در حالی که روسیه ممکن است در نهایت (و می ترسد) جت های جنگنده نسل پنجم Su-57 خود را در اوکراین مستقر کند، نیروی هوایی ایالات متحده در راه توسعه یک جنگنده نسل ششم است.

به گزارش روزیاتو، روسیه همچنین اعلام کرده که در حال توسعه یک هواپیمای جنگنده نسل ششم به نام PAK DP یا Mikoyan MiG-41 است (اگرچه در حال حاضر نام رسمی وجود ندارد). با این حال، MiG-41 بحث های زیادی را در اینترنت ایجاد کرده است. برخی ادعا می کنند که این اولین و بهترین جنگنده نسل ششم خواهد بود، در حالی که برخی دیگر آن را چیزی جز پرواز رویایی تبلیغات روسیه نمی دانند.

در مورد MiG-41 چه می دانیم؟

پروژه PAK DP شکل کوتاه اصطلاح “مجتمع هوایی آینده برای رهگیری دوربرد” است. گزارش های رسانه های روسی می گویند که این پروژه ای برای توسعه نسل بعدی رهگیرهای رادارگریز و جنگنده های سنگین است. با این حال، یافتن اطلاعات دقیق و کافی در مورد برنامه PAK-DP روسیه دشوار است.

همچنین گفته می شود که این هواپیما در دسته جنگنده های نسل 5+ و حتی نسل ششم قرار می گیرد. روسیه به یک رهگیر سریع نیاز دارد زیرا این کشور آنقدر بزرگ است که پایگاه های هوایی آن اغلب از مکان های عملیاتی دور هستند.

میگ-41 قرار است جایگزین ناوگان مسن روسیه از رهگیرهای MiG-31 Foxhound شود. توسعه دهندگان این هواپیما ادعا می کنند که MiG-41 به سرعت بین 4 تا 4.5 ماخ خواهد رسید (بیش از 5 ماخ سرعت مافوق صوت است).

MiG-41، جنگنده نسل ششم روسیه با سرعتی نزدیک به مافوق صوت؛  واقعیت یا افسانه؟

قابلیت های ادعایی MiG-41

پارامتر
سرعت 4 تا 4.3 را انجام دهید
سلاح های جنگی از جمله لیزرهای ضد موشک
ارتفاع پرواز فضای نزدیک
اولین پرواز هنوز نامشخص
شرایط توسعه احتمالاً در مرحله توسعه مفهومی است

همچنین لازم به ذکر است که روسیه در حال حاضر درگیر یک جنگ همه جانبه با اوکراین است که روسیه را مجبور کرده است تا اقتصاد خود را بر پایه جنگ بسیج کند.

قابل قبول است که روسیه توسعه سیستم‌های تسلیحاتی مرتبط با جنگ کنونی را بر برنامه‌های آتی بسیار پرهزینه مانند MiG-41 برای جنگیدن در یک جنگ دورتر اولویت می‌دهد. به هر حال، بیش از دو سال از جنگ در اوکراین می گذرد و نیروی هوایی روسیه هنوز نتوانسته است فراتر از خطوط مقدم به برتری هوایی بر اوکراین دست یابد.

MiG-41، جنگنده نسل ششم روسیه با سرعتی نزدیک به مافوق صوت؛  واقعیت یا افسانه؟

ادعاهای عجیب درباره MiG-41

سایت خبری حامی روسیه Bulgarianmilitary.com مقاله ای را در آگوست 2023 منتشر کرد که در آن PAK DP یا MiG-41 را با تحسین فراوان معرفی کرد.

در این مقاله آمده است که این یک هواپیمای تغییر دهنده بازی با قابلیت های واقعی فضایی خواهد بود و اولین پرواز آن برای امسال برنامه ریزی شده است. با این حال، سال 2023 گذشته است و هیچ مدرکی مبنی بر وجود نمونه اولیه از این هواپیما وجود ندارد. این مقاله حتی ادعا کرد که این هواپیما ظرف 2-3 سال وارد خدمت خواهد شد.

اتحاد جماهیر شوروی زمانی بخش هوانوردی نظامی قابل تحسینی داشت. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه بخش اعظمی از صنعت را به ارث برده است و قبل از تهاجم تمام عیار به اوکراین در سال 2022، جت های جنگنده را به ارث برده است. یکی آنها یکی از مهمترین صادرات نظامی این کشور باقی ماندند. روسیه مشتاق است جهان را متقاعد کند که هنوز به اندازه اتحاد جماهیر شوروی قبل از خود کارآمد و توانمند است.

وقتی ایالات متحده و سایر کشورها اعلام می کنند که در حال ساخت یک جت جنگنده نسل ششم هستند، جای تعجب نیست که روسیه ادعا کند که می تواند نسخه خود را زودتر، سریعتر و بهتر بسازد.

روزنامه دولتی تاس در سال 2017 تقریباً در پاسخ به انتقادات از سوخو-57 روسیه گزارش داد که روسیه ممکن است Su-57 را به یک جنگنده نسل ششم ارتقا دهد. Su-57 مدرن ترین هواپیمای روسیه است (که گفته می شود جنگنده نسل پنجم است). با این حال، برخی از ناظران می گویند که شباهت بیشتری با شکارچی نسل 4.5 دارد.

MiG-41، جنگنده نسل ششم روسیه با سرعتی نزدیک به مافوق صوت؛  واقعیت یا افسانه؟

هنوز روی تخته طراحی

در آوریل 2024، نشنال اینترست گزارش داد که واسیلی کاشین، تحلیلگر دفاعی روسی از دانشکده اقتصاد مسکو (HSE) گفت: “بحث ها و مطالعات اولیه در مورد توسعه جانشین MiG-31 وجود دارد – اما در مراحل اولیه است.” .

همانطور که من متوجه شدم، میگ-41 نوعی پروژه آینده نگر است که هنوز در مرحله ایده پردازی است.

MiG-41، جنگنده نسل ششم روسیه با سرعتی نزدیک به مافوق صوت؛  واقعیت یا افسانه؟

برنامه های بعدی جت جنگنده نسل ششم

شاید پیشرفته ترین جت جنگنده نسل ششم در چرخه توسعه، NGAD نیروی هوایی ایالات متحده باشد (برنامه ریزی شده تا سال 2030 وارد خدمت شود). جت جنگنده نسل ششم بعدی می تواند Tempest یا Global Combat Air System (که به طور مشترک توسط بریتانیایی ها، ایتالیایی ها و ژاپنی ها توسعه یافته است) و برنامه F/AXXX نیروی دریایی ایالات متحده باشد.

کشور جت جنگنده نسل ششم سال احتمالی ورود به خدمت
نیروی هوایی ایالات متحده NGAD 2030
بریتانیا، ژاپن، ایتالیا طوفان / برنامه جهانی نبرد هوایی 2035
نیروی دریایی آمریکا برنامه F/A-XX دهه 2030
فرانسه، آلمان، اسپانیا سیستم هوایی جنگی آینده بعد از سال 2040
روسیه PAK DP/MiG-41 2035 تا 2050
چین ناشناخته ناشناخته

چین در حال کار بر روی یک جت جنگنده نسل ششم است، اما اطلاعات کمی در مورد این هواپیما وجود دارد. فرانسوی ها و آلمانی ها نیز در تلاش برای تولید جنگنده نسل ششم هستند، اما اختلافات بین کشورها این برنامه را به تاخیر انداخته است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما