اخبار روز

جام ملت های اروپا کجا و چگونه برگزار می شود؟

هفدهمین دوره مسابقات جام ملت های اروپا این مسابقات در آلمان برگزار می شود و 24 تیم در این مسابقات در 6 گروه چهار تیمی به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

چیزی را گزارش کنید عصر ایران به گزارش یورو نیوز؛ اگرچه آلمان غربی در سال 1988 میزبان این بازی ها بود، اما این اولین بار است که کشوری به نام آلمان میزبان بزرگترین تورنمنت ملی فوتبال در قاره سبز است.

البته آلیانز آرنا در دوره قبلی قهرمانی اروپا در سال 2021 نیز مانند چند ورزشگاه اروپایی دیگر میزبان چندین بازی مرحله مقدماتی و حذفی بود، اما این بار تمام بازی ها در یک کشور متمرکز خواهد شد.

در این مقاله می خواهیم به تمام سوالات شما در مورد این رقابت جذاب فوتبال پاسخ دهیم.

توپ رسمی مسابقات، “عشق فوتبال” توسط یوفا و آدیداس در 15 نوامبر 2023 راه اندازی شد.

بازی ها کی شروع میشه؟

یورو 2024 یا جام ملت های اروپا از جمعه 14/24. ژوئن خرداد شروع می شود و یک ماه بعد، در 14 جولای به پایان می رسد.

مرحله مقدماتی 12 روز به طول می انجامد و پس از آن بازی های مرحله حذفی آغاز می شود. دیدار افتتاحیه این جام، دیدار آلمان و اسکاتلند خواهد بود که در ورزشگاه آلیانز مونیخ، ورزشگاه اختصاصی اف سی بایرن مونیخ برگزار می شود.

گروه بندی رقابتی

در این دوره 24 تیم به مصاف یکدیگر خواهند رفت که آلمان به عنوان میزبان صدرنشین گروه اول است. با این حال، گروه بندی کلی بازی ها به شرح زیر است:

گروه A: آلمان، اسکاتلند، مجارستان و سوئیس

گروه B: اسپانیا، کرواسی، ایتالیا و آلبانی

گروه C: انگلستان، اسلوونی، دانمارک و صربستان

گروه D: فرانسه، لهستان، هلند و اتریش

گروه E: بلژیک، اوکراین، رومانی و اسلواکی

گروه F: پرتغال، ترکیه، گرجستان و جمهوری چک

کارشناسان فوتبال از گروه B به عنوان گروه دوم این رقابت ها یاد می کنند که در آن اسپانیا قهرمان دو دوره این رقابت ها، ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی و کرواسی سومین تیم جهان در جام جهانی قطر به همراه دارند. با آلبانی بدبخت برای صعود به دور بعد به مصاف یکدیگر خواهیم رفت.

رقابت فرانسه با هلند و لهستان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی نیز می تواند در گروه چهارم جذاب باشد. انگلیس طبق معمول در مرحله گروهی خوش شانس بود و حریفان چندان سختی ندارد.

همچنین گروه فینال یا F که بازیکنی از لیگ برتر ایران در آن حضور خواهد داشت، مورد توجه علاقمندان فوتبال ایران خواهد بود. گئورگی گلسیانی مدافع تیم فوتبال پرسپولیس در کنار کشورش گرجستان کار سختی را پیش رو خواهد داشت تا پرتغال، ترکیه و جمهوری چک را پشت سر بگذارد.

محل برگزاری مسابقات یورو 2024
محل برگزاری یورو 2024

محل برگزاری یورو 2024

جام ملت های اروپا در ده شهر برگزار می شود که 9 شهر آن ورزشگاه های میزبان جام جهانی 2006 هستند و ورزشگاه دیگری به نام دوسلدورف آرنا نیز به این تعداد اضافه شده است.

شهرها و ورزشگاه های میزبان به شرح زیر است:

برلین- ورزشگاه المپیک برلین با ظرفیت 71000 تماشاگر

سال- ورزشگاه کلن با ظرفیت 43000 نفر

دورتموند- ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک با ظرفیت 62000 نفر

دوسلدورف- ورزشگاه دوسلدورف آرنا با ظرفیت 47000 نفر

گلزن کارشان ورزشگاه آرنا شالکه با ظرفیت 50000 نفر

هامبورگ- Volksparkstadion با ظرفیت 49000 نفر

لایپزیگ – ورزشگاه لایپزیگ با ظرفیت 40000 نفر

مونیخ- آلیانز آرنا با ظرفیت 66000 نفر

اشتوتگارت– ورزشگاه اشتوتگارت آرنا با ظرفیت 51000 نفر

نامزدهای قهرمانی

احتمالا باید فرانسه را مدعی اصلی قهرمانی این مسابقات دانست. تیمی که از ستاره ای به نام کیلیان امباپه سود می برد و در دو جام جهانی اخیر یک قهرمانی و مقام دوم را کسب کرده است و با همین مربی یعنی دیدیه دشان بازی می کند که هم قهرمان اروپا و هم جام جهانی به عنوان بازیکن شده است. می رود اگر دشان بتواند تیمش را در این بازی ها به قهرمانی برساند، اولین فردی در تاریخ خواهد بود که به عنوان بازیکن و مربی قهرمان جام ملت های اروپا و جام جهانی شده است.

تاکنون تنها برتی فاگز آلمانی توانسته هم به عنوان مربی و هم به عنوان بازیکن قهرمان جام ملت های اروپا شود. اما در این زمان دشان این شانس را دارد که با حمله به این رکورد فوگ نام خود را در تاریخ فوتبال جاودانه تر کند.

نماد رسمی یورو 2024 به نام آلبرت که در بازی دوستانه بین المللی آلمان و کلمبیا در گلزنکرخن رونمایی شد.نماد مسابقات

فینال یورو 2020؛ تیم لازوردی ایتالیا با غلبه بر انگلیس قهرمان اروپا شد

علاوه بر این، آلمان میزبان مانند همیشه یکی از مدعیان خواهد بود. علاوه بر این، نباید به راحتی از اسپانیا با بازیکنان نسل جدیدش تحت سرمربیگری دلافونه گذشت. انگلیس که هنوز موفق به کسب عنوان قهرمانی در این بازی ها نشده است یکی یک مدعی دیگر خواهد بود.

علاوه بر این باید نام ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی را هم اضافه کرد که تنها سه بازیکن کلیدی آن یعنی دوناروما، کیزا و جورجینیو از تیم رویایی 4 سال پیش حضور دارند.

غیبت های بزرگ

هواداران فوتبال احتمالاً در این مدت دلتنگ تیم هایی مانند سوئد و نروژ خواهند شد. سوئدی ها که در سال های اخیر همواره در مسابقات اروپایی و جهانی حضور داشتند، این بار نتوانستند به فینال مسابقات قهرمانی اروپا 2024 راه یابند.

نروژ به دلیل بهره مندی از ستاره خود ارلیک هالند در این مسابقات شرکت نخواهد کرد

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا