اخبار روز

رکورد دما در سراسر جهان

سرویس نظارت بر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که هر یک از 12 ماه گذشته گرم ترین ماه سال بوده است و در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از “هوای جهنمی” شد. .

به گزارش شفقنا، الجریده نوشت: سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اعلام کرد: میانگین دمای هوای جهانی در سال منتهی به اردیبهشت ماه ماه 1.63 درجه سانتیگراد از میانگین قبل از انقلاب صنعتی فراتر رفت و در نتیجه گرمترین دوره ثبت شده در تاریخ ثبت شد. نام مستعار “داده ها” به سال 1940 برمی گردد.

به گفته این سرویس، میانگین 12 ماه گذشته به این معنی نیست که جهان از آستانه گرمایش جهانی 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رفته است که میانگین دمای چند دهه را اندازه می گیرد. دانشمندان در مورد عواقب تجاوز به عنف هشدار می دهند اگر کاری برای آن انجام نشود.

در گزارشی جداگانه، سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرد که 80 درصد احتمال مشاهده دمای بیش از 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن حداقل در یکی از پنج سال آینده وجود دارد و سال گذشته اعلام کرد که این احتمال بیشتر است. حدود 66 درصد بود.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی درباره این نتایج، نسبت به سرعت حرکت جهان در مسیر اشتباه و دور شدن از ثبات سیستم اقلیمی هشدار داد و در سخنرانی خود به مناسبت وی گفت: در سال 2015، احتمال وقوع این سبقت نزدیک به صفر بود.

گوترش خواستار کاهش 30 درصدی تولید و استفاده از سوخت فسیلی در جهان تا سال 2030 شد و افزود: “ما به راهی برای خروج از بزرگراهی که به جهنم آب و هوایی منتهی می شود نیاز داریم.”

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: در دهه جاری در نبرد 1.5 درجه سانتیگراد یا پیروز خواهیم شد یا شکست خواهیم خورد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا