اخبار روز

سهم ناچیز ایران در اقتصاد عراق/ اروپا چگونه گوی سبقت را از ایران گرفت؟

رسول سلیمی: «محمد السودانی» نخست وزیر عراق در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: پروژه جاده توسعه با توجه به معادلات فعلی بازار و جریان های تجاری بین المللی به معنای ارتباط بین شرق و غرب اروپا از طریق است. وی تاکید کرد: مسیر توسعه اساساً احیای این نقش تاریخی است و اتصال بندر فاو با مرز ترکیه به معنای اتصال شرق و اروپا با توجه به معادلات فعلی بازار و حرکت بین المللی است. تجارت.” عراق و ترکیه.

“جاده توسعه” شامل یک جاده به طول 1190 کیلومتر برای کامیون ها و یک خط راه آهن دوگانه برای قطارهای مسافری و باری است. این جاده از بندر فاو شروع می شود، از 10 استان می گذرد و قبل از اتصال به شاهراه و شبکه راه آهن ترکیه به «فیش خابور» در مرز عراق و ترکیه ختم می شود.

السودانی ادامه داد: «جاده توسعه فرصتی را برای ساخت شهرهای صنعتی در دو طرف فراهم می کند و تجارت عبوری از آن را تکمیل می کند. در اواخر امسال اولین اسکله ها را در بندر فاو افتتاح خواهیم کرد و حمل کالا از جاده توسعه به شکل اصلی خواهد بود.

این تنها بخشی از استراتژی عراق برای گسترش ظرفیت تجاری خود با اروپا است. عراق قرارداد بزرگ دیگری با شرکت فرانسوی توتال منعقد کرده است و 27 میلیارد دلار در سرمایه گذاری خارجی برای توسعه منابع طبیعی و تامین برق سرمایه گذاری کرده است. عراق مدت هاست که خواهان سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتری بوده است.

از سوی دیگر عراق با هدف توسعه فناوری های تولید نفت توانست روابط خود را با چین گسترش دهد. چین نقش اصلی را در چشم انداز نفت عراق ایفا می کند و بیش از نیمی از تولید نفت این کشور از میادین تحت مدیریت شرکت های چینی تامین می شود.

شرکت‌های با نفوذ انرژی چین، از جمله شرکت ملی نفت چین (CNPC)، سال‌ها در عراق مستقر بوده‌اند که نشان‌دهنده انحراف چشمگیر از شرکت‌های نفتی بین‌المللی در این کشور است. شرکت های چینی مشارکت عملیاتی خود را در عراق عمیق تر کرده اند، در حالی که شرکت های نفتی بین المللی غربی حضور خود را تثبیت یا کاهش داده اند.

CNPC حدود 30 درصد از صادرات نفت عراق را به خود اختصاص می دهد و موقعیت خود را به عنوان سومین تامین کننده بزرگ این کشور تقویت می کند و خرید نفت از عراق را تقریباً 50 درصد در سال 2022 افزایش می دهد. با این حال، علیرغم ابتکار چین برای بهره مندی از سرمایه گذاری های غربی در عراق، عراق تنوع بخشیدن به شرکای انرژی خود را در اولویت قرار داده است.

همکاری عراق با توتال به عنوان یک شرکت غربی برای چین مفید است زیرا این شرکت قبلا در عراق همکاری داشته است. همکاری عربستان سعودی با دو ابرقدرت شرق و غرب نیز باعث شده است که عراق به طور همزمان با اروپا و چین تحت سیاست شورای همکاری خلیج فارس همکاری کند.

از سوی دیگر، از سال 2003، نخست وزیران عراق به دلیل نزدیکی جغرافیایی، ثروت اقتصادی و درک مشترک از هویت عربی، به دنبال توسعه روابط نزدیکتر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده اند. با این حال، تنها در زمان حیدر العبادی بود که عراق توانست روابط خود را با کشورهای شورای امنیت در خلیج فارس بهبود بخشد، زمانی که روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی در سال 2015 برقرار شد. در سال 2018، وضعیت قطر به ویژه در طول بحران خلیج فارس بهبود یافت و در سال 2022، عراق نیز پرداخت غرامت به کویت را برای حمله سال 1990 تکمیل کرد.

سهم ناچیز ایران در اقتصاد عراق/ اروپا چگونه گوی سبقت را از ایران گرفت؟

این در حالی است که نزدیکی عراق به ایران نتوانسته است سیاستمداران عراقی را در مورد امکان برقراری روابط تجاری با ایران در بحبوحه تحریم های آمریکا علیه ایران متقاعد کند.

تحقیقات نشان می دهد که صادرات ایران در سال 1380 حدود 145 میلیون دلار بوده که در سال 1384 با اولین جهش به یک میلیارد و 224 میلیون دلار و در سال های بعد با افزایش مشابه به 2 میلیارد و 762 میلیون دلار رسیده است. دومین جهش صادرات ایران به عراق به سال 2008 برمی گردد و صادراتی به ارزش چهار میلیارد و 560 میلیون دلار به ثبت رساند.

سومین افزایش صادرات به عراق با حفظ مسیر رشد در سال 1391 اتفاق افتاد که صادرات کشورمان در آن سال به 6 میلیارد و 337 میلیون دلار رسید و آخرین افزایش در سال 1397 با 8 میلیارد و 990 میلیون دلار بود که همچنان در این حوزه وجود دارد. صادرات غیرنفتی در حال انجام است.

بنابراین حتی در دولت سیزدهم که سیاست همسایگی را در استراتژی سیاست خارجی خود در اولویت قرار داده بود، ارتباط اقتصاد ایران و عراق به صادرات گاز و برق محدود شد.

از سوی دیگر، صادرات ترکیه به عراق در هفت ماهه نخست سال 2022 حدود 2 میلیارد و 773 میلیون دلار بیشتر از صادرات کشورمان به عراق بوده است. تحلیل آمار تجارت ایران و ترکیه با عراق نشان می دهد که در سال جاری ترکیه در بازار این کشور از ایران پیشی گرفته است، به طوری که در هفت ماهه سال 2022، صادرات ترکیه به عراق به 7 میلیارد و 355 میلیون دلار در این مدت رسیده است. صادرات کشورمان به عراق حدود 4 میلیارد و 582 میلیون دلار بوده است.

به عبارت دیگر صادرات ترکیه به عراق در هفت ماهه نخست سال 2022 حدود 2 میلیارد و 773 میلیون دلار بیشتر از صادرات کشورمان به عراق بوده است. لازم به ذکر است که صادرات ایران به عراق در سال های اخیر نزدیک به صادرات ترکیه به این کشور بوده است اما در سال جاری ترک ها از کشور ما پیشی گرفته اند.

همچنین صادرات ایران به عراق در پنج ماهه نخست امسال به 3 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 6 میلیون دلار کاهش داشت. کاهش صادرات ایران به این کشور همسایه در حالی رخ می دهد که حجم تجارت ترکیه و عراق از مرز 20 میلیارد دلار گذشته است.
مقایسه صادرات ایران به عراق و حضور رقیبی مانند ترکیه نشان می دهد که ایران جایگاه خود را در این مثلث تجاری ایران و عراق به ترکیه داده است. بر اساس آمار، صادرات ایران به عراق در اواخر دهه 1990 به بیش از 9 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده 10 میلیارد دلار تاخیر در صادرات ایران در مقایسه با 20 میلیارد دلاری است که مبادلات تجاری ترکیه در سال 2020 به عراق صادر کردند، به عراق نشان می دهد.

عراق سالانه حدود 4 میلیارد دلار برای واردات گاز و برق از ایران هزینه می کند اما در پرداخت این واردات با مشکل مواجه است. با توجه به تحریم‌های آمریکا که تنها به ایران اجازه دسترسی به منابع مالی کالاهای غیر تحریمی مانند غذا و دارو را می‌دهد، این کشور بدهی‌های قابل توجهی به ایران دارد و در آینده گاز ایران را از طریق تسویه نفت خام معامله خواهد کرد تا بدهی برق را نیز پوشش دهد. .

سهم ناچیز ایران در اقتصاد عراق/ اروپا چگونه گوی سبقت را از ایران گرفت؟

در همین حال، ناظران سیاسی بر این باورند که توافق مشترک اخیر با کشورهای خلیج فارس و فرانسه نشان دهنده عقب نشینی مسالمت آمیز و محترمانه از وابستگی تاریخی عراق به ایران برای تامین انرژی و نفوذ فزاینده چین بر میادین نفتی این کشور است. در حالی که عراق وارد یک دوره گذار در سیاست تجاری خود می شود، فشار برای پایان دادن به وابستگی به انرژی ایران و گسترش روابط اقتصادی با اروپا به این کشور این امکان را می دهد که نقش خود را به عنوان یک واسطه سیاسی در منطقه حفظ کند.

همچنین مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران نیز معتقد است: «باید روی سرمایه‌گذاری یا تولید مشترک در عراق تمرکز کنیم، زیرا بسته به برنامه‌های کشور برای حرکت به سمت خودکفایی، ممکن است برخی از ایرانیان صادرات داشته باشند. کالاها به عراق با ممنوعیت واردات تهدید می شود.

سیاستی که به نظر می‌رسد تعادل بین سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و امنیتی را برهم زده است، زیرا تهران بر ابعاد حمایت نظامی و ایدئولوژیک از عراق پس از سقوط صدام حسین تمرکز می‌کند و فرصت‌هایی برای تقویت از طریق تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایران و عراق، تجارت آنها را محدود می‌کند. ارتباط با صادرات انرژی داشت و هیچ برنامه راهبردی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در عراق نداشت. تجارت کنونی ایران و عراق نیز تابع رویکردهای سنتی و تاریخی دو کشور است.

در عین حال، دولت سیزدهم به جز سیاست ترخیص کالا از گمرک، راه حل موثر دیگری برای رفع موانع تجاری با عراق پیدا نکرده است. همزمان، دولت آمریکا 14 بانک عراقی را به دلیل تلاش برای ارسال منابع ارزی آمریکا به ایران و دیگر کشورهای تحریم شده در خاورمیانه، از انجام معاملات دلاری منع کرد.

تحلیلگران روابط بین الملل می گویند ایران باید در سال های پس از سقوط صدام برای بهبود زیرساخت پایانه های صادراتی ریلی و جاده ای عراق تلاش بیشتری می کرد و باید نقش بزرگ تری در معاملات تجاری بین آنها ایفا می کرد اما ترکیه به دلایل مختلف توانست از فرصت های همکاری با عراق بیش از ایران در شرایط کنونی استفاده کرده و به پل ارتباطی عراق و اروپا تبدیل شود. مشکلی که با وجود تحریم های آمریکا علیه ایران باعث شد تا بانک های عراقی تحت نظارت شدید قرار گیرند تا از همکاری رسمی با ایران خودداری کنند.

311312

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا