اخبار روز سینما

شانزدهم خرداد ماه سالگرد اکران فیلم «درباره الی» است، پانزده سال از آن روز می گذرد.

شانزده خرداد 1388 یعنی دقیقا 15 سال پیش در چنین روزی فیلم «درباره الی» در سینماها اکران شد. درست زمانی که جامعه قبل از انتخابات ریاست جمهوری در التهاب فرو رفته بود و همه با تمام وجود برای پیروزی رئیس جمهور منتخب خود در یک هفته مانده به انتخابات تلاش می کردند. «درباره الی» در چنین شرایطی به نمایش درآمد و تا یک ماه بعد تحت تأثیر اتفاقات پس از انتخابات قرار گرفت. با این حال فروش قابل توجهی داشت و حتی یکی این فیلم به یکی از موفق ترین فیلم های سال بعد تبدیل شد. بسیاری از دوستداران سینما همچنان «درباره الی» را بهترین فیلم اصغر فرهادی می دانند.

به گزارش بازتاب آنلاین، 15 سال از اکران فیلم سینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی می گذرد، این فیلم همچنان برای مخاطبان جذابیت زیادی دارد. یکی یکی از مهم ترین آثار سینمای ایران به شمار می رود. به مناسبت پانزدهمین سالگرد این فیلم، عوامل موفقیت آن را مرور می کنیم.

اصغر فرهادی به کارگردانی گلشیفته فراهانی سر صحنه سریال «درباره الی»

فیلمنامه و کارگردانی | اصغر فرهادی با «درباره الی» تردیدها، شبهات و دروغ ها را با التهاب و تعلیق بسیار گسترده تر به تصویر کشید. او در این فیلم از پتانسیل جغرافیای شمال کشور استفاده کرد و تماشاگرانش را از ابتدا تا انتها حبس کرد. فیلم شروعی آرام و شاد داشت و حال و هوای شادی را برای تماشاگران به ارمغان آورد. درست زمانی که مردم احساس کردند همه چیز سر جای خودش است، فرهادی بحران ایجاد کرد و آنها را در شرایط عجیبی قرار داد. بحران پله پله تا پایان فیلم بیشتر شد و در نهایت به سکانس پایانی درخشان رسید. موقعیت جغرافیایی، چیدمان بازیگران، کادربندی و همچنین گریم و طراحی صحنه و لباس به قدری خوب انتخاب شده بود که در کنار هم یک کل منسجم و معنادار را تشکیل می دادند که هیچ کدام را نمی توان به جلو و عقب برد. اضافه یا تفریق مانند قطعات یک پازل.

حدود پانزده سال پیش، در 16 ژوئن، برای اولین بار روی پرده ها رفت.
اصغر فرهادی در فیلم «درباره الی» داستان خود را به شکلی تازه و تازه روایت می کند.

تاریخ | همه چیز با یک سفر دوستانه دوست داشتنی شروع شد. دوستی به نام احمد برگشته بود و حالا به بهانه حضور او قرار بود همه با هم سفر خوشی داشته باشند. در همین حال، سحر یکی در میان آنها که مسئول هماهنگی می‌دانستند، مربی مهدکودک دخترش نیز از الی دعوت کرده بود تا او و احمد ملاقات کنند. از همان ابتدا، الی اصرار داشت که نمی تواند مدت زیادی بماند و سعی می کرد با خانواده اش تماس بگیرد. روز بعد وسط بازی بچه ها، الی ناگهان ناپدید شد و جستجوی او برای همه چالش برانگیز بود. در همین حین نامزد الی به ویلای او رسید و دعوای دوستان اوضاع را بدتر کرد.

حدود پانزده سال پیش، در 16 ژوئن، برای اولین بار روی پرده ها رفت.
«درباره الی» فیلمی پر از شخصیت است که هرکدام نقشی در داستان دارند که رو به جلو است.

شخصیت ها، شخصیت ها | «درباره الی» یک فیلم کامل است که حضور هر یک از شخصیت ها برای پیشبرد داستان بسیار مهم بود. نکته قابل توجه انتخاب صحیح بازیگران برای هر نقش است.

سپیده (گلشیفته فراهانی) : نقش شخصیت اصلی فیلم سپیده را گلشیفته فراهانی بازی کرد. زنی که همه را دور من جمع کرد تا الی را به دوستش احمد که تازه از هم جدا شده بود معرفی کند. قبل از ناپدید شدن الی، سپیده را دختری شاد، با انگیزه و مدبر می شناختیم، اما بعد از بحران همه چیز تغییر کرد. او کم کم از دختری شاد و بشاش به فردی مستاصل و درمانده تبدیل شد و علاوه بر نگرانی های خود باید پاسخگوی همه در مورد ناپدید شدن الی بود. بازی او در کنار مانی حقیقی که شمایل یک مرد جدی و سرسخت را به تصویر می کشید بسیار دلنشین بود.

الی (آهنگ علیدوستی) : ترانه علیدوستی در نقش الی با اینکه عنوان فیلم را یدک می کشد اما زیاد حضور نداشت. او در همین مدت کوتاه توانست تصویری مرموز از خود به نمایش بگذارد و مخاطب را تا پایان فیلم منتظر افشای داستان کند.

معاهده : پیمان معادی پیش از «درباره الی…» به عنوان فیلمنامه نویس شناخته می شد و برای اولین بار با این فیلم خودش را نشان داد. او نقش مردی از طبقه متوسط ​​را بازی می کرد که با خوشی زندگی می کند و از همسر و فرزندانش مراقبت می کند. اوج بازی معادی در جایی اتفاق می افتد که بچه ها گم شدند. شخصیت پیمان در فیلم الی … به معادی این فرصت را داد تا اندام خود را به رخ بکشد. او از این فرصت نهایت استفاده را کرد و به یک بازیگر موفق تبدیل شد.

امیر (مانی حقیقی) درباره الی اولین نقش مانی حقیقی است که تاکنون فقط به عنوان کارگردان و فیلمنامه نویس فعالیت کرده است. او نقش امیر، شوهر سپیده را بازی می کند. مردی جدی اما زیاد سفر کرده است. یکی از آن مردانی که جمعیت را به سفرهای دوستانه می برد. اما او روی دیگری هم دارد، وقتی با دروغ های همسرش مواجه می شود، مخاطب شخصیت دیگری را در او می بیند. مردی که ناگهان مثل یک بشکه باروت منفجر می شود.

شهره (ماریلا زارعی) : نقش مقابل پیمان معادی را مریلا زارعی زنی آشنا بازی می کرد که نه شوخ طبعی دیگران بود و نه ظاهر متفاوتی داشت. وقتی احساس کرد خانواده اش در خطر هستند، دیگر طاقت این وضعیت را نداشت. او مدام همسرش پیمان را از دخالت در امور منع می کرد و می خواست هر طور شده از آن وضعیت خارج شود.

احمد (شهاب حسینی) : شهاب حسینی هم یکی او یکی دیگر از بازیگران موفق این فیلم بود. مردی که به تازگی از آلمان برگشته و یک بار با موقعیت عجیبی روبرو شده است. او دائماً گیج بود و سعی می کرد تا جایی که می تواند اوضاع را کنترل کند.

علیرضا (صابر ابر) : یکی یکی از درخشان ترین سکانس های فیلم با بازی صابر ابر است. اگرچه در ربع پایانی فیلم قرار دارد، اما بخش مهمی از بار احساسی و معنایی فیلم را به همراه دارد. او نقش نامزد الی را بازی کرد که وقتی متوجه شد الی بدون اینکه به او بگوید به شمال رفته تا با پسر دیگری ملاقات کند، باورهای او را می شکند.

نازی (رعنا آزادی ور) : رعنا آزادی ور با چهره ای آرام اما در عین حال نگران، گزینه مناسبی برای نقش نازی در «درباره الی» بود و به خوبی از عهده نقش برآید. اگرچه یکی از عناصر اصلی فیلم «درباره الی» است. نبود اما او با ایفای نقش در این فیلم توانست بر شهرت و محبوبیتی که در «پارک وی» به دست آورده بود بیفزاید و نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. نازی اگرچه مدرن به نظر می رسید، اما شخصیتی کاملاً سنتی بود و پشت همسرش ایستاد. در حوادث

حدود پانزده سال پیش، در 16 ژوئن، برای اولین بار روی پرده ها رفت.
سکانس نجات بچه پیمان یکی این یکی از تاثیرگذارترین سکانس های «درباره الی» است.

سکانس به یاد ماندنی | «درباره الی» پر از سکانس های خاطره انگیز است. از سکانس پانتومیم شب اول تا دیالوگ ماندگار احمد و الی در حین خرید، دعوای سپیده و امیر و موقعیت حساس و حساس انتهای فیلم که با حضور شخصیت علیرضا رقم می خورد. سکانس ماندگار فیلم «درباره الی» جایی است که بعد از یک شب شاد و خاطره انگیز، شوک اصلی با غرق شدن پسر وارد می شود. سکانس پسر در حال غرق شدن و کل تقلای که برای نجات او رخ می دهد تا سرانجام پسرک نفس بکشد آنقدر طبیعی و هیجان انگیز است که بدون استثنا می توان آن را مهم ترین سکانس فیلم نامید. بعلاوه، یکی از سکانس‌های پایانی فیلم، وقتی صابر ابر متوجه می‌شود که الی نسبت به او چه احساسی دارد و حتی از نامزدی به آنها چیزی نگفته است. یکی یکی از مهم ترین تعلیق های فیلم است. احساس فروپاشی شخصیت علیرضا و رسیدن او به مرحله ناامیدی با چنان قدرتی منتقل می شود که به هیچ وجه فراموش نمی شود.

حدود پانزده سال پیش، در 16 ژوئن، برای اولین بار روی پرده ها رفت.
اصغر فرهادی برای کارگردانی فیلم «درباره الی…» برنده خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین شد.

موفقیت ها | «درباره الی» از بیست و هفتمین جشنواره فجر برنده سیمرغ بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شدند. اندکی بعد در جشنواره برلین مانند بمب به صدا در آمد و خرس نقره ای بهترین کارگردانی و جایزه بهترین بازیگر مرد را به صورت گروهی دریافت کرد. بعدها در جشنواره هایی مانند ترایبکا، وین، کرالا و … شرکت کرد. و جوایزی کسب کرد. این فیلم در مجارستان، پرتغال، قبرس، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، رومانی، یونان، برزیل، لهستان، استرالیا، ژاپن، اسپانیا، جمهوری چک و فنلاند اکران شده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا