بهترین: در روزهای اخیر اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه علیرضا قربانی می خواهد در تخت جمشید کنسرت بگذارد، خب قربانی در سال های اخیر بسیار محبوب شده است، بسیاری از اقشار جامعه موسیقی کار او را دوست دارند و او هم همینطور عمل می کند. چه از طرف طرفداران موسیقی اصیل ایرانی و چه از سوی عموم مردم.

حالا جدای از این حرف ها، برگزاری کنسرت یک خواننده محبوب در تخت جمشید البته جنبه های مثبتی هم دارد، اما ما نگران تخت جمشید هستیم که در سال های اخیر مثل پاسارگاد و اساسا هر جای قدیمی دیگری مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است. که به نظر می رسد برخی از مسئولان آن را دوست دارند. آنها نباید پایدار باشند. پرسپولیس فوق‌العاده الهام‌بخش و جذاب است، دیدن آن بر هر ایرانی لرزه می‌اندازد، اما اگر این تعداد نفر بدون برنامه‌ریزی خاص به آنجا بروند، او اذعان می‌کند که کمی نگران‌کننده است. چند تا پرسپولیس داریم؟ فقط چند جا از این قبیل در دنیا وجود دارد، ای کاش خود قربانی می آمد و برایم توضیح می داد و از نگرانی کم می کرد.

کنسرت علیرضا قربانی در پرسپولیس جنجالی شد

کاربران نیز نگران هستند!

مهدی اصلا از این اتفاق راضی نیست: برگزاری کنسرت با این میزان تجهیزات، دکوراسیون، قدمت، سکو و عملکرد نصب تجهیزات و دکورها و همچنین لرزش ناشی از صدای بلند سیستم های صوتی و تردد زیاد و غیر اصولی مخاطبان آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. آسیب به پرسپولیس بی تفاوت نباشیم.

دژم نیز نگران است: بچه ها فقط من استرس ساختمان پرسپولیس داشتم؟ غرق شدن زمین های اطراف آن جمعیت زیاد، امواج و سروصدای زیاد. من از این می ترسم

پویا مانند یک قلعه: من باید نگران باشم. از اول هم گفتم این شبه هنرمندان اینقدر جسارت به خرج ندهند که روی صحنه ستاره جهانی بودن بروند و بروند در بناهای تاریخی و در محیط اجرا کنند. وقتی این را گفتم عده ای گلایه کردند و گفتند نه بابا این هنرمند است. سدهای صخره ای که با تمام پروتکل ها و اصول این کار انجام شد نه مثل اینجا که هیچ زیرساختی نداریم.

مهتاب: بچه ها یادم هست سال ها پیش وقتی به تخت جمشید می رفتیم مردم حتی اجازه نداشتند به ساختمان دست بزنند یا عکس بگیرند. زیرا میکروارگانیسم های سطح پوست برای ساختمان و فلاش دوربین مضر هستند که وظیفه خاصی دارد. پس با این حساسیت بالای تاریخ، چطور ممکن است اینجا کنسرتی برگزار شود؟

کنسرت علیرضا قربانی در پرسپولیس جنجالی شد

اما رسام راه حلی دارد: این دقیقاً همان چیزی است که من فکر می کردم. متأسفانه آنقدر خالی از اماکن عمومی هستیم که هنرمند کشور او را برای اجرا به یک اثر تاریخی می برد. حقیقت این است که باید اتاق خاصی برای این کار وجود داشته باشد یا حتی اگر اتاقی با ظرفیت زیاد وجود ندارد، کنسرت در مرکز ورزشی برگزار شود. چه کسی از تیلور سویفت مشهورتر نیست؟

نماز خواندن: تخت جمشید به دلیل کمبود بودجه و عدم امکان نگهداری در حال تخریب است. او به پول این کنسرت به عنوان درآمد نیاز دارد. صحبت از معایب این کنسرت مربوط به وضعیت یک اثر تاریخی در شرایط ایده آل است.

آمین: خیلی خوندم که «یانی» در «آکروپلیس» کنسرتو نوشت، پس مشکلی نیست و بد نیست! آیا واقعاً تفاوت های فرهنگی و زیرساختی ما را درک نمی کنید؟ وقتی این پوستر را دیدم عمیقا متأسف شدم.

مهسا: استفاده مجدد از آثار ارزشمند غیر معمول نیست. آکروپولیس یونان نیز از آمفی تئاتر خود برای برگزاری کنسرت و جذب توریست استفاده می کند. یکی یکی از کنسرت های یانی در آکروپولیس بود و این موضوع باعث جذب گردشگران زیادی شد و کمک مالی کرد اما…

مردی که می خندد: عذرخواهی می کنم، آیا در تخت جمشید «ساختمانی» مانده که نگران امواج صوتی باشد؟ به جز دروازه ملل، از این همه مکان تاریخی ایران چه چیزی باقی مانده است؟ مترو هر روز از زیر 33 پل می گذرد، کسی اهمیتی نمی دهد؟ رها کردن

رومینا: خب منم داشتم به همین فکر میکردم پس گفتم یک چیزی بگویم، می گویند فلانی و بهمنی، مگر در آکروپلیس کنسرت ندادند و…؟ این هم همینطور است. حوصله ندارم توضیح دهم که شرایط حفاظت از میراث فرهنگی در ایران چقدر اسفناک است. نمی دونم شاید من خیلی خشن هستم.

کنسرت علیرضا قربانی در پرسپولیس جنجالی شد

زینب اما کاملاً مخالف سایر کاربران است: ادا، همه ادا. آنها فرق تخت جمشید و پاسارگاد را نمی دانند اما سر کنسرت تخت جمشید دچار استرس می شوند و نیمی از عمرشان را می میرند تا کنسرت برگزار شود.

آراد: مشکلی که در صورت بازسازی و مراقبت مشکلی ایجاد نمی کند. همانطور که متالیکا در کولوسئوم کنسرت اجرا کرد، این یک کنسرت جدید متال است، اما تفاوت این است که پرسپولیس تحمل آن را ندارد. روز به روز بیشتر و بیشتر در حال نابودی است و به نظر من بسیاری از کنسرت ها می توانند خطرناک باشند.

و بالاخره فرزاد: تنها دلیل موافقت با اجرای کنسرت در آنجا. کمک برای نابودی در اسرع وقت وجود دارد.

منبع:برترینها

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما