اخبار روز

آیا توافق عربستان و آمریکا قریب الوقوع است؟

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت دولت جو بایدن به انعقاد قرارداد نظامی با سعودی ها نزدیک است.

به گزارش ایسنا و به نقل از این روزنامه آمریکایی، چند مقام آمریکایی و سعودی اعلام کردند که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منظور پیشبرد این امر به نهایی کردن توافق تقویت روابط نظامی با ریاض نزدیک شده است. کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی.

واشنگتن پست نوشت: «اما موفقیت این تلاش‌های دیپلماتیک به تعهد اسرائیل به کشور فلسطینی خود و فوراً پایان دادن به جنگ در غزه بستگی دارد».

این روزنامه آمریکایی موفقیت طرح دولت آمریکا برای تشویق ریاض به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با توجه به ماه ها بی نتیجه مذاکرات برای آتش بس در غزه و آخرین عملیات رژیم صهیونیستی در روز شنبه در اردوگاه نصیرت برای نجات شهدا به رهبری است. توسط بیش از 270 فلسطینی بعید است.

در این مقاله آمده است: «آمریکا می‌خواهد به رهبران اسرائیل فرصتی بدهد تا به هدف خود یعنی برقراری روابط عادی با عربستان سعودی و پذیرفته‌شدن بیشتر از سوی جهان عرب و اسلام دست یابند، در مقابل، اسرائیل باید یک مسیر معتبر به سوی یک پشتیبانی ارائه دهد.» راه حل دو کشوری با فلسطینی ها این چیزی است که دولت فعلی اسرائیل و اکثر اسرائیلی ها با آن مخالف هستند.»

جو بایدن همانطور که قبل از انتخابش به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده و در طول مبارزات انتخاباتی قول داده بود با ریاض به عنوان یک کشور “رد شده” رفتار کند و کاری را که برای کشتن “جمال” انجام می دهد، انجام دهد، قصد دارد با ریاض یک توافق نظامی منعقد کند. خاشقجی، روزنامه نگار سعودی الاصل واشنگتن پست و از مخالفان ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول.

واشنگتن پست نوشت: بایدن اکنون در آستانه تعهد رسمی برای محافظت از پادشاهی نفت خیز است که به سرکوب مخالفان ادامه می دهد و در عین حال مسیر بلندپروازانه توسعه اقتصادی و اجتماعی را دنبال می کند.

آرون دیوید میلر، مذاکره کننده سابق صلح ایالات متحده و عضو ارشد کنونی اندیشکده کارنگی در واشنگتن، گفت: «چنین معاهده ای اولین معاهده دفاعی دوجانبه است که از زمان بازنگری معاهده ایالات متحده و ژاپن در سال 1960 قدرت قانون دارد. او همچنین اولین بار است که واشنگتن چنین توافقی را با یک کشور دیکتاتوری منعقد می کند.

بر اساس این گزارش، در حالی که این معامله با هدف تقویت امنیت عربستان سعودی صورت می گیرد، خطر تنش در منطقه را افزایش می دهد.

با توجه به الزامات قانون اساسی، قرارداد ذکر شده تحت عنوان “توافقنامه اتحاد استراتژیک” باید با اکثریت دو سوم در سنای ایالات متحده تصویب شود. از سوی دیگر، به نوشته واشنگتن پست، بعید است تعداد زیادی از سناتورها بدون گره زدن به تعهد ریاض به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به تصویب این توافق رای دهند.

واشنگتن پست تصریح کرد: اعراب قبل از این که این کار را انجام دهند، خواهان پایان جنگ در غزه و برداشتن گام های برگشت ناپذیر و غیرقابل برگشت برای ایجاد کشور فلسطین در عرض چند سال هستند در حال پایان دادن به مانع دشواری است که بر سر راه رسیدن به این توافق باید از بین برود.»

بر اساس آن گزارش، مقامات آمریکایی و سعودی اعلام کردند که پیش نویس این معاهده تقریباً از پیمان امنیتی دوجانبه واشنگتن با ژاپن الگوبرداری شده است.

چنین توافقی به آمریکا امکان دسترسی به خاک و حریم هوایی عربستان را می دهد تا از منافع و متحدان منطقه ای خود محافظت کند در ازای تعهد به دفاع از عربستان در صورت حمله.

به گفته منابع به نقل از واشنگتن پست، بر اساس این توافق، ریاض همچنین متعهد می شود که اجازه ندهد چین در خاک خود پایگاه ایجاد کند یا به همکاری امنیتی با عربستان سعودی ادامه دهد.

بر اساس این قرارداد نظامی، عربستان سعودی تنها کشور عربی خواهد بود که چنین قرارداد رسمی را با ایالات متحده امضا می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا