اخبار روز سینما جهان

شاهکار کلینت ایستوود مدیون چه کسی است؟

موفقیت بزرگ وسترن کلینت ایستوود، Unforgiven، مدیون شاهکار سینمایی مارتین اسکورسیزی در فیلم راننده تاکسی است.

به گزارش ایسنا، کلینت ایستوود، فیلمبردار اسطوره ای هالیوود با ساخت فیلم «نابخشوده» مرزهای سینمای غرب را جابجا کرد و این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در نهایت در شصت و پنجمین دوره جوایز اسکار چهار جایزه از 9 نامزدی را از آن خود کرد. تبدیل شد.

اما شاهکار نوآر مارتین اسکورسیزی چگونه الهام بخش وسترن اکشن کلینت ایستوود برنده اسکار شد؟

«دیوید پیپلز» فیلمنامه نویس «نابخشوده» در گفتگویی جدید به مناسبت سی امین سالگرد ساخت این وسترن از الهام بزرگ خود از فیلم «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی برای نگارش فیلمنامه این فیلم رونمایی کرد. نابخشوده».

«راننده تاکسی» فیلمی نئو نوآر ساخته مارتین اسکورسیزی است یکی یکی از برجسته ترین منابع الهام «دیوید پیپلز» تحت تأثیر شخصیت «قدرتمند» و «تأثیرگذار» تراویس بیکل با بازی رابرت دنیرو در این فیلم بود.

«دیوید پیپلز» در این باره می گوید: «در دهه 70 سعی می کردم چند فیلمنامه بنویسم و ​​متوجه شدم نحوه مردن مردم در فیلم ها واقعا باورکردنی به نظر نمی رسد. تا اینکه فیلم راننده تاکسی را تماشا کردم که فیلم سرگرم کننده ای بود. و البته نقطه قوت آن در شخصیت تراویس بیکل با بازی دنیرو بود که بسیار قدرتمند و متحرک بود.

پیپلز که فیلمنامه آثار معروفی چون «بلید رانر» و «12 میمون» را نیز نوشته بود، در ابتدا تصمیم گرفت یک فیلمنامه کمدی بنویسد، اما نمایش فیلم «راننده تاکسی» اسکورسیزی سرانجام الهام بخش او برای نوشتن آن شد. یکی این فیلم به یکی از حماسی ترین فیلم های وسترن تبدیل شد.

«کلینت ایستوود» دو دهه را صرف ساخت وسترن «نابخشوده» کرد و در نهایت می توان این فیلم را حاصل کار ایستوود در ژانر وسترن دانست که به معنای اوج و پایان سفر او در این ژانر است.

پس زمینه فیلم «نابخشوده» مستلزم آن بود که شخصیت تاریک و فاسد ویلیام مانی تحت تأثیر وحشیانه زندگی قرار گیرد، بنابراین ایستوود تصمیم گرفت برای ایفای نقش یاغی بدنام پیرتر به نظر برسد. در نتیجه، او روی این کلاسیک 1992 با چنان دقت پر زحمتی کار کرد که ساخت آن بیش از بیست سال طول کشید.

Unforgiven در اولین نمایش خود نه تنها با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد، بلکه در مقابل بودجه 14.4 میلیون دلاری، سود خارق العاده ای بالغ بر 159 میلیون دلار در باکس آفیس جهانی به ثبت رساند.

این فیلم در نهایت برنده جایزه بهترین فیلم، تولید و تدوین شد و «گان هکمن» نیز برای این فیلم اسکار بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد. فیلمنامه این فیلم توسط «دیوید پیپلز» نیز نامزد اسکار شد. اما فیلم «راننده تاکسی» اسکورسیزی که کار خود را با کسب نخل طلای جشنواره کن آغاز کرد، در اسکار نادیده گرفته شد و اعضای آکادمی آن را شایسته دریافت جایزه ندانستند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا