اخبار روز

قاجار؛ آنچه او تظاهر می کرد و آنچه واقعی بود

به گزارش بازتاب آنلاین، انتشار آلبوم عکس کاخ گلستان فرصت دیگری را به طرفداران دیکتاتوری سابق می دهد که اولاً دوباره درباره قاجاریه صحبت کنند و ثانیاً اسطوره را دنبال کنند. به پهلوی می گویند که از نفوذ عملی بر زندگی سیاسی و اجتماعی ایران محروم هستند، تنها دلخوشی شان این است که همان لحن ناهماهنگ را کوک کنند: «ای ملت ناسپاس/ فوراً ناسپاس شدی».

برای این گروه ایران بدون پهلوی ارزشی ندارد و فقط می خواهند ثابت کنند که ایران قبل از پهلوی سیاه و مطلقاً فاسد بوده و پهلوی از هیچ، ایران مدرن و متمدن ساخته است. عکس های منتشر شده از کاخ گلستان نیز این را نشان می دهد که تنها دروازه های تهران ساختمان های ثروتمند و زیبایی بوده که آثار معماری دوره پهلوی به آن نزدیک هم نمی شود.

اما پهلوی ها با انتشار گزینشی این آثار به دنبال خلق تاریخی هستند که با تاریخ نگاری بسیار متفاوت است. بر خلاف ادعای آنها، ایران در دوران قاجار، بر خلاف کسانی که همه چیز را کاهش دادند، البته ایران بیداری و روشنگری بود. زیان ها و ناکامی های این دوره را به مردم و روشنفکران و … نسبت می دهند. در مورد دوره قاجار چنین نظری نداریم. دستاوردهای دوران قاجار فقط به خاطر اعمال شاهان قاجار نبود، ملت ایران این مهم را انجام داد و دستاوردهای مردم ایران متعلق به شاهان قاجار نیست، بلکه ایران عصر قاجار است. بیداری و روشنگری، نه آنگونه که حامیان دیکتاتوری ساخته شده توسط انگلیس آن را عصر تاریکی و تراحی می دانند، در زیر مهمترین دستاوردهای دوران قاجار، دوران گذار ایران از قرون وسطی به عصر مدرن را فهرست می کنیم:

ممنوعیت قتل و ممنوعیت تحقیر اهل سنت، حکم لغو جزیه و برابری ایرانیان غیرمسلمان، احکام متعدد منع شکنجه و آزادی و امنیت شخصی، لغو کور کردن و قطع عضو به عنوان مجازات، ممنوعیت ایمان به طالع بینی برای پیش بینی امور کشور، تشکیل کابینه وزیران، ایجاد شهربانی و ژاندارمری، ایجاد گمرکات، ایجاد نیروی دریایی، ایجاد مرزهای مدرن، ایجاد واحدهای مرزبانی، نابودی پادشاهی های قبیله ای، اخراج مسقطی ها از بندر عباس و چابهار، اخراج قواسم از بندرلنگه، تأسیس مدارس نوین دخترانه و پسرانه، تأسیس تلگراف، پست و تمبر، انتشار اسکناس، احداث جاده، ورود بذر و بذر بسیاری از گیاهان و گلها به ایران، عمومی واکسیناسیون و قرنطینه، ایجاد مدارس متوسطه (کالج)، اعزام دانشجو به اروپا، جذب اساتید خارجی به ایران، ترجمه و انتشار کتب مهم اروپایی، ترویج صنعت چاپ، روزنامه نگاری، تأسیس سفارت ایران در اروپا و آمریکا، تأسیس سفارتخانه های خارجی در ایران. برقراری ارتباط همه جانبه با جهان خارج، ایجاد سرود ملی و سه رنگ شیر و خورشید، ایجاد شیر و خورشید سرخ به عنوان یکی علاوه بر صلیب سرخ و هلال احمر، سه نشانه بین المللی کمک شامل آشنایی ایرانیان با تاریخ ثبت شده باستان و نوشتن کتابی درباره هخامنشیان و اشکانیان است (اولین کتاب فارسی درباره اشکانیان اثر محمد حسن خان اعتماد ال نوشته شده است). سلطانه)، تأسیس وزارت عدلیه، تأسیس مدرسه نظام و دبیرستان نظام که افرادی مانند رزم آرا و زاهدی در همان مدارس آموزش می دیدند، گسترش عکاسی، معرفی سینما، موسیقی مدرن غربی، اول انجمن های مرتبط با حقوق زن با پیشگامان سلسله قاجار مانند تاج السلطنه، ساده سازی نثر فارسی و نوسازی آن، ایجاد راه آهن شهری در تهران، تأسیس بیمارستان ها و داروخانه های مدرن، تأسیس اولین. هتل ها و رستوران ها به سبک غربی، تأسیس موزه ملی، کتابخانه مجلس، ترویج مجسمه سازی، شکوفایی هنر کاشی سازی و معماری، ظهور هنرهای تذهیب، خوشنویسی و نقاشی، ایجاد آرشیو وزارت امور خارجه، تشکیل اولین دفاتر ثبت اسناد و املاک و احوال، تدوین آئین دادرسی مدنی و کیفری بر اساس قانون اساسی و قبل از کودتای سوم اسفند، تشکیل هیئت منصفه در قوه قضائیه تحت مشروطیت، مصوبه مشروطیت و تدوین و تصویب قانون اساسی و اعطای حاکمیت از شاه به ملت و تبدیل سلطنت مطلقه به مشروطیت، نگارش نخستین آثار ایرانی در زمینه حقوق بین الملل و علوم سیاسی، توسعه كشاورزي ايران به ويژه كشت پنبه، حفظ ارزش پول ملي، ترويج هنر نقاشي و خوشنويسي و…، تدوين، تصحيح و انتشار منابع كلاسيك ادبيات فارسي از شاهنامه تا گلستان و بستان و چهار. مقالات و غیره که در آن از تمامی اقوام ایرانی در مناصب عالی استفاده می شود مانند: ب عزیزخان مکری از کردستان که فرمانده کل ارتش ایران بود و ایران را به عنوان یکی از پنج کشور مستقل آسیا…

محمدعلی بهمنی قاجار، پژوهشگر تاریخ معاصر

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا