اخبار روز

به حساب هر ایرانی 2 میلیون تومان واریز کنید


به گفته مانی بان، محصولات یارانه ای شامل گوشت گاو گرم و منجمد، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست 2.5 کیلوگرم، مرغ گرم و منجمد، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی و شکر است.

بر اساس طرح جدید یارانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 61 میلیون نفر از مشمولان دریافت یارانه هفت دهک در صورت تامین می توانند. یکی به جای یارانه تشویقی 120000 تومان از یارانه 220000 تومانی تا پایان اردیبهشت ماه 1403 برای لذت بردن.

یارانه تشویقی 220 هزار تومانی در صورت استفاده مردم از تخفیف هر 11 محصول مشمول (ماکارونی، پنیر، مرغ، گوشت، روغن، شکر، شیر و …) به طور کامل قابل استفاده است. یعنی دیگر مثل قبل نیست که فقط از کل یارانه یک میلیون تومبی که یک خانواده دو نفره دریافت می کنند همه حبوبات را بخرند و از یارانه تشویقی هم بهره مند شوند. بلکه طرح 220 هزار تومانی فجران مربوط به تخفیف و تفاوت قیمت یازده کالای مشمول در طرح لیست محصولات الکترونیکی است. یعنی اگر فردی هر 11 قلم کالا را خریداری کند، یارانه تشویقی 220 هزار تومانی او با تفاوت قیمت پرداخت می شود.

من باید بگویم؛ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با نام «طرح فجرانه کالابرگ» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه ای با اولویت خانوارهای پایین ترین دهک های جامعه (از دهک اول تا هفتم) هم اکنون در اسفندماه در حال اجراست. اردیبهشت ماه ماه ادامه دارد.

سیدرضا یحیوی مشاور معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه توضیحات شفاف تری ارائه کرده است.

به گفته یحیوی، در طرح الکترونیک کالابرگ از هجدهم تا بیستم هر ماه از حساب سرپرستان خانوار بدهکار و اعتبارات یارانه ای واریز می شود.

یحیوی بیان کرد: پس از گذشت یک هفته از اجرای طرح الکترونیک کالابرگ، برخی تصور می کنند که طرح الکترونیک کالابرگ فجران تنها در دهه فجر اجرا می شود. این در حالی است که طرح فجرنا سه ماه است که ادامه دارد و اجرای آن از هجدهم ماه آغاز شده و تا هجدهم ادامه دارد.

یحیوی همچنین گفت: مردم نیازی به خرید اعتباری یکجا ندارند، بلکه می توانند با مراجعه به فروشگاه های متصل به این طرح خرید خود را به مدت یک ماه انجام دهند.

پروژه فجرانا که فاز اول آن از هجدهمین ماه سال جاری آغاز شده و هجدهم به پایان می رسد. اردیبهشت ماه این ماه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و در قالب سامانه صورتحساب الکترونیکی ارائه می شود که کاملاً متفاوت از سایر سامانه های تحت حمایت دولت است. یعنی اعتبار 220 هزار تومانی ربطی به یارانه نقدی ندارد و این یارانه 300 تا 400 هزار تومانی به ازای هر نفر از کاتالوگ الکترونیکی طرح فجران جدا شده است. این میزان اعتبار در طرح فجرانه در واقع هزینه جبران مابه التفاوت قیمت روز 11 قلم کالا در طرح کاتالوگ الکترونیکی است که در صورت خرید به حساب یارانه بگیران واریز می شود.

بر اساس داده های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از آغاز اجرای این طرح در سال 18 بهمن ماه سال جاری تا پایان دهم. اسفند امسال از مجموع 21 میلیون خانوار مشمول این طرح در دهک های درآمدی یک تا هفت، حدود 15 میلیون و 500 هزار خانوار این طرح را پذیرفته اند. بر این اساس بیش از 73 درصد خانوارهای دهک های یکم تا هفتم درآمدی از طرح فجرانه استقبال کرده اند. آمارهای پایان روز دهم نشان می دهد 61 میلیون ایرانی بین دهک های اول تا هفتم درآمدی و مشمول طرح فجران هستند. اسفند در این ماه، تنها چند روز پس از اولین ماه سالگرد اجرای این طرح، 47 میلیون ایرانی، یعنی تقریباً 77 درصد، از آن استقبال کرده اند.

میانگین خرید روزانه از طریق طرح فجرانه در این مدت بیش از 2 میلیون نفر بوده است. در این مدت تعداد خانوارها به طور میانگین روزانه بیش از 673 هزار خرید انجام داده اند. پیش بینی ها حاکی از آن است که میزان قبولی تا پایان هجدهم. اسفند امسال معادل یک ماه اجرای طرح فجرانه تقریبا به 80 درصد می رسد. به گفته سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نظر می رسد این پروژه پس از اتمام در 27 اسفند ماه سال جاری مراحل دیگری نیز داشته باشد. چون اعلام کرد؛ این مرحله اولین مرحله از این نوع طرح ها برای افزایش قدرت خرید و تغذیه سالم خانوارها بود.

طرح فجرانه در چارچوب شبکه اعتباری ملی اجرا می شود و مشمولان یارانه متقاضی توجه داشته باشند که قیمت روز اقلام مذکور بر اساس کالای مرجع بوده و در مورد کالاهایی که قیمت بالاتری دارند پرداخت خواهند کرد. تفاوت. از حساب فرد یعنی اگر خریدار بیشتر از اعتبار خرید کند، باید مابقی پرداخت را از طریق حساب بانکی خود انجام دهد.

در این طرح افراد می توانند از هر گروه کالایی اعلام شده و هر برند دلخواه خرید کنند. در این طرح خریدار می تواند با اعتبار خود چندین بار خرید کند.

دهک های درآمدی 1 تا 7 مشمول این طرح هستند و می توانند با مراجعه به فروشگاه های کالابرگ اقلام ضروری را خریداری کنند. متقاضیان می توانند با مراجعه به فروشگاه های شبکه ملی اعتبار که حدود 220000 فروشگاه کوچک و زنجیره ای از جمله افق کروش، جانبو، هفت، دلی مارکت، گندم، هایپر فامیلی، وال مارکت، محسن، مینو مارت، ترقی را تشکیل می دهند، از این طرح استفاده کنند. و فروشگاه های اینترنتی اسنپ و دیجی کالا کالاهای اساسی را خریداری کنند.

همچنین عمده فروشان، اغذیه فروشی ها، سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی، لبنیات، قصابی ها و تعاونی های مصرف نیز در این طرح مشارکت دارند.

برای شناسایی این فروشگاه ها، خانواده ها می توانند اپلیکیشن خود را بررسی کرده و فروشگاه های اطراف خود را ببینند. برای دریافت این نرم افزار می توانید پلتفرم های مارکت Myket یا Shoma.sfara.ir را بررسی کنید.

یا لینک نصب این نرم افزار را از طریق کد دستوری #1463*500* دریافت کنند. همچنین مرکز تماس با شماره 6369-021 پاسخگوی سوالات و اعتراضات است.

در صورت کم فروشی یا گران فروشی فروشنده، سامانه 124 وزارت حریم خصوصی با پسوند شماره 6 بر عهده خریدار است.

حتی اگر فروشنده از ارائه مواد با کیفیت خودداری کند یا خریداران را مجبور به استفاده از یک برند خاص کند، تعداد ارائه شده به عهده خریداران است.

تخصیص اعتبار نیز به صورت ماهانه و بر اساس کد ملی سرپرستان خانوار انجام می شود و استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری و زمان استفاده از آن یک ماه می باشد. آنچه مشخص است این است که طرح الکترونیک کالابرگ می تواند تورم را کاهش دهد و مصرف سرانه غذای خانوار را افزایش دهد. و این بدون ایجاد بار مالی برای خانوارها.

با اجرای این طرح و به ویژه طرح فجرانه، میزان کالری مصرفی خانوارهای واجد شرایط طبق اعلام انستیتو تغذیه ایران در سبد خرید آنها قرار گرفته است. ایجاد بستر مناسب برای تغذیه سالم از مهمترین اهداف این طرح است که با توجه به داده های ارائه شده محقق شده است.

در دهه 90 به دلایل زیادی سرانه مصرف مواد غذایی و تغذیه سالم به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود و امسال با اجرای کاتالوگ الکترونیکی و در صورت ادامه این روند می توان انتظار داشت که سوءتغذیه مهار شود.

یکی یکی از مزیت های طرح کاتالوگ الکترونیک مهار انتظارات تورمی و کاهش نرخ تورم به ویژه تورم نقطه به نقطه است که با ارائه آمار اسفندماه سال جاری نتیجه ملموسی به نظر می رسد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا