اخبار روز

فولاد سبز؛ گامی ضروری برای حفظ سیاره زمین برای نسل های آینده

صنعت فولاد، یکی این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آلاینده‌های جهان، با استفاده از فناوری‌های جدید و منابع انرژی پاک، در حال انتقال به تولید بدون آلایندگی است. این، به نوبه خود، به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از صنعت خودرو کمک می کند، زیرا فولاد یکی این یکی از مواد کلیدی در ساخت خودرو است.

صنعت فولاد مسئول 7 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای است

در حال حاضر، فرآیند فولادسازی سنتی که از کوره بلند استفاده می‌کند، مسئول حدود هفت درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. این به دلیل سوزاندن زغال سنگ برای استخراج آهن از سنگ آهن است که دی اکسید کربن را به عنوان یک محصول جانبی آزاد می کند.

به گزارش تجارت نیوز، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که انتشار گازهای گلخانه ای صنعت فولاد تا سال 2050 به نصف کاهش یابد تا اهداف اقلیمی مانند محدود کردن گرمایش به بیش از 1.5 درجه سانتیگراد برآورده شود.

مشکل فولاد سنتی

به گفته Techbrew، فرآیند فولادسازی سنتی که از کوره بلند استفاده می کند، عامل اصلی انتشار حدود 3.6 میلیارد تن است. دی کربن دی اکسید در سال. امروزه هشت کارخانه فولاد در آمریکا از این فرآیند استفاده می کنند. این به طور قابل توجهی منجر به تغییرات آب و هوایی می شود.

فولاد سبز چیست؟

فولاد سبز فولادی است که بدون استفاده از سوخت های فسیلی تولید می شود. این امر از طریق روش‌های مختلفی از جمله استفاده از هیدروژن یا برق تجدیدپذیر برای تولید آهن اسفنجی (DRI) و سپس پردازش آن در کوره‌های قوس الکتریکی امکان‌پذیر است.

استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برای پردازش DRI می تواند عملاً انتشار گازهای گلخانه ای را از این فرآیند حذف کند، اما مشکل این است که هیدروژن کم کربن کمبود دارد. امروزه هیچ یک از گیاهان آهن اسفنجی در آمریکا از هیدروژن سبز استفاده نمی کنند.

کیتلین رامیرز، یکی یکی از اعضای ارشد تیم صنعت اندیشکده انرژی پاک RMI که بر روی هیدروژن و فولاد تمرکز دارد، می گوید: «این نوع نیروگاه اکنون با گاز طبیعی کار می کند.

وی در ادامه توضیح می دهد: این فرصت برای این نیروگاه های DRI و این فناوری وجود دارد که در عوض از هیدروژن پاک به عنوان سوخت و احیا کننده در این فرآیند استفاده کنند و بتوانند فولاد سبز را تولید کنند آینده، که امکان تولید فولاد در مقیاس بزرگ با انتشار تقریباً صفر را فراهم می کند.

مزایای فولاد سبز

فولاد سبز می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را تا 95 درصد در مقایسه با فولاد سنتی کاهش دهد. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باعث کاهش آلودگی هوا و مشکلات تنفسی نیز می شود. تولید فولاد سبز به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می کند و راه را برای آینده ای پایدارتر هموار می کند.

چالش ها و موانع تولید فولاد سبز

در حالی که با وجود پیشرفت های صورت گرفته تقاضا برای فولاد سبز در حال افزایش است، چالش هایی نیز وجود دارد.

هزینه: فناوری‌های فولاد سبز هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و ممکن است گران‌تر از روش‌های سنتی باشند.

دسترسی به انرژی: تولید فولاد سبز به مقدار زیادی برق تجدیدپذیر نیاز دارد که در همه جا به طور گسترده در دسترس نیست. به عنوان مثال، سال گذشته تنها 20 درصد از برق در ایالات متحده از منابع انرژی تجدید پذیر تامین می شد.

زیر ساخت: زیرساخت های لازم برای تولید و حمل و نقل فولاد سبز هنوز به طور کامل توسعه نیافته است.

سرمایه گذاری آمریکا در فولاد سبز

در حال حاضر چندین پروژه فولاد سبز در سراسر جهان در حال انجام است. به عنوان مثال، شرکت سوئدی SSAB در حال ساخت کارخانه ای است که از هیدروژن سبز برای تولید DRI استفاده می کند. پیش بینی می شود این کارخانه تا سال 2026 به بهره برداری برسد و سالانه 1.3 میلیون تن فولاد سبز تولید کند.

در ماه مارس، وزارت انرژی اعلام کرد که یک میلیارد دلار سرمایه گذاری برای حمایت از پروژه های فولاد سبز در می سی سی پی و اوهایو، اولین از نوع خود در ایالات متحده است. این پروژه ها شامل یک کارخانه DRI در اوهایو است که از هیدروژن تولید شده با گاز طبیعی استفاده می کند و یک کارخانه در می سی سی پی که از DRI تولید شده با هیدروژن سبز استفاده می کند.

SSAB تنها شریک یک کارخانه آزمایشی در سوئد است یکی این یکی از چندین پروژه فولاد سبز در حال توسعه در اروپا است.

این کارخانه بخشی از ابتکار SSAB، LKAB و Vattenfall به نام Hybrit (فناوری آهن‌سازی پیشرفته با هیدروژن) است و از فرآیندی استفاده می‌کند که با تقسیم آب به مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن آغاز می‌شود. SSAB توضیح می دهد که هیدروژن برای حذف اکسیژن از سنگ آهن استفاده می شود. محصول جانبی این فرآیند آب است که برای تولید هیدروژن دوباره وارد می شود.

فولاد سبز این شرکت سوئدی با سایر مشتریان عمده مانند پورشه و گروه ZF قرارداد دارد و از DRI و برق تجدیدپذیر برای تولید فولاد با انتشار گازهای گلخانه ای 95 درصد کمتر استفاده می کند.

آینده فولاد سبز

علیرغم چالش ها، پتانسیل قابل توجهی برای فولاد سبز وجود دارد که نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای صنعت فولاد ایفا کند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا، فولاد سبز می تواند به جایگزینی مقرون به صرفه و پایدار برای فولاد سنتی تبدیل شود.

این تحولات هیجان انگیز نشان دهنده تعهد فزاینده به پایداری در صنایع فولاد و خودرو است. با همکاری یکدیگر، این صنایع می توانند به کاهش ردپای کربن خود کمک کنند و آینده ای پایدارتر برای همه ایجاد کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا