پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام: حمید فرخ نژاد

تولد: 28 فروردین 1348- آبادان، ایران

تحصیلات: کارگردان تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

حرفه: بازیگر-کارگردان-فیلمنامه نویس

سال فعالیت: 1369 تاکنون

همسر: فروزان جلیلی

تعداد فرزندان: 1

زندگینامه، خاطرات

حمید فرخ نژاد در 28 فروردین وی در سال 1348 در آبادان متولد شد و دارای شش برادر و چهار خواهر ناتنی است. پدرش کاپیتان کشتی بود. دوران کودکی خود را در آبادان گذراند تا اینکه در سال 1359 جنگ ایران و عراق آغاز شد و ابتدا به بندر ماهشهر و سپس به سربندر مهاجرت کرد. وی دیپلم خود را در رشته علوم انسانی با معدل پایین دریافت کرد. در سال ۱۳۶۸ با شرکت در کنکور سراسری موفق به قبولی در رشته کارگردانی تئاتر دانشگاه تهران شد. با ورود به دانشگاه تهران و هنوز دانشجو، تا پایان کار خود را وقف ساخت فیلم کوتاه کرد یکی در میان همکلاسی هایش با خسرو سینایی کارگردان سینما آشنا شد و اولین فعالیت رسمی خود را با این کارگردان آغاز کرد. او در رشته کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد.

او کار خود را در سینما به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. در سال 1369 بازی در این فیلم. در کوچه های عشق خسرو سینایی بازی در سینما را آغاز کرد. در سال 1378 بازی در فیلم. عروس آتش که دومین فیلم کارنامه کاری او بود، درخشید و سرآغاز درخشش او در سینما محسوب می شود. این دومین همکاری او با خسرو سینایی بود. بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از هجدهمین جشنواره فیلم فجر کسب کرد. فیلمنامه این فیلم به نویسندگی حمید فرخ نژاد و خسرو سینایی نیز سیمرغ بیلورین بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. بازی او در این فیلم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کارلووی واری در سال 2000 شد. ارتفاع قطب و رنگ بنفش دو همکاری قابل توجه و موفق او با ابراهیم حاتمی کیا بود. طبل بزرگ زیر پای چپ. در فیلم بعدی او بود که بازی قابل توجه او بار دیگر مورد توجه منتقدان قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر مرد را در جشنواره بین المللی فیلم مسکو در سال 2006 دریافت کرد.

ازدواج

همسر فرخ نژاد، فروزان جلیلی فر، طراح صحنه است. این دو در دانشگاه با هم آشنا شدند و حاصل ازدواجشان یک پسر است. صحنه نگاری جلیلی فر قهوه تلخ این خانواده اکنون در ایالات متحده زندگی می کنند.

تحریم جشنواره فجر

در سال 1397 به دنبال تحریم جشنواره فجر توسط هنرمندان و «تهدید» نماینده مجلس به ممنوعیت هنرمندان معترض، فرخ نژاد اعلام کرد با وجود نداشتن اثری در این دوره از جشنواره، آن را تحریم خواهد کرد. . وی خطاب به نصرالله پژمان فر، نماینده مشهد در شورای اسلامی نوشت: «در همبستگی با مردم عزادار و معترض ایران» و «در حمایت از همکارانش» جشنواره فجر را تحریم کنید. باشد که یاد بگیرید با زبان زور و تهدید با مردم درباره هنر صحبت نکنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما