به گزارش مانیبان، اولین مناظره اقتصادی با حضور مسعود بیزیکیان و مشاوران وی برگزار شد. در این جلسه حسین عبده تبریزی و احمد میدری در کنار پزشکان حضور داشتند و به تشریح برنامه های مالی خود پرداختند. حسین عبده تبریزی در سمت راست پزشکان و احمد میدری در سمت چپ آنها نشسته بود.

حسین عبده تبریزی کیست؟

این کارشناس 73 ساله اقتصاد در سال های اخیر فعالیت های مختلفی را توسعه داده است. وی هم در زمینه های مالی و پولی و هم در حوزه املاک و مستغلات فعالیت های گسترده ای داشته است. زمانی بود که او حتی یک روزنامه اقتصادی به نام Periódico Capital تأسیس کرد.

دبیرکل سابق سازمان بورس و عضو شورای عالی بورس، فرزند موسسان بانک اقتصاد نوین نیز فعالیت های زیادی در حوزه مسکن داشته و مشاور عباس آخوندی بوده است. ، وزیر راه و شهرسازی در دولت روحانی.

حسین عبده تبریزی در سال 1330 در تهران به دنیا آمد. در سال 1352 به طور همزمان لیسانس بازرگانی را از مدرسه عالی بازرگانی و لیسانس زبان انگلیسی را از مدرسه عالی ترجمه دریافت کرد. در سال 1353 تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی در مرکز مطالعات مدیریت ایران در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد و تحصیلات عالی خود را در مقطع دکتری در رشته مالی و بانکداری در دانشکده بازرگانی منچستر در سال 1356 به پایان رساند.

سابقه تدریس دکتر عبدو به دهه 1950 برمی گردد. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشکده عالی برنامه ریزی و توسعه و دانشگاه امام صادق (ع) تنها برخی از مؤسساتی هستند که دکتر عبده در آنها به تدریس مالی دانش پرداختند.

از بنزین تا یارانه نقدی/ نظر مشاوران اقتصادی پزشکی چیست؟

ایده های او بیشتر با ایده های اقتصاد بازار سازگار است. او از مخالفان سرسخت قیمت گذاری دستوری است و معتقد است که ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هنوز قیمت گذاری دستوری داریم. سال 1392 بود که وی یارانه نقدی بسیار جدی را به برنامه هدفمندی یارانه احمدی نژاد معرفی کرد و گفت: یارانه نقدی که باید به هر نفر پرداخت می شد هجده هزار تومان بود اما دولت در آن زمان یارانه 45 هزار تومانی را تقسیم کرد. که البته معایب این اقدام هم اکنون مشخص است.

وی در انتخابات سال ۱۳۹۵ وعده افزایش یارانه را غیرممکن توصیف کرد. این کارشناس مالی البته راه برون رفت از مشکلات فعلی بورس را کنار گذاشتن دولت از قیمت گذاری دستوری می داند.

در فروردین وی امسال در نشست بررسی وضعیت ایران در خوزمیانه گفت: حسین عبده تبریزی، اقتصاددان اعلام کرد که در شرایط عادی می توانیم با عربستان و ترکیه رقابت کنیم. ما می توانیم بدون فکر در این موقعیت قرار بگیریم. ایران پتانسیل خروج از شرایط فعلی را دارد و این توانایی را دارد. شاید ما مردمی باشیم که در این کشور در زمینه های مختلف با هم اختلاف داریم، اما زمانی در این جمهوری با هم راحت تر و با تنش کمتری زندگی می کردیم و در چارچوب این قانون اساسی نرخ رشد اقتصادی 5 و 6 داشتیم. درصد .

وی تاکید کرد: بحث و گفتگو بین همه دیدگاه ها و گروه ها مهم است، بدون اینکه نگران دولت باشیم که بحث ما فقط یک جهت دارد و آن تخریب یک طرف است. باید بحث کنیم که شرکت ها چگونه باید به کار خود ادامه دهند و در هر شرایطی سعی در بهبود این وضعیت داشته باشند. در آن منظر، با این درآمدهای نفت و گاز و چشم انداز کاهش این درآمدها، این درآمدها می تواند به اقتصاد ما کمک کند.

حالا او با پزشکان صحبت های صریحی درباره آنده دارد. وی با تایید صحبت های پزشکان مبنی بر اینکه برنامه دولتش در صورت انتخاب، اجرای برنامه های کلی نظام است، گفت: برنامه هفتم توسعه با این محورها تدوین شد؛ برنامه ای که در این راستا وجود دارد. تعامل سازنده فراتر از سطح بین المللی، آزادی های مشروع، حفظ کرامت انسان ها، فرصت های برابر، ارتقای جایگاه برابر، دستیابی به عزم ملی، تقویت نهاد خانواده و نقش زنان در آن، رقابت پذیری است. کالاها و غیره . کسانی که این حرف ها را می شنوند احساس می کنند این متن مربوط به سال 82 است و قرار است در سال 1404 اجرایی شود، این سندی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و مقام معظم رهبری هم تایید کرده اند. بر اساس این سند سیاست های کلی ابلاغ و برنامه های پنج ساله بر اساس این سند تدوین شده است.

گفت: حالا اگر آقای مزیکیان گفته من قصد اجرای این برنامه ها را دارم، آیا این کار بدی است؟ اگر مشاورانتان به شما گفته اند که این اهداف خوب است و باید به آنها رسید، آیا چیز بدی گفته اند؟ در بند 39 قرار بود تورم کنترل شود. در دولت سازندگی میانگین تورم 25 درصد، در دولت آقای خاتمی میانگین 15 درصد، در دولت آقای احمدی نژاد میانگین بود. میانگین 30.5 درصد و در دولت روحانی 25 درصد بوده است. ما تنها 6 تا 7 درصد جهان هستیم که تورم مداوم داریم.

مشاور پزشکی تاکید کرد: طبیعی است که مشکل امروز مردم تورم است، وقتی می گوییم تورم گرانی هم هست، آقایان اخیرا متوجه شده اند که در این زمینه مشکل وجود دارد و باید حل شود.

عبده تبریزی در سال 1393 اعلام کرد: برای طرح یارانه ها باید تامین اجتماعی در نظر گرفته شود و باید دانست که نمی توان به یکباره پرداخت یارانه ها را متوقف کرد زیرا دولت باید به دقت بررسی کند و افرادی را انتخاب کند که برایشان مهم نیست. انجام دادن. یارانه دریافت نمی کند در سال 2018 نیز توصیه های ویژه ای در مورد قیمت بنزین ارائه کرد. وی با تاکید بر اینکه بسیاری از اقتصاددانان با تعرفه های چندگانه بنزین موافق نیستند، به دولت توصیه کرد تمام درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را بین خانوارهای یارانه ای تقسیم کند.

احمد میدری کیست؟

او 61 سال سن دارد. گرایش وی به اقتصاد نهادی است و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران است. احمد میدری نماینده مردم آبادان در مجلس ششم بود و در دولت روحانی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد. پژوهشگر مرکز پژوهش های شورای اسلامی دارای مدرک دکتری اقتصاد و فوق لیسانس است. در رشته توسعه و برنامه ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران. میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی را نیز دارد.

وی از سیطره سیاست بر اقتصاد و نظام اداری ایران به شدت انتقاد می کند و همین امر را عامل شکنندگی مدیریت کشور می داند. وی از پرداخت یارانه نقدی در سطح کشور انتقاد می کند و معتقد است که ثروتمندان باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند.

نویسنده کتاب در پی سعادت عمومی معتقد است که در ایران فقیران صدایی ندارند. البته او معتقد است که باید برای بیمه یکسان و استفاده عموم از خدمات درمانی و آموزشی فارغ از سطح درآمد برنامه ریزی شود. احمد میدری که نامش در میان اقتصاددانان منتقد محمود احمدی نژاد است، خود را مدافع شفافیت معرفی کرده است.

وی در اولین دیدار با پزشکان تاکید کرد: نحوه مدیریت آقای مدزیکیان با توجه به تجربه ایشان این است که بهداشت و آموزش دو حق جهانی است و کالا نیست. مصرف مردم از خدمات بهداشتی نباید ربطی به قدرت خرید داشته باشد. همان طور که ایرانیان از نظر امنیت از حقوق یکسانی برخوردارند، از نظر بهداشتی و آموزشی نیز باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند. در این سال ها انحرافاتی از این موضوع وجود داشته است، اما آقای مزیکیان ایده عدالت اجتماعی را دارد. عدالت با توزیع یارانه نقدی که ارزش آن پس از چند سال کاهش می یابد، در نظر گرفته نشده است، بلکه باید زیرساخت هایی مانند بهداشت و آموزش و پرورش برای کاهش نابرابری بازسازی شود.

وی افزود: آقای مزکیان اشاره کرد که اگر تزریق پول باعث ارتقای بیمه در روستاها نشود، طرح تحول سلامت دچار مشکل می شود. این ایده یک شبه در روز انتخابات مطرح نشد، بلکه در سال های مختلف وزارت ایشان پیگیری شد.

شعارهای خوبی در مورد تورم مطرح شده و هیچ رئیس جمهوری دنبال تورم 40 درصدی نیست نبود حتما شهید رئیسی طرفدار فساد چای دباش نبود و مخالف فساد بود اما مشکل ما ساختار، محیط و تجارت است. فضای تجاری و اداری ایران منشأ تحمیل هزینه هایی مانند تورم و بیکاری بر اقتصاد ایران بوده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرد: به دلیل سیطره سیاسی نظام ایران بر اقتصاد کشور دچار ضعف اقتصادی هستیم. هنگامی که یک رئیس جمهور تغییر می کند، هزاران پست کلیدی در شرکت ها، مدارس و موسسات تغییر می کنند و ثبات ندارند. ما سیاست مدیریتی کشور را در اولویت قرار دادیم و این باعث تضعیف جدی ماشین آلات اجرایی شده است. این ماشین اجرایی ضعیف انتظارات مردم و مسئولان را برآورده نمی کند.

وی بیان کرد: شاخص شکنندگی حکمرانی را در ادبیات اقتصاد توسعه داریم. تفاوت جناح های سیاسی نشان دهنده شکنندگی دولت هاست. ما در فضای سیاسی در این شاخص 9.5 هستیم اما این شاخص در وضعیت اقتصادی ایران 7 است! در برنامه هفتم توسعه قرار بود قانونی برای جلوگیری از زمین خواری داشته باشیم، اما از سال 1337 این قانون اجرایی نشده است، هر کارمندی احساس می کند که باید وارد باند سیاسی شود یا دست از کار بکشد.

میدری افزود: آقای مزکیان گرایش سیاسی به دولت خاتمی و اصلاح طلبان دارد اما قرار نیست کشور در همه عرصه ها سیاسی اداره شود و سابقه ایشان در وزارت بهداشت نیز همین است. او معتقد است که کارشناس باید مدیر باشد و به همین دلیل نظام اداری را متحول می کند. سیستم اداری و ماشین های اجرایی ما زیر هجمه جریان های سیاسی ضعیف و ناکارآمد شده است و امیدواریم آقای مزیکیان این روند را اصلاح کند.

او همچنین نظرات مفصلی در مورد افزایش قیمت بنزین دارد. وی در سال ۱۳۹۷ نیز در بیانیه‌ای در این باره گفت: افزایش قیمت بنزین تنها در صورتی باید رخ دهد که حمل‌ونقل عمومی و دسترسی پایین‌ترین دهک‌ها به این بخش تسهیل شود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما