دانستنی ها

در مورد نوشیدن آب مقطر؛ آیا می دانستید این آب اسیدی است؟

لازم به ذکر است که نوشیدن آب مقطر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل نسبتا بی خطر است. آب مقطر در واقع نتیجه نوعی فرآیند تصفیه است. این فرآیند ناخالصی ها و همچنین مواد معدنی و مواد مغذی را از بین می برد.

به گزارش عصر ایران در زیر به بررسی کیفیت آب مقطر در مقایسه با سایر انواع آب می پردازیم و بررسی می کنیم که آیا نوشیدن این نوع آب سالم و سالم است یا خیر. شایان ذکر است که نکات مورد بحث با مراجعه به منابع معتبری مانند وزارت کشاورزی ایالات متحده، Science Direct و دانشگاه پوردو جمع آوری شده است.

از آنجایی که آب حاوی کالری و قند نیست، از نظر هیدراته نگه داشتن بدن، انتخاب بهتری نسبت به آب میوه و نوشابه محسوب می شود. نوشابه ها و آب میوه ها اغلب حاوی قند زیادی هستند که باعث کم آبی بدن می شود.

در حالی که دسترسی به یک لیوان آب این روزها ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، انواع مختلفی از آب برای نوشیدن وجود دارد:

– آب لوله کشی ساده

– آب چشمه

– آب خالص

– آب چاه

هر نوع آب مزایای خاص خود را دارد، اما برخی از آنها خطراتی نیز دارند که باید در نظر گرفته شوند. آب مقطر از بخار آب در حال جوشیدن به دست می آید. با جوشاندن آب، مواد معدنی و سایر ناخالصی ها از بین می روند و آب مقطر در حالت “پاک تر” باقی می ماند.

به همین دلیل است که برخی افراد معتقدند نوشیدن آب مقطر می تواند به پاکسازی بدن از مواد شیمیایی غیر ضروری کمک کند. با این حال، برخی معتقدند که مواد معدنی موجود در آب آشامیدنی برای سلامتی ضروری است.

آب مقطر چیست؟

تقریباً همه انواع آب حاوی مقداری ناخالصی هستند. این ناخالصی ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– مواد معدنی

– مواد مغذی

– آلاینده ها

فرآیندهای جوش و تبخیر درگیر در ایجاد آب مقطر این ناخالصی ها را از بین می برد. به همین دلیل، برخی افراد فکر می کنند که مزه ظاهری صاف آب مقطر به دلیل عدم وجود ترکیبات زیر است:

– فلزات

– مواد معدنی

اساساً آب مقطر تفاوت چندانی با سایر انواع آب تصفیه شده ندارد. تنها چیزی که در این زمینه تفاوت ایجاد می کند روش تصفیه آب است. تقطیر یک روش قدیمی برای تصفیه آب است و فرآیندی نسبتاً پیچیده است که انجام این کار در خانه بدون دستگاه تقطیر آب را دشوار می کند.

بسیاری از شهرداری ها در جوامع ساحلی از کارخانه های تقطیر برای تصفیه آب اقیانوس ها استفاده می کنند تا ساکنان این مناطق بتوانند از آب اقیانوس برای آب آشامیدنی استفاده کنند.

آیا نوشیدن آب مقطر بی خطر است؟

نوشیدن آب مقطر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل بی خطر به نظر می رسد، اما به دلایل زیر نباید به عنوان جایگزینی برای آب آشامیدنی تصفیه شده استفاده شود.

به طور کلی، نوشیدن آب مقطر خوب است. بسیاری از مردم کشورهای توسعه یافته رژیم غذایی متنوعی دارند و نیازهای مایعات و تغذیه خود را از منابع مختلف تامین می کنند. بزرگسالان سالم با رژیم غذایی متعادل اگر این روش را به روش های دیگر ترجیح دهند، می توانند آب مقطر بنوشند.

خطرات نوشیدن آب مقطر چیست؟

خطرات اصلی نوشیدن آب مقطر مربوط به کمبود مواد معدنی از جمله منیزیم و کلسیم است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، برخی از عوارض نوشیدن آب مقطر یا آب با محتوای مواد معدنی کم به شرح زیر است:

– طعم بی نظیر و لطیف آن که بسیاری از افراد آن را دوست ندارند و منجر به کاهش مصرف آب می شود

– کاهش عملکرد متابولیک بدن

– افزایش خروجی ادرار که می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت شود

به گفته این سازمان، بیماری های فوق الذکر و سایر مشکلات بهداشتی مرتبط تا حدی ناشی از کمبود مواد معدنی و الکترولیت ها در آب مقطر است. این کمبود باعث تغییرات ناسالم در تعادل ظریف سدیم، پتاسیم، مایعات، کلسیم، منیزیم، روی، فسفر و سایر مواد مغذی در بدن می شود.

هنگامی که بدن از طریق عرق و ادرار آب از دست می دهد، سدیم و سایر مواد معدنی و همچنین آب نیز از بدن دفع می شود. بنابراین برای اینکه بدن به درستی عمل کند، فرد باید مواد معدنی مورد نظر را جایگزین کند. نوشیدن آب مقطر جایگزین مواد معدنی از دست رفته در اثر تعریق نمی شود، زیرا تمام مواد افزودنی و مواد معدنی در طول فرآیند تقطیر حذف خواهند شد.

بنابراین برای اینکه فرد دچار کمبود نشود باید یک رژیم غذایی متعادل با مقدار توصیه شده میوه و سبزیجات داشته باشد.

بنابراین، نوشیدن آب مقطر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی “متعادل” خطرناک نیست، اما توصیه نمی شود. یک رژیم غذایی متعادل باید شامل غذاهایی باشد که جایگزین مواد معدنی از دست رفته در اثر تعریق شوند.

با این حال، آنچه باید به آن توجه کنیم این است: چرا آب مقطر اسیدی است؟

اسیدیته یا قلیاییت با مقادیر pH اندازه گیری می شود. PH بین 1 تا 14 است (7 pH خنثی است). ماده ای اسیدی است اگر در مقیاس pH بین 1 تا 6.9 باشد. بنابراین ماده ای با اندازه گیری بین 7.1 تا 14 قلیایی است.

به طور گسترده پذیرفته شده است که حالت کمی قلیایی برای بدن بسیار سالم تر از بسیاری از مواد است. بنابراین، برای ایجاد حالت قلیایی، همه ما باید به آنچه می خوریم و می نوشیم توجه کنیم، به خصوص که رژیم غذایی مدرن کاملا اسیدی است.

اگرچه آب مقطر به طور طبیعی باید PH خنثی داشته باشد، اما PH آن اغلب زیر 7.0 است، به این معنی که اسیدی می شود. پس چرا این اتفاق می افتد؟ به دلیل تماس با هوا! آیا می توانید لیوان آب مقطر خود را از هوا محافظت کنید؟ آب مقطر بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض هوا دی دی اکسید کربن موجود را جذب می کند. هر چه مدت طولانی تری در معرض هوا باشد، دی دی اکسید کربن بیشتری در آن انباشته می شود و آب اسیدی تر می شود، حتی پتانسیل پایین آمدن pH کمتر از 5.5 را دارد.

تقطیر یک فرآیند کامل است. آب فاقد ظرفیت بافری (قابلیت حفظ قلیاییت پایدار) است، زیرا تمام مواد معدنی و مواد یونی حذف شده اند و هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرند از نظر مولکولی ناپایدار می باشند.

همانطور که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می گوید:

«قابل توجه است که آب مقطر، که اساساً فاقد مواد معدنی است، تمایل به حل کردن موادی دارد که با آنها در تماس است. دی دی اکسید کربن هوا به سرعت جذب می شود و آب را اسیدی می کند.

مزایای احتمالی نوشیدن آب مقطر چیست؟

آب مقطر ممکن است فواید سلامتی مختلفی داشته باشد، اما باید به خاطر داشته باشیم که بیشتر اینها فقط حدس و گمان هستند و توسط مطالعات علمی معتبر پشتیبانی نمی شوند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– پاکسازی بدن با آب خالص: زمانی که آب مقطر مصرف می شود، فرد آبی مصرف می کند که هیچ افزودنی دیگری ندارد. از آنجایی که آب مقطر خالص است، برخی معتقدند که می تواند به عنوان یک پاک کننده برای بدن عمل کند، اما دانش علمی در این زمینه محدود است.

– کاهش خطر بیماری: فرآیند تقطیر عوامل بیماری زا احتمالی در آب را از بین می برد. اکثر باکتری هایی که باعث بیماری های منتقله از راه آب می شوند، نمی توانند در فرآیند تقطیر زنده بمانند. البته آب آشامیدنی تصفیه شده هم همینطور است.

– کاهش خطر مصرف مواد شیمیایی مضر: آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) به سطوح پایین و کنترل شده برخی از مواد شیمیایی در آب آشامیدنی اجازه می دهد. آب مقطر حاوی هیچ یک از این مواد شیمیایی نیست.

نکاتی که باید قبل از نوشیدن آب مقطر در نظر بگیرید

هنگام انتخاب آب آشامیدنی بهتر است عوامل زیر را در نظر بگیرید:

– کیفیت آب لوله کشی محلی

– طعم آب

– کیفیت ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی

– فاکتور هزینه

– در دسترس بودن انواع دیگر آب آشامیدنی

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا