اخبار روز

از تب زرد چه می دانید؟

یک متخصص می گوید: اگر به کشورهای گرمسیری مانند آمریکای جنوبی یا آفریقا سفر می کنید، مهم است که قبل از سفر از خود در برابر تب زرد محافظت کنید.

به گزارش ایسنا، تب زرد به گفته دکتر. جیل ودرهد، متخصص در هیوستون آمریکا، یک بیماری ویروسی بومی مناطق گرمسیری است که از طریق نیش پشه های آلوده به انسان سرایت می کند.

اکثر افرادی که توسط پشه گزیده و آلوده می شوند ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. با این حال، برخی دیگر علائم را ظرف یک هفته پس از گزش تجربه می کنند.

ودرهد گفت: این علائم شامل تب، لرز، سردرد، کمردرد و دردهای عضلانی است.

وی افزود: در برخی افراد عفونت ناشی از این ویروس می تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود. از هر هفت بیمار یک نفر به تب زرد شدید مبتلا می شود که با تب شدید یا یرقان همراه است و با التهاب کبد یا شوک هموراژیک همراه است که می تواند باعث خونریزی شود.

هیچ داروی ضد ویروسی شناخته شده ای در برابر این بیماری موثر نیست. بهترین کار چیزی است که متخصصان مراقبت های بهداشتی آن را “مراقبت حمایتی” می نامند.

با این حال، دو راه مهم برای جلوگیری از تب زرد قبل از شیوع آن وجود دارد: واکسیناسیون و اجتناب از نیش پشه.

ودرهد گفت: واکسن تب زرد موجود است و تزریق آن برای همه افراد 9 ماهه به بالا که به مناطق بومی این بیماری سفر می کنند، به استثنای برخی موارد توصیه می شود. علاوه بر این، برخی از کشورها ممکن است نیاز به واکسیناسیون قبل از ورود داشته باشند. اگر در یک منطقه بومی تب زرد بوده اید، ممکن است محدودیت هایی برای سفر به آن کشور وجود داشته باشد.

با این حال، در منطقه ای که پشه های حامل ویروس تب زرد وجود دارند، چند اقدام ساده می تواند به جلوگیری از نیش کمک کند. این اقدامات عموماً شامل پوشیدن پیراهن های آستین بلند و شلوارهای بلند است.

ودرهد گفت: اگر متوجه شدید که تب زرد دارید، مقدار زیادی آب بنوشید و برای تسکین علائم تب خود را کنترل کنید.

به گفته نشریه تخصصی “Medical Express”، پاراستامول داروی انتخابی خواهد بود. از مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که می توانند بر پلاکت های شما تأثیر بگذارند، خودداری کنید. همچنین در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و علائم خود را گزارش دهید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا