اخبار روز

تاکسیدرمی اخلاقی چیست؟ – اخبار آنلاین

به گزارش بازتاب آنلاین،یکی یکی از دلایل و انگیزه های اصلی شکارچیان برای کشتن حیوانات وحشی، کندن تمام یا قسمتی از بدن حیوان و استفاده از آن به عنوان تزئین است. وقتی حیوانی برای گوشتش شکار می شود پس از استفاده از بین می رود و شکارچیانی که شکار را هنر و شرافت خود می دانند راهی برای ثبت جرم خود ندارند اما تاکسیدرمی روشی است که خاطره آن شکار را برای همیشه زنده نگه می دارد. استفاده از حیوان عروسکی به عنوان تزئین یکی یکی از دلایل اصلی شکار در هر نقطه از جهان است. تقریباً تمام حیواناتی که گوشت آنها ارزش خوراکی ندارد برای تاکسیدرمی کشته می شوند، از گربه های بزرگ گرفته تا پرندگان و خزندگان و ماهی ها.

«شرق» در خبری نوشت: شکار غنائم، یعنی شکاری که در آن شکار برای کسب افتخار و ثواب، حیوان را می کشد. یکی این یکی از دلایل و توجیهات کشتار حیوانات است. در این شکار حیواناتی که عمر طولانی دارند، شاخ یا عاج بزرگ دارند و به طور کلی نسبت به سایر گونه های جانوری دارای ویژگی خاصی هستند قربانی می شوند و تمام یا قسمتی از بدن حیوان پس از تشریح به عنوان سند افتخار شکارچی باقی می ماند. متأسفانه با وجود توجیهات نادرست شکارچیان، این شکار صورت گرفت یکی یکی از دلایل اصلی آسیب شدید به جمعیت برخی از گونه های مهم بود.

در ماده سوم اعلامیه جهانی حقوق حیوانات، که در سال 1978 به ابتکار یونسکو منتشر شد، آمده است: « حیوانات نباید مورد بدرفتاری و اعمال ظالمانه قرار گیرند، اگر لازم است حیوانی را بکشید، این عمل باید انجام شود فوری، بدون درد و بدون درک حیوان. با جسد حیوان باید با وقار رفتار کرد.

از این نظر، تاکسیدرمی ممکن است با توصیه های این اعلامیه مغایرت داشته باشد. همانطور که در شرایط عادی هیچکس دوست ندارد اجساد مومیایی شده عزیزان خود را به عنوان تزئین در خانه نگه دارد، استفاده از تاکسیدرمی نیز توجیه ندارد. همچنین تاکسیدرمی یکی این نوعی تجاری سازی حیوانات است.

در اینجا جسد حیوان تبدیل به یک کالا می شود. محصولی که برخلاف حیوان زنده نگهداری و حمل و نقل آن راحت تر است و می توان آن را برای مدت طولانی تری نگهداری کرد. تاکسیدرمی وسیله ای برای تجاری سازی حیوانات شکار شده است. تاکسیدرمی همیشه یکی یکی از مظنونان اصلی همکاری با شکارچیان و قاچاقچیان حیات وحش در سراسر جهان است. گسترش شبکه های اجتماعی و سایت های فروش آنلاین باعث رونق کار این افراد شده است.

می توان گفت تاکسیدرمی جنبه آموزشی دارد و حفظ جسد حیوان می تواند برای بسیاری از افراد آموزشی باشد. پاسخ باید این باشد که شاید در گذشته این توجیه قابل قبول بوده است، اما در دنیای امروز که انواع شبیه سازها، نرم افزارها و ویدئوها وجود دارد، دیگر نگهداری از لاشه حیوانات قابل توجیه نیست. بنیاد مردمی برای رفتار اخلاقی با حیوانات (PETA) تاکسیدرمی را “آزاردهنده ترین دکوراسیون” نامیده و می گوید شکار حیوانات تاکسیدرمی شده عامل اصلی تخریب گونه ها و اکوسیستم ها است.

اخیراً در برخی نوشته ها از تاکسیدرمی اخلاقی صحبت شده است و بر این اساس حیواناتی که جسد آنها پیدا شده یا به دلایلی مرده اند در حال آماده سازی هستند. طرفداران تاکسیدرمی اخلاقی معتقدند که این امر موجه است زیرا آنها هیچ نقشی در مرگ حیوان نداشته اند. از منظر حقوق حیوانات می توان گفت که تجاری سازی حیوانات، ترویج قاچاق حیوانات و بی توجهی به اجساد حیوانات با این روش ادامه دارد.

در عین حال این موضوع می تواند زمینه ساز سوء استفاده و استفاده از حیوانات شکار شده نیز باشد. استفاده از بدن حیوانات تحت عنوان هنرهای زیبا برای خلق آثار به اصطلاح هنری گاهی با تاکسیدرمی همراه است. این عمل نه تنها غیراخلاقی است، بلکه به طور کلی منجر به خلق صحنه های ناراحت کننده و ناخوشایندی می شود و با واکنش مخاطب همراه است.

47217.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا