اخبار روز

حرکت فردای دلار در بازار آزاد

به گزارش خبرگزاری به گزارش بازتاب آنلاین، بازار اسکناس خارجی در هفته های اخیر نوسانات مختلفی را تجربه کرده است. با پایان سیگنال های منفی منطقه ای و عدم تنش با رژیم صهیونیستی، قیمت شاخص های ارزی در بازار غیررسمی کاهش یافت. کاهش قیمت دلار تا کانال قیمتی 57 هزار تومان ادامه داشت، اما قیمت این ارز پس از تعدیل حدود هزار تومانی به کانال نیمی 58 هزار تومانی تا کانال نیمی 59 هزار تومانی رسید. قیمت دلار در آخرین روزهای هفته گذشته و همچنین در بازار روز شنبه، سقف و کف راهروی جدید خود را آزمایش کرد و در پشت مرز 59 هزار تومان با قیمت 58 هزار و 700 تومان به کار خود پایان داد.

اما در بازار روز یکشنبه، خبر تشکیل جلسه جدید هیات دولت توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد و قیمت اسکناس آمریکایی را به مرز بالایی کریدور جدید خود رساند. بر اساس اخبار منتشر شده، قرار است در پایان نشست جاری شورای حکام قطعنامه جدیدی علیه برنامه هسته ای کشور منتشر شود که تحلیلگران آن را خبری منفی برای چشم انداز اقتصادی کشور و آلمان موسوم به اروپا می دانند. ترویکا (E3)، پیش نویس قطعنامه ای علیه ایران آماده ارائه به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد. این پیش نویس اکنون در میان اعضا پخش شده است و به نظر می رسد که سه کشور اروپایی با وجود مخالفت متحد آمریکایی خود مصمم به پیگیری آن هستند. در بخشی دیگر از این مقاله آمده است: «البته یک منبع آگاه دیپلماتیک گفت: بعید است که تروئیکای اروپایی به دلیل عدم رعایت این موضوع درخواست ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل را بدهد فرض بر این است که رشد نرخ نقدی در بازار در روز یکشنبه و همچنین روند رو به جلوی دلار فردا در عصر یکشنبه و دوشنبه با این خبر مطابقت داشته باشد.

گفتنی است در راستای روند صعودی فوق، دلار آزاد نقدی روز یکشنبه با 500 تومان افزایش نسبت به نرخ قبلی 59200 تومانی در بازار معامله شد. نرخ فردای این ارز نیز بین 59 هزار و 400 تا 59 هزار و 600 تومان بود. اما با ورود به بازار در روز سه شنبه، نرخ ارز فوق به سمت سطح قیمتی در انتهای کانال 58 هزار تومانی در بازار فردا حرکت کرد. برخی از تحلیلگران دلیل این رفتار غیرنقدی دلار را انتظار کاهش برخی معامله گران می دانند. به گفته این افراد، روند افزایشی دلار در روزهای اخیر به نوعی اخبار جلسه هیات رئیسه را پیش بینی می کرد، بنابراین این احتمال وجود دارد که بازار نقدی از روز چهارشنبه روند نزولی را آغاز کند. از سوی دیگر برخی فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت در چند روز اخیر ناشی از قیمت گذاری معامله گران در فضای هموار بازار بوده و پس از تعطیلات، قیمت به سطح تعادلی خود باز می گردد.

در این میان، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ممکن است سیگنال مثبتی برای فعالان ارزی باشد. متیو میل روز دوشنبه در نشست خبری خود در واکنش به اظهارات علی باقریکانی درباره ادامه مذاکرات ایران و آمریکا گفت: در صورت لزوم راه هایی برای ارسال پیام به ایران داریم و عوامل سیاسی منفی بر انتظارات شرکت کنندگان در بازار تأثیر می گذارد. با این حال، کارشناسان بر این باورند که احتمال روندهای صعودی یا نزولی جدید در راستای این عوامل بسیار اندک است.

220

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا