اخبار روز

یارانه تشویقی خرداد مقدار تغییر کرده است/جزئیات


اعطا کردن خرداد طبق برنامه قرار است تا پایان هفته جاری پرداخت شود، اما با گذشت سه روز از مهلت معمول، یارانه مضاعف مشمولان کالابرگ و یارانه تشویقی هنوز وصول نشده است، بنابراین شایعه حذف یارانه تشویقی به گوش می رسد. دهان به دهان پخش می شود.

به گزارش مانیبان؛ کمک هزینه تشویقی یا فجرانه از هفدهم بهمن سال گذشته شروع شد و حدود سه ماه به طول انجامید. در این طرح یارانه از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش یافت. به این صورت که اگر بین دهک اول تا سوم باشید یعنی 400 هزار تومان یارانه دریافت کنید، 620 هزار تومان اعتبار خرید کالا و اگر در لیست باشید. دهک چهارم تا هفتم هر ماه 300 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می کنید و یارانه تشویقی شما به 520 هزار تومان می رسد. کمک هزینه فجران شامل همان 11 فقره است که در قالب کاتالوگ الکترونیکی به دریافت کنندگان کمک هزینه اختصاص یافت. از آنجایی که آخرین مهلت یارانه فجران هجدهم است اردیبهشت ماه تمام شد، حالا یارانه بگیران می پرسند این یارانه کی پرداخت می شود؟ کارشناسان وزارت کار پاسخ می دهند که این طرح در حال اجراست اما زمان دقیق اجرای آن مشخص نیست.

یارانه تشویقی چیست؟

یارانه تشویقی یا یارانه فجرانا دهه اول تا هفتم در ابتدای دهه فجر سال قبل فعال شد. شروع این طرح از هفدهم بهمن ماه 1402 و تا هجدهم بود اردیبهشت ماه امسال نیز ادامه یافت. در مرحله اول یارانه تشویقی، شرط 200 هزار تومانی یارانه حذف شد و در مرحله بعد، اعتبار تشویقی از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش یافت.

یارانه تشویقی مربوط به سیاست کاتالوگ الکترونیکی است که شامل یک سبد 11 قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی ها و ویتامین های لازم برای هر فرد است. مبنای قیمت یارانه فجرانا همان سال 1401 است و مابه التفاوت آن از یارانه جدید است. این 11 مورد شامل مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، پاستا، شیر، پنیر، ماست، شکر، تخم مرغ و لوبیا است.

یارانه تشویقی مستقل از یارانه 300 و 400 هزار تومانی است که هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. دولت برای یارانه تشویقی شرط گذاشته است: خانوارهای واجد شرایط می توانند اقلام را در محدوده وزنی و محصولی تعریف شده خریداری کنند و امکان انتقال اعتبار بین گروه های کالایی وجود نداشته باشد. یعنی اگر برای خرید گوشت به فردی اعتبار داده شود نمی تواند از آن برای خرید حبوبات استفاده کند.

یارانه تشویقی اگر از دهک اول تا سوم هستید، یعنی 400 هزار تومان یارانه دریافت کنید، 620 هزار تومان اعتبار برای خرید کالا تعلق می گیرد. اگر در لیست دهک 4 تا 7 هستید که ماهیانه 300 هزار تومان یارانه نقدی به حساب شما واریز می شود، یارانه تشویقی شما به 520 هزار تومان می رسد. علاوه بر این، کد دستوری #1463*500* مقدار باقیمانده اعتبار را نشان می دهد.

یارانه تشویقی چه زمانی پرداخت می شود؟

حدود یک ماه است که از پرداخت یارانه تشویقی خبری نیست. اعتبار صورتحساب الکترونیکی به حساب یارانه بگیران تعلق گرفت اما مبلغ کمک هزینه فجران از آن کسر شد. از آنجایی که یارانه نقدی 25 هر ماه واریز می شود، عده ای منتظرند ببینند یارانه تشویقی هم همراه آن واریز می شود یا خیر. برخی نگرانند که از لیست یارانه های فجران خط خورده اند.

اخباری که از دولت شنیده می شود نشان می دهد که آنها تمایل به ادامه این سیاست دارند. صولت مرتضوی وزیر کار در تازه ترین اظهارات خود در این خصوص گفت که در حال بررسی صورتحساب الکترونیکی پرداخت یارانه تشویقی 220 هزار تومانی هستیم و به زودی نتیجه آن اعلام می شود. این موضوع را قبلا از کارشناسان وزارت کار جویا شده بودیم که اعلام کردند یارانه فجران امسال ادامه دارد اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست. جزئیات این طرح را هم پرسیدیم و گفتند ممکن است با طرح قبلی متفاوت باشد. بهمن ماه در کد است، آن را نداشته باشید.

استعلام یارانه فجران با کد ملی

از آنجایی که هنوز خبر دقیقی در خصوص ادامه پرداخت یارانه فجرانه منتشر نشده است، عده ای بیم آن را دارند که از لیست یارانه بگیران تشویقی خط خورده باشند. با وجود اینکه هیچ سایت و یا تلفنی برای استعلام یارانه فجران ارائه نشده است، اما مخالفان عشریه یا هر موضوع دیگری که مربوط به یارانه است می توانند به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند. همچنین سایت my.gov.ir که پنجره ملی خدمات هوشمند دولت است برای قطع یا حذف یارانه در اختیار یارانه بگیران قرار گرفت.

مشاوره یارانه با کد ملی در این سایت امکان پذیر است. مثلاً اگر فردی به این سایت مراجعه کند و متوجه شود بین دهک اول و هفتم نیست می تواند به سایت دیگری به آدرس hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کند و اعتراض خود را در آنجا ثبت کند. در صورتی که مستمری بخواهد در مورد کمک هزینه معیشت خود با کد ملی مشورت کند، می تواند به این سایت مراجعه کند. پس از ورود به سایت hemaya.tmcls.gov.ir در مرحله بعد باید شماره تلفن و کد ملی سرپرست خانواده را وارد سامانه کرده و سپس بر روی درخواست تایید کلیک کنید. به این ترتیب درخواست تایید عصاره درآمد ارسال خواهد شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا