اخبار روز

آیا دایناسورها در ایران زندگی می کردند، کجای ایران بودند؟

مانند سایر کشورها، ایران زمانی محل زندگی دایناسورها بوده است و آثاری از رد پا و استخوان های آنها در ایران یافت شده است، از جمله تروپودهای گوشتخوار به طول چهار متر از 200 تا 70 میلیون سال پیش، زمانی که بیشتر ایران پوشیده از آب بود. .

کدام دایناسورها در ایران زندگی می کردند؟

به گزارش رازبقا، اکتشافات در بیشتر نقاط ایران دایناسورهای متنوعی از جمله تروپودهای گوشتخوار و پر (آلوسورها و دیونیکوسورها)، ساروپودهای گردن دراز و پرنده پاها را نشان می دهد. بیشتر این دایناسورها در یک محوطه باستانی در کرمان کشف شده اند.

تروپودها دایناسورهای گوشتخوار با دودمان بسیار متنوع هستند و پرندگان شکاری متعلق به همین دودمان هستند، آنها دایناسورهای پردار و اجداد پرندگان بودند.

ایران وطن این خط بود. ردپاها و استخوان‌های این جانوران متنوع‌ترین ردپای دایناسورها در ایران است و به صورت رد و فسیل استخوان در دوره‌های تریاس، ژوراسیک و کرتاسه کشف شده است.

کار بر روی پرندگان شکاری و تروپودها با اندازه های مختلف تا حدود 5 متر در ایران کشف شد.

یکی مهمترین آنها شامل چند تکه استخوان کوچک و دندان یک دایناسور گوشتخوار کرمان است، زیرا دوره ایران با اروپا قابل مقایسه است و شکل دندان ممکن است مربوط به آلوسوریدها باشد.

Saeropods دودمان بزرگی از دایناسورها هستند که گردن دراز، چهارپا و گیاهخوار بودند. آثار آنها تنها در سه نقطه ایران یافت شد: البرز، خراسان و اصفهان. این حیوان پس از تروپودها در راس هرم غذایی کشور ژوراسیک ایران قرار گرفت. آنها ساروپودهای کوچکی شبیه به یوروپاسوروس به طول حدود 6 متر بودند، اما طول ساروپودهای بلده به 9 متر می رسید.

استگوسرایدس: این گروه چهارپا و گیاهخوار بودند و در پشت خود استخوان هایی شبیه چاقو داشتند. تنها آثار مربوط به استگوسورهای ایرانی در منطقه (کپه داغ) در استان خراسان شمالی کشف شد.

پرنده‌پایان: این گروه از دایناسورها شباهت زیادی به تروپودها دارند، اما با این تفاوت که آنها گیاهخوار بودند، پرنده‌پایان در ایران به دو نقطه در بلده و خراسان محدود می‌شوند. این ردپاها به خوبی حفظ شده و تنوع طعمه ها و شکارچیان در اکوسیستم ژوراسیک ایران را نشان می دهد.

اورنیتومیموسورها: این گروه بسیار شبیه به تروپودها است، اما گیاهخوار و نسبتاً متحرک تر است. گزارش های باستانی از وجود ردپای این دودمان دایناسور در شمال کرمان وجود دارد، اما هیچ جستجو و یا اطلاعات بیشتری از محل رد پا در دست نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا