این در حالی است که به گفته مانی بان، انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا سیگنال های مبهمی را به بازار ارز ایران ارسال می کند. آیا بازارساز این سیگنال ها را به خوبی شناسایی خواهد کرد؟ سرنوشت قیمت دلار در سایه انتخابات ایران و آمریکا چه خواهد شد؟ سعید مشکات، تحلیلگر اقتصادی، به تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز ایران اهمیت بیشتری داده و معتقد است که کیفیت پیگیری سیاست تحریم ایران توسط دولت جدید آمریکا می تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت شود. دلار در بازار ایران

قیمت دلار در حال حاضر در کانال های بالای کریدور پنجم گیر کرده است. بازارساز در هفته های اخیر با فشار بیشتری قیمت دلار را کنترل کرده و قدرت رشد را از آن گرفته است. به نظر می رسد این سیاست که به مدد دستکاری پولی اجرا می شود، حداقل تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که فروش نفت ایران به چین در ماه های اخیر در وضعیت مطلوبی قرار داشته است. بر این اساس دست بازارسازان برای مدیریت قیمت دلار بر اساس مبادلات ارزی است. در عین حال بانک مرکزی با اعمال مقررات سختگیرانه دامنه تقاضای غیرمصرفی دلار را بسیار کاهش داده و سمت تقاضا را به خوبی مدیریت کرده است.

اما آیا بانک مرکزی می تواند در سایه انتخابات ایران و آمریکا به این سیاست ادامه دهد و قیمت دلار را تحت کنترل خود نگه دارد؟ انتخابات ایران و آمریکا چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت؟ سعید مشکات، تحلیلگر اقتصادی به بررسی تاثیر انتخابات ایران و آمریکا بر بازار ارز پرداخته و مهمترین عامل تحریک و حرکت قیمت دلار را معرفی کرده است.

بازار ارز مشتاقانه منتظر نتیجه انتخابات ایران و آمریکا است

سعید مشکات، تحلیلگر اقتصادی معتقد است قیمت دلار در همان محدوده کریدور پنجم باقی می ماند و محدوده نوسان آن حدود دو هزار تومان خواهد بود. به گفته این کارشناس اقتصادی، با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آمریکا که ممکن است خطرات سیاسی و اقتصادی پیش روی ایران را افزایش دهد و انتظارات تورمی را افزایش دهد، ممکن است فضای منفی در بازار داخلی ایران ایجاد شود.

وی همچنین توضیح داد: از آنجایی که نتیجه انتخابات در ایران مشخص نیست، نمی‌توان گفت دقیقاً چه اتفاقی برای دلار می‌افتد، اما زمانی که نتایج انتخابات ایران مشخص شد، با توجه به اینکه انتخابات آمریکا در یک دوره نسبتاً آغاز خواهد شد. در فاصله کوتاهی، «اخبار خطرات سیاسی را به بازار تزریق خواهد کرد و در نتیجه احتمالاً نوسانات زیادی در بازار ارز رخ خواهد داد».

ریسک های سیاسی قیمت دلار را بین 20 تا 30 درصد افزایش می دهد.

مشکات تصریح کرد: سیاستی که ایران بعد از انتخابات اتخاذ خواهد کرد بسیار مهم است، سیاست تعامل خواهد بود یا سیاست تقابل؟ دلار تا دو سه هزار تومان و بعد که این ریسک ها مدیریت شد، قیمت دلار دوباره افت کرد، الان هم همین فرمول بر بازار حاکم است و اگر ریسک سیاسی به بازار تزریق شود، خودش را دارد بر بازار اثر می گذارد و می تواند قیمت دلار را جابجا کند و آن را در کانال های بالاتر قرار دهد.

وی ادامه داد: با این حال، آینده و سیاست داخلی ما هنوز نامشخص است؛ از آن طرف باید توجه داشته باشیم که گزینه ای مانند ترامپ می تواند تاثیر زیادی بر چشم انداز تورم در ایران داشته باشد، در حال حاضر قیمت دلار این است توانایی افزایش 20 تا 30 درصدی در صورت تزریق ریسک های سیاسی به بازار.

حجم فروش نفت ایران عامل مهمی برای مدیریت بازار ارز است.

مشکات با تاکید بر اینکه باید دید برنده انتخابات کیست و چه سیاست هایی را در پیش خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم تراز تجاری کشور است، سال گذشته تراز تجاری ایران بدون نفت منفی بود اما با احتساب نفت این درآمدهای نفتی در مدیریت قیمت دلار بسیار موثر بوده است، اما به نظر می رسد که نیم دلار نیز کمی افزایش یابد.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: سوال دیگر این است که آیا فرد منتخب در ایران می تواند به همین منوال تعامل با چین را ادامه دهد و نفت بفروشد. اگر این روند ادامه پیدا کند، دولت همچنان می تواند نرخ دلار را مانند سال گذشته مدیریت کند. اما اگر نتوانند بفروشند، قیمت دلار به نصف افزایش می یابد و قیمت بازار آزاد نیز افزایش می یابد.

قیمت نیم دلار پتانسیل رشد تا سطح 50 هزار تومان را دارد

مشکات گفت: قیمت دلار نیما همیشه کمتر از قیمت دلار بازار آزاد بوده است، در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن قیمت دلار در بازار آزاد به کریدور ششم، قیمت دلار نیما باید داشته باشد. در سطح 47 هزار تومان تا 50 هزار تومان بوده است، اما در حال حاضر 42 هزار تومان است. آینده.”

پیش بینی قیمت دلار

این تحلیلگر اقتصادی در راستای پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال اظهار کرد: تا پایان سال نمی توان در مورد قیمت دلار اظهار نظر کرد و باید منتظر نتایج ایران باشیم. و انتخابات آمریکا طبیعتاً نتیجه انتخابات آمریکا مهمتر از نتیجه انتخابات ایران خواهد بود زیرا فردی که در آنجا به قدرت می رسد ممکن است فشار حملات تروریستی را افزایش دهد که منجر به کاهش خریدهای چینی شود نفت ایران

مشکات افزود: رئیس جمهور جدید آمریکا نیز می تواند با فشار کمتری تحریم هایی را اعمال کند که خرید نفت از ایران توسط چین افزایش پیدا می کند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما