل به سفید که معده را می پوشاند و از آن در برابر شیره های گوارشی محافظت می کند. NSAID ها با تولید مخاط تداخل دارند و منجر به ضعیف شدن لایه مخاطی می شوند. این نازک شدن پوشش باعث می شود که آنزیم های گوارشی معمولی پوشش معده را تحریک یا ملتهب کنند. هنگامی که التهاب مخاط معده وجود داشته باشد، گاستریت نامیده می شود و زمانی که التهاب پیشرفت کند، می تواند باعث خونریزی، زخم (زخم در پوشش معده) یا به ندرت سوراخ شدن معده شود.

برخی از افراد پس از مصرف NSAID ها در معرض خطر بیشتری برای تحریک معده هستند. این شامل افراد مسن یا کسانی است که سابقه مشکلات معده دارند. افراد مسنی که به طور منظم از NSAID ها برای درد و التهاب ناشی از آرتریت یا سایر بیماری ها استفاده می کنند، در معرض خطر تحریک معده هستند. سابقه زخم معده یا گاستریت نیز با خطر بالاتری از عوارض پس از استفاده از NSAID همراه است. در برخی موارد، ممکن است داروهایی تجویز شوند که می توانند به محافظت از پوشش معده در برابر اثرات منفی NSAID ها کمک کنند.

پاراستامول: استامینوفن

تیلنول (استامینوفن) یک مسکن جایگزین OTC است. این دارو یک NSAID نیست، بنابراین کمتر احتمال دارد که باعث تحریک معده شود. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که دوزهای بالاتر تیلنول مصرف می‌کنند ممکن است مشکلات معده را نیز تجربه کنند. نکته مهم این است که دوزهای بالای تیلنول نیز با سمیت کبدی همراه است. به این دلایل، همیشه باید کمترین دوز موثر تیلنول را مصرف کنید و هرگز از دوز ذکر شده روی بسته تجاوز نکنید.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند تعادل طبیعی باکتری ها را در معده شما مختل کنند. همه آنتی بیوتیک ها به طور بالقوه می توانند باعث مشکلات معده مانند حالت تهوع و درد شوند. بیشتر اوقات این علائم موقتی هستند. استفاده از برخی آنتی بیوتیک ها به ویژه پنی سیلین ها و سفالوسپورین ها ممکن است باعث رشد بیش از حد باکتری های کلستریدیوئید دیفیسیل شود.

آنتی اسیدها

برخی از آنتی اسیدها حاوی هیدروکسید آلومینیوم هستند. یکی اینها مواد اصلی فعال هستند. آنتی اسیدها به مدت 30 تا 60 دقیقه عمل می کنند. پتانسیل اثر بازگشتی وجود دارد، جایی که اسید معده بیشتری پس از از بین رفتن آن تولید می شود. داروهای حاوی این دارو در صورت مصرف طولانی مدت نیز ممکن است باعث یبوست شوند. آنتی اسیدها همچنین می توانند تخلیه معده را به تاخیر بیندازند. تاخیر در تخلیه معده به این معنی است که عضلات معده کند می شوند و غذا آنطور که باید از معده خارج نمی شود. برای افراد مبتلا به گاستروپارزی، بیماری که باعث تاخیر در تخلیه معده می شود، داروهایی که این اثر کندکننده را افزایش می دهند، می توانند مشکلات قابل توجهی ایجاد کنند.

مکمل های آهن

مکمل های آهن وقتی با معده خالی مصرف شوند بهتر جذب می شوند. با این حال، این ممکن است باعث مشکلات معده در برخی افراد شود. گاستریت قرص آهن یک عارضه نادر اما بالقوه جدی مکمل آهن است. تصور می شود که مکمل های آهن می توانند در بدن اکسید شوند و به معده و مری آسیب برسانند.

داروهای ضد اسهال

داروهای ضد اسهال شامل داروهای بدون نسخه حاوی بیسموت ساب سالیسیلات مانند پپتو بیسمول، ماالوکس و کائوپکتات است. انواع دیگر داروهایی که می توانند برای درمان اسهال استفاده شوند عبارتند از:

متاموسیل (پسیلیوم)

ایمودیوم (لوپرامید)

تسکین علائم چندگانه ایمودیوم (سایمتیکون).

داروهای آنتی کولینرژیک

داروهای آنتی کولینرژیک برای درمان افسردگی، اختلالات خواب و بی اختیاری ادرار استفاده می شود. آنها همچنین ممکن است به تسکین درد مرتبط با حساسیت احشایی یا درد عملکردی شکم کمک کنند، که درد مزمن یا عود کننده معده است که ناشی از هیچ ناهنجاری فیزیکی نیست. برخی از داروهای این دسته عبارتند از: ضد افسردگی های سه حلقه ای، باربیتورات ها، شل کننده های عضلانی و بنزودیازپین ها. این دسته همچنین شامل آنتی هیستامین OTC معمولی بنادریل (دیفن هیدرامین) می شود.

مسدود کننده های H2

آنتاگونیست های گیرنده H2 برای درمان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) استفاده می شود. برخی از این داروها می توانند تخلیه غذا از معده را به تاخیر بیندازند. با این حال، سایر آنتاگونیست های گیرنده H2 ممکن است اثر معکوس داشته باشند و سرعت تخلیه غذا از معده را افزایش دهند. اثرات دقیق داروهای فردی هنوز در حال بررسی است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما