ماهرخ عباسپور: روزبه رایگا، فیلمبردار فیلم سینمایی «آتارالود» محصول سازمان سینمایی سوره که این روزها در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، درباره تجربه خود از کار در این پروژه به خبرنگار گفت: تقریباً بعد از گذشت حدود 10 سال، داریم. دوباره با هادی مقدم دوست کار کردم که خیلی لذت بردم.» حدود 10 سال از پروژه «سر به» می گذرد. مهرما با هم کار کردیم و بعد از 10 سال در Perfumed با هم بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که در همکاری با هادی مقدم دوست چقدر خلاقیت فردی ممکن است، پاسخ داد: فکر می کنم کمتر کارگردانی باشد که از خلاقیت عوامل خود استفاده نکند. اگر در بحث اقتباس سینمایی «بوی عطر» خلاقیتی وجود دارد به این دلیل است که خود کارگردان هادی مقدم دوست در مراحل پیش تولید و تولید آنقدر مفهوم سکانس ها را به خوبی بیان کرده است که همه بازیگران حاضر به ارائه بهترین های خود بودند. و بالاترین کیفیت حقیقت این است که وقتی مخاطبان خلاقیت را در بحث فیلمسازی می بینند، حاصل خرد جمعی بوده است.

فیلمبردار «عطارالود» همچنین در پاسخ به این سوال که استفاده از چند پلان برای شخصیت های فیلم به ویژه مصطفی زمانی و هدی زین العابدین به نوعی بر تنش دراماتیک فیلم افزوده و چگونه از داستان استفاده کرده است. داستان برای انتخاب موارد ضبط شده؟ چقدر از این اتفاق پیشنهاد و سلیقه او بود و چقدر پیشنهاد و درخواست کارگردان؟ وی توضیح داد: مصطفی نقش اول فیلم را بازی می کند، هرچند که بیشتر بار دراماتیک فیلم حول محور این شخصیت می چرخد. صحنه ای در نقاط مختلف فیلم با اندازه کلوزآپ متوسط ​​مشخصی وجود دارد که مکان و زمان را از مکانی به مکان دیگر تغییر می دهد، اما تغییر چندانی در جزئیات چهره احساس نمی کنیم. این اتفاق کاملا توسط هادی مقدم دوست حساب شده بود.

رایگا افزود: اجرای این قسمت بصری و بصری کار بسیار حائز اهمیت بود و اندازه شات، زاویه دوربین نسبت به صورت و … بسیار مهم است و باید همه اجزا قرار می گرفت. دقیقا در جای خود . ما این کار را با دقت انجام دادیم و نکته مهم دیگر این است که در بخش بصری دوستان بسیار حرفه ای داشتیم که اغلب در طول پروژه ما را همراهی می کردند.

فیلمبردار فیلم معطر درباره سکانس های این فیلم که در شرایط بد آب و هوا و مه رخ می دهد، گفت: در دوران پیش تولید به فکر لوکیشن هایی بودیم که می خواستیم سکانس هایی را که در مه اتفاق می افتد فیلمبرداری کنیم. بالاخره چند تایی فکر کردیم. اما ما با این چالش روبرو شدیم که اگر فرآیند تصویربرداری دو یا سه روز طول بکشد، ممکن است نتوانیم از شرایط جوی تصویربرداری کنیم. ما همچنین نگران خطراتی بودیم که جاده می توانست به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه نظری داشتم که با هادی مقدم دوست و یوسف منصوری در میان گذاشتم و از آنجایی که آنها واقعاً رفاقت بی نظیری داشتند، آن را پذیرفتند و قرار شد مقدمات ضبط همه اینها فراهم شود سکانس هایی که در مه در استودیو بودند. شاید این یک سورپرایز ویژه برای مخاطب باشد و از چند نفری که فیلم را دیده بودند درباره این سکانس ها پرسیدم اما هیچکس متوجه این موضوع نشد. این کار با همکاری همه عوامل از جمله آقای برادران، دوستان جلوه های ویژه میدانی، کارگردانی، فیلم و … انجام شد.

رایگا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آخرین کاری که انجام دادم مربوط به پروژه «برای رعنا» به تهیه کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی ایمان یزدی است که حامد بهداد و پانته آ پناهی ها از بازیگران آن می باشند. امیدوارم این فیلم هم مثل Perfumed اکران شود و اتفاقات خوبی برای هر دو فیلم بیفتد.

245245

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما