اخبار روز

خبرهای خوب ویژه برای کارگران/مسکن رایگان دریافت کنید


به گزارش مانیبان؛ طبق قانون اساسی کشورمان، داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت ها موظف به تامین مسکن بر اساس این اصل هستند. در اصل 31 قانون اساسی، دولت موظف است برای تضمین اجرای این اصل، نیازمندان به ویژه کارگران و روستائیان را در اولویت قرار دهد.

به موازات اجرای طرح ملی مسکن، طرح مسکن کارگران و ساخت مسکن در شهرهای صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت. دولت سیزدهم نیز طرح نهضت ملی مسکن را با هدف ساخت یک میلیون واحد مسکونی برای هر نفر کلید زد. سال و ساخت 4 میلیون واحد در پایان دولت.

طبق آمار بیش از 10500 تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که بستر خانه دار شدن افراد جامعه را فراهم کرده است.

پیش از این معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص زمین در اطراف شهرهای صنعتی برای ساخت مسکن کارگران خبر داده بود و گفته بود: با اقدامات انجام شده، زمین اطراف شهرک های صنعتی و مقداری زمین در محدوده شهرها به ساخت مسکن کارگران اختصاص داده شده است. گامی موثر در حل مشکلات عمده جامعه کارگری برداشته شود.

در همین رابطه حامد ویس کرمی معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش از تداوم موضوع مسکن کارگران خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار در تاریخ همکاری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور. و تعاونی های مسکن، موضوع مسکن کارگری جدی گرفته می شود و به همین منظور تفاهم نامه ای با بانک توسعه تعاون برای پرداخت 20 میلیارد ریال منابع و تسهیلات منعقد شد. به تسهیلات در نظر گرفته شده برای نهضت مسکن ملی.

به گفته وی، صندوق های مشارکت مردمی در اقتصاد در حوزه تعاونی ها قرار می گیرد و نمونه بارز آن تعاونی های مسکن است که مردم با سرمایه گذاری و توان مدیریتی خود در این مجموعه ها گرد هم می آیند و با سرمایه کار را به عهده می گیرند. مدیریت و نظارت پروژه

پیش از این محمدرضا چکشیان، معاون وزیر کار از ساخت 60 هزار واحد مسکونی برای کارگران خبر داده بود و گفته بود: مدت ها پیش دستور ایجاد کمپ اسکان کارگران توسط وزیر کار صادر شد که با حضور تشکل‌های زیرمجموعه وزارتخانه و سازمان‌ها و سازمان‌های مختلف کارگری و کارفرمایی، اما ما روی طراحی سناریوهای مختلف تمرکز کردیم و برخی از این سناریوها معطوف به تعاونی‌ها، برخی دیگر به سمت کارفرمایان و برخی دیگر در جهت رفع موانع پیش روی آنها است. کارگران و کارفرمایان.

وی گفته بود: تلاش وزارت کار این است که در ماه های آینده بسته های مشخص و رویکرد جدیدی برای مسکن نیروی کار پیش بینی کند و این رویکردها در ماه های آینده اعلام خواهد شد.

سال گذشته با دستور وزیر کار، مرکز مسکن کار با هدف رفع مشکل تامین مسکن کارگران ایجاد شد و دبیرخانه آن مجبور به بررسی سناریوهای مختلف در خصوص ساخت نیروی کار مسکن شد. در سال گذشته بیش از 293 تعاونی مسکن جهش کارگری در 25 استان کشور وجود داشت. با ظرفیت ساخت بیش از 75 هزار واحد مسکونی تشکیل شد.

در هفته‌های اخیر خط اعتباری 8 میلیارد تومانی برای حمایت از تعاونی‌های کشور و افزایش مشارکت تعاونی‌ها به 25 درصد اختصاص یافت که از این میزان 2 میلیارد تومان برای حمایت از ساخت مسکن کارگران در قالب نظرات از تعاونی های مسکن سراسر کشور درخواست شده است.

در حال حاضر بخش زیادی از درآمد کارگران صرف هزینه های مسکن و اجاره می شود. به همین منظور فعال شدن مجدد تعاونی های مسکن کارگری و واگذاری زمین ارزان قیمت در مسکن کارگران موثر است. به گفته کارشناسان، در تعاونی های مسکن سودآوری قاعده نیست، بلکه تعاونی ها مسکن را با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به متقاضیان می سازند و عرضه می کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا