اخبار روز

علائم کمبود این ویتامین در پاهای شما!

کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به خستگی، افسردگی و حتی درد در زبان شود. ویتامین B12 یک ویتامین حیاتی برای بدن است زیرا چندین عملکرد حیاتی از جمله حفظ سلامت خون و سلول های عصبی را انجام می دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از هلث، تحقیقات منتشر شده در مجله کانادایی Family Physician نشان داد که ضایعات پوستی روی پاها از علائم بالینی کمبود ویتامین B12 است. ضایعه پوستی هر قسمتی از پوست است که از نظر رنگ، شکل، اندازه و بافت با ناحیه اطراف متفاوت است.

ضایعات پوستی بدون دلیل و سرسخت نشانه کمبود ویتامین B12 است. سایر علائم رایج کمبود ویتامین B12 عبارتند از:

رنگ زرد کم رنگ پوست؛

زبان زخم و قرمز (گلوسیت)؛

زخمهای دهان؛

سوزن سوزن شدن و سوزن سوزن شدن (پارستزی)؛

راه رفتن و حرکت خود را تغییر دهید.

اختلال بینایی؛

تحریک پذیری؛

افسردگی؛

تغییر در تفکر، احساس و رفتار

کاهش توانایی های ذهنی مانند حافظه، درک و قضاوت (زوال عقل).

سرویس بهداشت ملی بریتانیا توصیه می کند که در صورت مشاهده علائم کمبود ویتامین B12 حتماً باید با پزشک عمومی خود مشورت کنید. این شرایط اغلب بر اساس علائم و نتایج آزمایش خون شما قابل تشخیص است.

علت کمبود B12 چیست؟

کم خونی پرنیشیوز شایع ترین علت کمبود ویتامین B12 است. این بیماری خودایمنی باعث می شود که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های معده شما حمله کند که فاکتور داخلی، پروتئینی که برای جذب ویتامین B12 ضروری است، تولید می کند.

برخی از افراد ممکن است از کمبود ویتامین B12 رنج ببرند، زیرا آنها به اندازه کافی این ویتامین را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند.

رژیم غذایی سرشار از گوشت، ماهی و محصولات لبنی معمولاً ویتامین B12 کافی را تأمین می کند، اما کسانی که این غذاها را به طور منظم مصرف نمی کنند ممکن است دچار کمبود ویتامین شوند.

چگونه کمبود ویتامین B12 را اصلاح کنیم؟

درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 به علت اصلی آن بستگی دارد. اکثر افراد می توانند به طور موثر با تزریق یا مصرف قرص برای جایگزینی ویتامین های از دست رفته درمان شوند. شایان ذکر است که دو نوع تزریق ویتامین B12 وجود دارد که شامل هیدروکسوکوبالامین و سیانوکوبالامین می شود.

سرویس بهداشت ملی بریتانیا اعلام کرد که هیدروکسوکوبالامین معمولاً گزینه پیشنهادی است زیرا ماندگاری بیشتری در بدن دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا